DINAMIKA KONFLIK SUNNI-SYIAH DI INDONESIA PRESPEKTIF KUASA MICHEL FOUCAULT

Sultriana Sultriana, Mustahyun Mustahyun

Abstract


Sunnis and Syi’ah are two mazhab (Islamic schools ) that often argue in some aspects such as the perspective of the khilafah. Sunni is the majority in Indonesia. It naturally has ego power to do injustice such as pressing and even attacking which Sunni thinks disagree on what Sunni’s members believe, because according to them, their belief is something right. With that understanding, those who are opposed to their counterparts in this case Syi'ah as a minority will be cornered and even intimidated by the Sunni’s majority. In view of the problem, the writer used Michel Foucault's analysis of his theory of "power", how the majority hold the power over the minorities, resulting in labeling, suppression and even physical violence.

Keywords


Sunni; Syi’ah; Power.

Full Text:

PDF

References


Bertens, K. Filsafat Barat Kontemporer Prancis, Jakarta: Gramedia, 2001. Best, Steven & Douglas Kellner, Teori Postmodern, Interogasi Kritis, Indah Rohmani (Penterj.) Malang: Boyan Publishing, 2003.

Foucault, Michel Seks dan Kekuasaan, S. H. Rahayu (Penterj.) Jakarta: Gramedia, 2000.

Foucault,Michel Arkeologi Ilmu-ilmu Kemanusiaan, B. Priambodo&Pradana Boy (Penterj.) Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Hastings,James at. al., Encyclopedia of Religion and Ethics, Vol. XII, New York: Charles Scribner’s Sons, 1955.

Kebung, KonradMichel Foucault Parrhesia dan Persoalan Mengenai Etika, Jakarta: Obor, 1997.

Latif, Syarifuddin “Meretas Hubungan Mayoritas-Minoritas Dalam Perspektif Nilai Bagus,” dalam Jurnal al-Ulum, Vol. 12, No. 1.

Lughah,Tahdzibul. 3/61, karya Azhari dan Tajul Arus, 5/405, karya Az-Zabidi. Dinukil dari kitab Firaq Mu’ashirah, 1/31, karya Dr. Ghalib bin ‘Ali Al Awaji. Rahmat,Jalaluddin.“Dikotomi Sunni-Syi’ah Tidak Relevan Lagi”. Ulumul Qura’n. No. 4. 1995.

Razak, Abdur dan Rosihan Anwar. Ilmu Kalam, cet ke-2 Bandung: Puskata Setia, 2006.

Taufik, Muhammad. “Keluar dari Tekanan:Konstruksi Gerakan Syi’ah di Yogyakarta” UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta: 2016.

Sarup,Madan Post-Structuralisme and Posmedernism, Yogyakarta: Jendela,2003.

Seno JokoSuyono, Tubuh Yang Rasis Yogyakarta: Pustaka Relajar, 2002.

Wahid,Abdurrahman.“Massa Islam dalamKehidupanBernegaradan Berbangsa,” Prisma, edisi Extra, 1984. Zainudin,Rahman.Kekuasaan dan Negara: Pemikiran Politik Ibnu Kaldun, Jakarta: GramediaPustaka Utama, 1992.

Sumber lainnya: Agus, Yoachim Agus Tridiatno, M.A (Dosen Universitas Atma Jaya Yogyakarta), disampaikan dalam kuliah Etika Keagamaan dan Teologi, Selasa 17 Oktober 2017.

Ahmad, Fajar.Potret Keebebasan Beragama dan Berkeyakinan di Indonesia, Diskusi LISAFA (Lintas Studi Agama dan FIlsafat/Komunitas Mahasiswa Pasca Sarjana Fakultas Ushuluddin dan Pemikiran Islam), 18 November 2016.

Dekumentasi Pondok Pasantren Almuttaqin Klaten Jawa Tengah pada saat kunjungan Srikandi Lintas Iman Yogyakarta, Sabtu 30 September 2017.

http://Arkeologi Michel Foucault.htm. Pababbari, Musafir. Penyajian Mata Kuliah Kearifan Lokal, kelas Perbandingan Agama FUFP UIN Alauddin Makassar, 2012

Mutiullah, penyajian Mata Kuliah Filsafat Ilmu, disampaikan pada kelas Studi Agama dan Resolusi Konflik, Pasca Sarjan Fakultas Ushuluddin dan Pemikiran Islam Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2016.

Wawancara dengan Fadlun (salah satu santri Pondok Pasantren Rausyan Fikr Yogyakarta) tanggal 13 September 2016.

Wawancara dengan Nur Ramadhan La Udu’ (Aktifis Human Ilumination Makassar) pada tanggal 02 Februari 2013.




DOI: https://doi.org/10.24256/pal.v2i2.109

Palita: Journal of Social Religion Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

 

Flag Counter

 

View My Stats