Potential for Sharia Tourism Development in West Sumatra

Authors

  • Ariyun Anisah UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Zuwardi Zuwardi UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Yenty Dewi Astarie UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/kharaj.v5i3.4201

Keywords:

Potency, SWOT, Strategy

Abstract

The study aims to analyze the effect of internal and external factor in SWOT analysis on Islamic tourism’s potencyand arrange an appropriate development strategy that must to do by Islamic tourist attraction’s manager Destination Sharia In Sumatra Barat.The amount of the sample in the research is 150 respondents by using covenience oroppurtunity samplingtechnique. With using logistic regression, this research discover that Nagelkerke R2in amount of0,820, so that SWOT variable on internal and external factor can give contribution in amount of 82%. Based on that result, we can conclude that internal and external factor in SWOT analysis can improve the potency of Islamic tourism’s in Sumatra Barat, so that in this research, researcher would arrange strategies based on SWOT analysis.

References

Al-Amin, A.-A., Andespa, W., & Bashir, H. (2022). Peran Baitul Maal Wa Tamwil (BMT) Sidogiri Unit Cabang Sui Kunyit Terhadap Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Di Desa Sui Kunyit Hulu. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(6), 1214–1227.

Amin, A.-A., & Taufiq, M. M. (2023). Analisis Pengaruh Hifdz Al Maal Terhadap Pengelolaan Harta Pada Pedagang Muslim Pasar Aur Kuning Kota Bukittinggi. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 12(2), 163–169.

Asnah, A., Sabri, S., Febrianti, E., & Al-Amin, A.-A. (2023). Konsep Pemeliharaan Harta Dalam Perspektif Konvensional Dan Syariah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 11033–11046.

Doni, A. H., Alfiona, F., Andespa, W., & Al-Amin, A.-A. (2022). PENGANGGURAN DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM DAN KOVENSIONAL. Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen Dan Syariah (JIEMAS), 2(1), 1–10.

Sabri, S., Febrianti, E., Asnah, A., & Al-Amin, A.-A. (2023). Konsep Rasional Ekonomi Konvensional Dan Syariah Melalui Berbagai Perspektif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 11047–11058.

Arif, Muhammad. 2018. Analisis Rekrutmen Dan Penempatan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Hotel Oase. Jurnal Al-Hikmah: Vol. 15 (1): 42-63.

Arif, M. (2019). The Effect Of Managerial Competencies, Compesation And Career Planning Toward Employee Performance Through Job Satisfaction At PT. Bank BTPN Tbk Mikro Banking Division (MUR) Pekanbaru Branch. Journal Of Management Info, 6(1), 17- 21.

Bungin, Burhan, Metodologi Penelitian Sosial, Surabaya : Airlangga University Press. 2004

Fahad Salim Bahammam, Panduan Wisatawan Muslim. Jakarta : Pustaka Al-Kautsar. 2012

Hamzah, Maulana. M Dan Yudiana, Yudi. Analisis Komparatif Potensi Industri Halal Dalam Wisata Syariah Dengan Konvensional. 2015

Global Muslim Travel Index (GMTI). 2016. Kempar. Jumlah Kunjungan Wisatawan Mancanegara Menurut Pintu Masuk Dan Kebangsaan. Jakarta : Kementerian Pariwisata. 2015

Kotler, Philip, Dan Kevin L. Keller. Manajemen Pemasaran Jilid 1. Alih Bahasa: Benyamin Molan. Edisi Ketiga Belas. Alih Bahasa : Bob Sabran. Jakarta: Erlangga. 2009

Kotler, Philip, Dan Kevin L. Keller. Manajemen Pemasaran Jilid 2. Alih Bahasa: Benyamin Molan. Edisi Ketiga Belas. Alih Bahasa : Bob Sabran. Jakarta: Erlangga. 2009

Kuncoro, Mudjarad, Metode Kuantitatif Teori Dan Aplikasi Untuk Bisnis Dan Ekonomi. Yogjakarta : IPD STIM YKPN. 2007

Mujahidin, M. (2020). The Potential Of Halal Industry In Indonesia To Support Economic Growth. Al-Kharaj: Journal Of Islamic Economic And Business, 2(1), 77-90. Doi:Https://Doi.Org/10.24256/Kharaj.V2i1.1433

Moleong, Lexy.J, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung : Remaja Rosdakarya. 2005

Narbuko, Chalil, Abu Achmadi, Metodologi Penelitian, Jakarta : Penerbit Bumi Askara, 2004

Sarwono, J. Statistik Itu Mudah. Yogyakarta : CV Andi Offset. 2009 Setiadi. Perilaku Konsumen : Konsep Dan Implikasi Untuk Strategi Dan Penelitian Pemasaran. 2005

Sofyan, Riyanto. Prospek Bisnis Pariwisata Syariah. Jakarta : Republika. 2012

Sugiyono, Metode Penelitian Bisnis, Bandung : Alfabeta 2005

Suharso, Puguh, Model Analisis Kuantitatif. Jakarta : Indeks. 2010

Unggul Priyadi, Pariwisata Syariah-Prospek Dan Perkembangan. UPP

STIM YKPN. Yogyakarta. 2016

Syakir Sula, Muhammad, Dan Kertajaya, Hermawan, Syariah Marketing, Mizan, Bandung, 2006

Sofyan, Riyanto. Bisnis Syariah, Mengapa Tidak?, Jakarta, PT. Gramedia Pustaka Utama.

Alamsyah, I. E. (2014, Juni 12). Wisata Syariah Butuh Dukungan Pemda: Mahaka Group. (I. Kelana, Penyunting) Dipetik Agustus 26, 2014, Dari Republika Online: Http://Www.Republika.Co.Id/Berita/Koran/Syariah-Koran/14/06/12/N71rm615-Wisata-Syariah-Butuh-Dukungan-Pemda

Bianchini, F., & Landry, C. (1995). The Creative City.London: Demos.Chookaew, S., Chanin, O., Charatarawat, J., Sriprasert, P., & Nimpaya, S. (2015). Increasing Halal Tourism Potential At Andaman Gulf In. Journal Of Economics, Business And Management, III(7), 277-279.

Indonesia Kreatif. (2014, Januari 24). Apa Itu Ekonomi Kreatif. Dipetik Agustus 28, 2014, Dari Indonesia Kreatif: Http://Gov.Indonesiakreatif.Net/Ekonomi-Kreatif/Kementrian Ekonomi Dan Pariwisata Republik Indonesia. (2013).

Undang-Undang No 10 Tahun 2009.Jakarta: Kemenparekraf RI.Kovjanic, G. (2014).

Islamic Tourism As A Factor Of The Middle East. Turizam, 18(1), 33-43.

Moira, P., Mylonopoulos, D., & Kontoudaki, A. (2012). The Management Of Tourist’s Alimentary Needs By The Tourism Industry. International Journal Of Culture And Tourism Research, 5(1), 129-140

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

Anisah, A., Zuwardi, Z., & Astarie, Y. D. (2023). Potential for Sharia Tourism Development in West Sumatra. Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 5(3). https://doi.org/10.24256/kharaj.v5i3.4201

Issue

Section

Articles

Citation Check