MANFAAT TEKNOLOGI KOMPUTER BAGI PENDIDIKAN ANAK USIA DINI OLEH : DESRI MAWARLINA

Rosdiana Syah(1*)
(1) Institut agama islam negeri palopo
(*) Corresponding Author

Abstract

Abstract

Learning of mathematics in schools is inseparable from proof. One of the proof material at junior high school level is proof of the similarity of two triangles. This study aims to analyze the ability of students in similarity two triangle prove. This research is a qualitative research, the subject of this research is junior high school students. In this study, students' abilities are evaluated from: basic mathematical knowledge, representation of proof, and assumptions used in proof. The results showed that students who were able to prove had basic mathematical knowledge: Pythagorean theorem, algebraic operations, principle of equality, while the representations used were symbolic proof and formal proof, the assumptions used were mathematical and logical. Students who are less able to prove have basic mathematical knowledge: similarity, comparison, principle of equality, while the representation used is visual proof and formal proof, assumptions used mathematically and logically. Students who have not been able to prove that they have basic mathematical knowledge that is wrong or irrelevant in supporting proof, representations are symbolic evidence, but are wrong in algebraic manipulation and informal evidence, students' assumptions are illogical.


Abstrak

Pembelajaran matematika di sekolah tidak terlepas dari pembuktian. Salah satu materi pembuktian pada jenjang SMP adalah pembuktian kesebangunan dua segitiga. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan siswa dalam membutkikan dua kesebangunan segitiga. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif, subjek penelitian ini adalah  siswa SMP. Dalam penelitian ini kemampuan siswa ditinjau dari: pengetahuan matematis dasar, representasi bukti, serta asumsi yang digunakan dalam pembuktian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang mampu membuktikan memiliki pengetahuan matematis dasar: teorema Pythagoras, operasi aljabar, prinsip kesetaraan, sedangkan representasi yang digunakan adalah bukti simbolis dan bukti formal, asumsi yang digunakan adalah matematis dan logis. Siswa yang kurang mampu membuktikan memiliki pengetahuan matematis dasar: kesebangunan, perbandingan, prinsip kesetaraan, sedangkan representasi yang digunakan adalah bukti visual dan bukti formal, asumsi yang digunakan matematis dan logis. Siswa yang belum mampu membuktikan memiliki pengetahuan matematis dasar yang salah atau tidak relevan dalam mendukung pembuktian, representasi merupakan bukti simbolis, tetapi salah dalam manipulasi aljabar dan bukti tidak formal, asumsi siswa kurang atau tidak logis.

References


Chartouny, M., Osta, I., & Raad, N. A. A Framework for Failed Proving Processes in a Dynamic Geometry Environment. Springer International Publising, 2017. 225-254.

Djumanta, W. & Dwi S. Belajar Matematika Aktif dan Menyenangkan untuk Kelas IX Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional. 2008.

Ernest, Paul. The Philosophy of Mathematics Education. Edition published in the Taylor & Francis Group Routledge Falmer. 1991.

Fujita, T., & Jones, K. Reasoning and proving in geometry in school mathematics textbooks in Japan. International Journal of Education Research, 64, 2014. 81-91

Herbst, P. dkk. “Doing Proofs” in Geometry Classrooms. Dalam Despina A. Styliannou, Maria L. Blanton, & Eric J. Knuth (Ed.). Teaching and Learning Proof Across the Grades A K-16 Perspective. (hlm. 250-268). London: Routledge taylor & Francis Group. 2009.

Herbst, P. & Balacheff, N. Proving and Knowing in Public: The Nature of Proof in a Classroom. Dalam Despina A. Styliannou, Maria L. Blanton, & Eric J. Knuth (Ed.). Teaching and Learning Proof Across the Grades A K-16 Perspective. (hlm. 40-63). London: Routledge taylor & Francis Group. 2009.

Hersh, R. What I Would Like My Students to Already Know About Proof. Dalam Despina A. Styliannou, Maria L. Blanton, & Eric J. Knuth (Ed.). Teaching and Learning Proof Across the Grades A K-16 Perspective. (hlm. 17-20). London: Routledge taylor & Francis Group. 2009.

Knuth, E, J. Secondary School Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof. Journal for Research in Mathematics Education, volume 33, nomor 5, 2002, 379-405.

Mccrone, S. M. S. & Tami S. M. Formal Proof in High School Geometry: Student Perceptions of Structure, Validity, and Purpose. Dalam Despina A. Styliannou, Maria L. Blanton, & Eric J. Knuth (Ed.). Teaching and Learning Proof Across the Grades A K-16 Perspective. (hlm. 204-221). London: Routledge taylor & Francis Group. 2009.

NCTM. Executive Summary Principles and Standards for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics. 2009.

Setiawan, Y. E. & Sunardi. Profil keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika dengan Tema “Pengembangan 4C’s dalam Pembelajaran Matematika: Sebuah Tantangan dalam Pengembangan Kurikulum Matematika” pada tanggal 28 Mei 2016 yang diselenggarakan oleh Prodi S2-S3 Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Negeri Malang. Hal. 933-942. 2016.

Setiawan, Y. E., Sunardi, & Kusno. Pengembangan Paket Tes Geometri untuk Mengukur Keterampilan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika dengan Tema “Pengembangan 4C’s dalam Pembelajaran Matematika: Sebuah Tantangan dalam Pengembangan Kurikulum Matematika” pada tanggal 28 Mei 2016 yang diselenggarakan oleh Prodi S2-S3 Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Negeri Malang. Hal. 62-78. 2016.

Setiawan, Y. E. Ketercapaian Indikator Keterampilan Dasar Dalam Berpikir Kritis pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Profesi, volume 6, nomor 2, 2016, 242-251.

Subchan, dkk. Matematika SMP/MTs Kelas IX Semester 1. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2015.

Tall, D. O. Cognitive Development, Representations, and Proof. Makalah ditampilkan dalam konferensi Justifying and Proving in School Mathematics, Institute of Education, London, December 1995

Solfitri, T., & Roza, Y. Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal-soal Geometri Siswa Kelas IX SMPN Se-Kecamatan Tampan Pekanbaru. Prosiding Semirata 2015 bidang MIPA BKS-PTN Barat Universitas Tanjung Pontianak, hal. 295-303. 2015.

Zhang, D. Effects of Visual Working Memory Training and Direct Instruction on Geometry Problem Solving in Students with Geometry Difficulties. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, volume 15, number 1, 2017, 117-138.


Article Statistic

Abstract view : 31 times