Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Spasial Matematis

Citra Utami

Abstract


Abstract:

The mistake in solving the problems are important to know. One of the most important skills, especially in the field of geometry, is mathematical spatial ability. Therefore, this study aims to determine the form of student mistakes in solving mathematical spatial ability questions. This research is descriptive qualitative. The instrument used was a test of students' mathematical spatial abilities. The subjects in this study were students of class XA who attended one of the Madrasa Aliyah Swasta in Singkawang, totaling 30 people. The results showed that the form of the mistake made by students in solving problems included: 1) misconceptions consisted of errors in determining the position of the image, errors in drawing, errors in determining the formula for the distance from the point to the line, and errors in determining the formula for the distance from the point to the field; and 2) operating errors consist of errors in the calculation process.


Abstrak:

Kesalahan dalam menyelesaikan soal merupakan suatu informasi yang penting untuk diketahui. Salah satu kemampuan yang penting dikuasai khususnya pada bidang geometri adalah kemampuan spasial matematis. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal kemampuan spasial matematis. Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif. Instrumen yang digunakan berupa tes kemampuan spasial matematis siswa. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XA yang bersekolah di salah satu Madrasa Aliyah Swasta di Singkawang yang berjumlah 30 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bentuk kesalahan yang dilakukan siswa dalam menyelesaikan soal meliputi: 1) kesalahan konsep terdiri dari kesalahan dalam menentukan posisi gambar, kesalahan dalam menggambar, kesalahan dalam menentukan rumus jarak titik ke garis, dan kesalahan dalam menentukan rumus jarak titik ke bidang; dan 2) kesalahan operasi terdiri dari kesalahan dalam melakukan proses perhitungan.


Keywords


Mathematical Spatial Ability; The Mistake in Mathematic.

Full Text:

PDF

References


Hamdani, Yan Bistari. “Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Luas Permukaan Serta Volume Bangun Ruang Sisi Datar Di SMP.” Jurnal UNTAN, 2012, 45–56.

Hergenhahn, B. R., and Matthew H. Olson. “Theories of Learning (Teori Belajar Edisi Ketujuh).” Terjemahan Oleh Tri Wibowo BS, 2008.

Hidayat, Badi Rahmad, Bambang Sugiarto, and Getut Pramesti. “Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Ruang Dimensi Tiga Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa.” Jurnal Pendidikan Matematika Solusi 1, no. 1 (2013): 39–46.

Kurniasari, Ika. “Identifikasi Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Materi Dimensi Tiga Kelas XI IPA SMA.” In Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, Vol. 329, 2013.

Lestari, K. E., and M. R. Yudhanegara. “Penelitian Pendidikan Matematika (Panduan Praktis Menyusun Skripsi).” PhD Thesis, Tesis, dan Laporan Penelitian dengan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan …, 2017.

National Council of Teachers of Mathematics. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA : National Council of Teachers of Mathematics, 2000. http://archive.org/details/principlesstanda00nati.

Özerem, Ayşen. “Misconceptions in Geometry and Suggested Solutions for Seventh Grade Students.” Procedia-Social and Behavioral Sciences 55 (2012): 720–729.

Roskawati, Roskawati, M. Ikhsan, and Dadang Juandi. “Analisis Penguasaan Siswa Sekolah Menengah Atas Pada Materi Geometri.” Jurnal Didaktik Matematika 2, no. 1 (2015).

Safitri, Marlina Wulan, and Rita Pramujiyanti Khotimah. “Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Trigonometri Kelas XI SMK Muhammadiyah Kartasura Tahun 2016/2017.” PhD Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2017.

Seto Satoto, Matematika Unnes, Matematika Unnes Hery Sutarto, and Matematika Unnes Emi Pujiastuti. “Analisis Kesalahan Hasil Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Dengan Prosedur Newman.” Unnes Journal of Mathematics Education 1, no. 2 (2012): 1–7.

Wahyudin, Zarkasyi. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama, 2015.

Wijaya, Ariyadi, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Michiel Doorman, and Alexander Robitzsch. “Difficulties in Solving Context-Based PISA Mathematics Tasks: An Analysis of Students’ Errors.” The Mathematics Enthusiast 11, no. 3 (2014): 555–584.

Wildani, Junaidah. “Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar.” Unisda Journal of Mathematics and Computer Science (UJMC) 4, no. 1 (2018): 9–18.




DOI: https://doi.org/10.24256/jpmipa.v8i2.1177

Article Metrics

Abstract view : 160 times
PDF - 145 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats