PENERAPAN MODEL PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN KETERAMPILAN BERBICARA DALAM MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS IIIMI AL-MAWASIR PADANG KALUA

Authors

  • Islawati Islawati Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v1i2.402

Keywords:

Picture and picture, liveliness, speaking skills

Abstract

This research reveals the application of picture and picture learning model by determining the subject matter which become the focus of the study, namely the activity on students' speaking skill. Thus, the purpose of this study to determine the ability of students 'speaking skills in the learning process using the media images in class III MI Al-Mawasir Padang Kalua'. The implementation of research using quantitative and qualitative approach. The type of research used is classroom action research (PTK) designed through three cycles. Each cycle lasts for two meetings. Subjects in this study were third grade students MI Al-Mawasir Padang Kalua, which amounted to 18 students consisting of 10 men and 8 women. Data collection techniques conducted in this study, namely interviews, tests, and observations. This research uses qualitative and quantitative data analysis techniques. Qualitative data was analyzed by qualitative descriptive analysis technique, ie categorization, data presentation, and data reduction, while quantitative data was analyzed by using percentage formula. The results of this study indicate that the average value of activity in students' speaking skills increases in each cycle. In the first cycle with a mean score of 68.05, it increases in cycle II with the average value of 71.52, and increasing again in cycle III with the average value of 84.72. Thus, it can be seen that the use of modelpicture and picture can effectively improve the students' speaking skills in the class IIIMI Al-Mawasir Padang Kalua.

References

Arifin, Zainal. 2014. Evaluasi Pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Baharuddin,& Esa Nur Wahyuni. 2012. Teori Belajar dan Pembelajaran, Jogjakarta:Ar-Ruzz Media.

Basri, Hasan. 2015. Paradigma Baru Sistem Pembelajaran, Bandung: Pustaka Setia.

B. Uno, Hamzah. 2011. Perencanaan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

Teori Motivasi dan Pengukurannya, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Danim, Sudarwan. 2011. Pengantar Kependidikan, Bandung: Alfabeta.

Hamalik, Oemar. 2011. Kurikulum Dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, Miftahul. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran, Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi PAIKEM dari Behavioristih sampai Konstruktivistih, Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Muhadjir, Noeng. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif,Yogyakarta: Rake Sarasin.

Mudjiono, Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT Rineka Cipta.

Nurdjan, S., & Rustan, E. 2010. Kunci Sukses Berbahasa Indonesia, Palopo: Lembaga Penerbitan STAIN.

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru,Jakarta: Rajawali Pers.

Rusman dkk. 2013. Pembelajaran Berbasisi Teknologi Informasi dan Komonikasi, Jakarta: PT Rajagrapindo Bersada.

Rustan, E., & Subhan. (2018). Komunikasi Verbal Anak Pesisir Usia 7-8 Tahun Pada Transakasi Penjualan Produk Kebudayaan Dengan Turis mancanegara. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 12–28. https://doi.org/10.21009/JPUD.121 02

Sanjaya, Wina. 2009. Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Saddhono, Kundharu,&Slamet. 2014. Pembelajaran Keterampilan Bahasa Indonesia,Yogyakarta: Graham Ilmu.

Suprijono, Agus. 2014. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Subana, & Sunati. 2004. Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia, Bandung: Pustaka Setia.

Shoimin, Aris. 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum2013, Yogyakarta: AR-Ruzz Media.

Sugiono. 2013. Metode Penelitian Kombinasi,Bandung:Alfabeta.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi, Jakarta: Rineka Cipta.

Syamsuria. 2011. Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Problem Basic Intrucsion (PBI) Siswa Kelas V SD Inpres 4/82 Biru Kecamatan Taneteriattang Kabupaten Bone Tahun Ajaran.

Thaha, H., & Rustan, E. (2017). Orientasi Religiusitas dan Efikasi Diri dalam Hubungannya dengan Kebermaknaan Pendidikan Agama Islam pada Mahasiswa IAIN Palopo. Studi Agama Dan Masyarakat, 13(2), 163–179. https://doi.org/10.23971/jsam.v13i2.551

Wahyuningrum, Septri, & Retno Winarni, Matsuri,”Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token”, (On Line) http:// jurnal.ftkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/ article/view/6243. Di akases pada 23 september 2017.

Zulela. 2013. Pembelajaran Bahasa Indonesia,Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2018-10-04

How to Cite

Islawati, I. (2018). PENERAPAN MODEL PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN KETERAMPILAN BERBICARA DALAM MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS IIIMI AL-MAWASIR PADANG KALUA. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(2), 151–160. https://doi.org/10.24256/pijies.v1i2.402

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.