Pengembangan Lembar Kerja Geometri Transformasi Sebagai Asesmen Kemampuan Kognitif Mahasiswa berdasarkan RECCE-MODEL
DOI:
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v8i2.1544Keywords:
Student’s Worksheet, RECCE-MODEL, Cognitive Ability, Transformation Geometry, Assessment.Abstract
Abstract:
The application of real-life problems to Students’ Worksheet in learning transformation geometry makes learning meaningful. This is done in this study by developing Students’ Worksheet using a RECCE-MODEL framework. This research uses research and development type. The 3D model used in this study contains three stages, namely the understanding stage, the manufacturing stage, and the development stage. This study uses a student response questionnaire sheet, validation sheet, and the results of students’ worksheet work as research instruments. From the research results, the students’ worksheet developed was declared valid with a percentage of 79%, practical with a percentage of 85%, and effective by grouping students' cognitive abilities based on the RECCE-MODEL. Thus, it can be concluded that the transformation geometry worksheet developed can measure the cognitive abilities of students.
Â
Abstrak:
Penerapan LKM geometri transformasi dalam kehidupan nyata menjadikan pembelajaran matematika lebih bermakna. Hal ini dilakukan pada penelitian ini dengan mengembangkan LKM menggunakan kerangka berpikir RECCE-MODEL. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model 3D yaitu Define (tahap pengertian), Design (tahap pembuatan), dan Develop (tahap pengembangan). Penelitian ini menggunakan lembar angket respon mahasiswa, lembar validasi, dan hasil pengerjaan LKM sebagai instrumen penelitian. Dari hasil penelitian, LKM yang dikembangkan dinyatakan valid dengan persentase 79%, praktis dengan persentase 85%, dan efektif dengan pengelompokkan kemampuan kognitif mahasiswa berdasarkan RECCE-MODEL. Sehingga dapat disimpulkan bahwa lembar kerja geometri transformasi yang dikembangkan dapat mengukur kemampuan kognitif mahasiswa.
References
Albab, Irkham Ulil, Yusuf Hartono, and Darmawijoyo. “Kemajuan Belajar Siswa Pada Geometri Transformasi Menggunakan Aktivitas Refleksi Geometri.†Cakrawala Pendidikan, no. 3 (2014): 338–48.
Chong, Maureen Siew Fang, Masitah Shahrill, and Hui Chuan Li. “The Integration of a Problem Solving Framework for Brunei High School Mathematics Curriculum in Increasing Student’s Affective Competency.†Journal on Mathematics Education 10, no. 2 (2019): 215–28.
Febrian, and Sukma Adi Perdana. “Memfasilitasi Penalaran Geometri Transformasi Siswa Melalui Eksplorasi Motif Melayu Dengan Bantuan GRID.†Jurnal Gantang 2, no. 2 (2017): 157–64.
Febriani, Meina. “Pemanfaatan Lembar Kerja Mahasiswa Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa: Studi Penerapan Lesson Study Pada Mata Kuliah Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia.†Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra 16, no. 1 (2016): 203–12.
Gazali, Rahmita Yuliana. “Pembelajaran Matematika Yang Bermakna.†Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika 2, no. 3 (2016): 181–90. https://doi.org/10.33654/math.v2i3.47.
Hartati, Sri, and Yusuf Hartono. “Belajar Pencerminan Dengan Menggunakan Permainan Bom-Boman Di Kelas VII.†Jurnal Review Pembelajaran Matematika 3, no. 1 (2018): 49–61.
Hidayat, Panji. “Pengembangan Instrumen Baku Penilaian Kualitas Lembar Kerja Siswa Tematik Subsains Sekolah Dasar Kelas Tinggi.†Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam 7, no. 2 (2015): 170–80.
Indriani, Marisa, Choirun Niswah, and Sujinal Arifin. “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Transformasi Geometri,†n.d., 165–80.
Irfan, Muhammad, and Syahrani. “Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Metode Mind Map Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar.†JIKAP PGSD 1, no. 2 (2017): 107–14.
Kurniawan, Dian, and Sinta Verawati Dewi. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencast O-Matic Mata Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan.†Jurnal Siliwangi 3, no. 1 (2017): 214–19.
Mamoh, Oktavianus. “Pengembangan Perangkat Lembar Kerja Siswa Dengan Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik Pada Materi Transformasi Siswa Kelas VII SMP.†Jurnal Sigma 2, no. 2 (2017): 59–66.
Ma’rufi, Rio Fabrika Pasandaran, and Ahmad Yogi. “Pemahaman Konsep Geometri Mahasiswa Berdasarkan Gaya Kognitif Mahasiswa.†Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika 1, no. 2 (2018): 56–67.
N, Aini. “Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Dalam Evaluasi Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Coutenance Stake,†8–25, 2016.
Natacik, Sri. “Peningkatan Kemampuan Kognitif Melalui Kegiatan Menggambar Bentuk-Bentuk Geometri Bagi AUD.†Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Ini 3, no. 3 (2018): 205–18.
Ningsih, Ade Yulia, Syahrul R, and Ena Noveria. “Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Materi Teks Eksposisi Dengan Teknik Copy The Master Siswa Kelas X SMK Kartika 1-2 Padang.†Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 7, no. 3 (2018): 1–8.
Noto, Muchamad Subali. “Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Smart (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, and Time-Bound).†Jurnal Ininity 3, no. 1 (2014): 18–32.
Nur’aini, Indah L., Erwin Harahap, Farid H. Badruzzaman, and Deni Darmawan. “Pembelajaran Matematika Geometri Secara Realistis Dengan GeoGebra.†Jurnal Matematika 16, no. 2 (2017): 1–6.
Pamungkas, Aan Subhan, and Yuyu Yuhana. “Pengembangan Bahan Ajar Untuk Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika.†JPPM 9, no. 2 (2016): 177–82.
Pasandaran, Rio Fabrika, Desak Made Ristia Kartika, and Eva Dwika Masni. “Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa (LKM) Pada Pembuktian Dalil-Dalil Segitiga.†In Prosiding Seminar Nasional, 03:147–53, 2018.
Prastiti, Tri Dyah, Jackson Pasini Mairing, Estu Puji Handayani, and Statistika Pendidikan. “Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa Berbasisis REACT (Relating, Experiencing, Applying, Coorperating, Transfering) Pada Tutorial Statistika Pendidikan Di Universitas Terbuka.†AdMathEdu 7, no. 1 (2017): 61–72.
Prastyawati, Lia, and Farida Hanum. “Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Multikultual Berbasis Proyek Di SMA.†Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS 2, no. 1 (2015): 21–29.
Raharja, Hawwin Fitra. “Pengembangan Multimedia Flash Pada Materi Bentuk-Bentuk Hubungan Sosial.†Ed-Humanistics 3, no. 1 (2018): 262–69.
Rosa, Friska Octavia. “Eksplorasi Kemampuan Kognitif Siswa Terhadap Kemampuan Memprediksi, Mengobservasi, Dan Menjelaskan Ditinjau Dari Gender.†Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Metro 5, no. 2 (2017): 111–18.
Sholihah, Silfi Zainatu, and Ekasatya Aldila Afriansyah. “Analisis Kesulitan Siswa Dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele.†Mosharafa 6, no. 2 (2017): 287–98. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.317.
Susanah. “Pengembangan Lembar Kegiatan Mahasiswa Matematika Dasar.†Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika 9, no. 1 (2019): 7–12. https://doi.org/10.36456/buana_matematika.9.1:.1977.7-12.
Wahyuningsih, Atik Nur, and Kustiarini. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggambar Berbasis Outdoor Learning Bagi Siswa Sekolah Dasar.†Jurnal Riset Pendidikan Dasar 01, no. 2 (2018): 84–100.
Widadi, Sri, Mega Teguh Budiarto, and Tatag Yuli Eko Siswono. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pemecahan Masalah Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV SD Materi Pecahan.†Jurnal Review Pendidikan Dasar 2, no. 2 (2016): 152–58.
Wirda, Mona Adria, Rosni, Nurmala Berutu, and Riki Rahmad. “Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa (LKM) Berbasis Project Pada Mata Kuliah Evaluasi Hasil Belajar Geografi TA 2017/2018.†Jurnal Geografi 10, no. 2 (2018): 164–75.
Zamzam, Kenys Fadhilah, Siti Napfiah, and Asri Putri Anugraini. “Persepsi Mahasiswa Terhadap LKM Geometri Transformasi Berbasis Discovery Learning Dengan Pendekatan Kontekstual.†Jurnal Matematika Dan Pembelajaran 6, no. 1 (2018): 65–69.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, shall agree to the publishing rights set by Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Authors understand that they shall assign publication rights as part of the process upon acceptance for publication. The authors agreed that they would transfer certain copyrights to Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Authors granted Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam the following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam will follow COPE's Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and take allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as the authors' work, and is properly identified.