MEDIA MASSA DAN MASYARAKAT

Authors

  • Hamdani Thaha Institut Agama Islam Negeri Palopo

Keywords:

media massa, efek, afektif, kognitif, konatif, pers, hegemoni.

Abstract

The present of mass media in society generate various impact, both for negative and also positive. Expected by negative impact of media like penetration of Western civilization values, can be reduce various value and cultural from outside with abilityy society itself to become the net for a cultural resilience and local wisdom. Expected also for jurnalist to be presentation order through mass media pay attention to the code of etik and religion values so that can lessen the negative impact from media.

References

Achmad, A.S., komunikasi, Media Massa dan Khalayak, Cet. I, Ujung Pandang: Hasanuddin University Press, 1992.

Cangara, Hafied, Pengantar Ilmu Komunikasi, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 1998.

Effendy, Onong Uchjana, Radio Siaran: Teori dan Praktek, Cet. III, Bandung: CV Mandar Maju, 1991.

Jahi, Amri, Komunikasi Massa dan Pembangunan Pedesaan di Negara-Negara Dunia Ketiga: Suatu Pengantar, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 1993.

Kuswandi, Wawan, Komunikasi Massa: Sebuah Analisis Media Televisi, Cet. I, Jakarta: PT Rineka Cipta, 1996.

Liliweri, Alo, Gatra-Gatra Komunikasi Antarbudaya, Cet. I, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.

Muis, A., Komunikasi Islam, Cet. I, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2001.

Mulyana, Deddy dan Idy Subandi Ibrahim, Bercinta dengan Televisi: Ilusi, Impresi dan Imaji Sebuah Kotak Ajaib, Cet. I. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1997.

Rakhmat, Jalaluddin, Islam Aktual: Refleksi Sosial Seorang Cendikiawan Muslim, Bandung: Mizan, 2001.

.................................., Psikologi Komunikasi, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2001.

Rogers, Everett M.; Zao Xiaoyan; Pan Zhondang; Chen Milton, The Beijing Audience Study. Communication Research 12, 1985.

Susanto, Astrid, Filsafat Komunikasi, Bandung: Binacipta, 1976.

.............................., Komunikasi dalam Teori dan Praktek, Bandung: Binacipta, 1976.

Wardhana, Veven S., Kapitalisme Televisi dan Strategi Budaya Massa, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1997.

Woods, John L., A Question for the Media Managers, Media Asia 3, 1976.

Wright, Charles R., Mass Communication: A Sociological Perspektive, diterjemahkan oleh Liliwati Trimo dan Jalaluddin Rakhmat dengan judul: Sosiologi Komunikasi Massa, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1988.

Yuliar, Sonny, Memotret Telematika Indonesia: Menyongsong Masyarakat Informasi Nusantara, Bandung: Pustaka Hidayah, 2001.

Downloads

Issue

Section

Articles