Peningkatan Kemampuan Kelancaran Prosedural Matematika Siswa melalui Microsoft Mathematics

Nur’Afianti Nur’Afianti, Juariah Juariah, Hamdan Sugilar, Wati Susilawati

Abstract


Abstract:

The ability of procedural fluency is one of the important skills for junior high school students so that students know their level of understanding of a mathematical concept. This study aims to determine the improvement of procedural fluency using Microsoft Mathematics. This study uses a quasi-experimental method in class VIII at one of the junior high schools in Bandung. The instrument used is a procedural fluency test. The results showed that the procedural fluency of students who were taught using Microsoft Mathematics had an average gain of 0.53, better than students who used conventional learning with an average score of gain (0.46). So learning using Microsoft Mathematics can be an alternative to improve procedural fluency skills.

Abstrak:

Kemampuan kelancaran prosedural merupakan salah satu kemampuan yang penting untuk dimiliki siswa tingkat SMP agar siswa mengetahui tingkat pemahamannya terhadap suatu konsep matematis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan kelancaran prosedural menggunakan Microsoft Mathematics. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen di kelas VIII pada salah satu SMP yang ada di Kota Bandung. Instrumen yang digunakan adalah tes kemampuan kelancaran prosedural. Hasil penelitian menunjukkan kemampuan kelancaran prosedural siswa yang diajar menggunakan Microsoft Mathematics memiliki rata-rata nilai gain 0,53, lebih baik daripada siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional dengan skor rata-rata nilai gain (0,46). Sehingga pembelajaran menggunakan Microsoft Mathematics dapat menjadi salah satu alternatif untuk meningkatkan kemampuan kelancaran prosedural.g. Instrumen tes yang digunakan yaitu tentang kemampuan kelancaran prosedural. Hasil menunjukkan bahwa siswa yang pembelajarannya menggunakan Microsoft Mathematics dengan skor rata-rata nilai gain (0,53) lebih baik daripada siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional dengan skor rata-rata nilai gain (0,46). Sehingga dapat disimpulkan bahwa pembelajaran menggunakan Microsoft Mathematics dapat menjadi salah satu alternatif untuk meningkatkan kemampuan kelancaran prosedural.


Keywords


Aplikasi Matematika; Kemampuan Kelancaran Prosedural; Microsoft Mathematics.

Full Text:

PDF

References


Asmida, Asmida, Sugiatno Sugiatno, dan Agung Hartoyo. “Developing The Mathematics Conceptual Understanding and Procedural Fluency through Didactical Anticipatory Approach Equipped with Teaching AIDS.†JETL (Journal Of Education, Teaching and Learning) 3, no. 2 (1 September 2018): 367. https://doi.org/10.26737/jetl.v3i2.796.

Damayanti, Eka, Sugiatno Sugiatno, dan Silvia Sayu. “Kelancaran Prosedural Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bentuk Aljabar di Sekolah Menengah Pertama.†Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa 7, no. 9 (2018).

Ekawati, Aminah. “Penggunaan Software Geogebra dan Microsoft Mathematic dalam Pembelajaran Matematika.†Math Didactic 2, no. 3 (2016): 148–53. https://www.neliti.com/publications/176895/.

Emblidge, M. Educational Technology Guidelines: Designing and Maintaining Technology Systems. Richmond, Virginia: Commonwealth of Virginia, Department of Education, 2008. http://digitool1.lva.lib.va.us:8881/R/?func=dbin-jump-full&object_id=618406.

Haryandika, Uray Windi, Citra Utami, dan Nindy Citroresmi Prihatiningtyas. “Analisis Kelancaran Prosedural Matematis Siswa Pada Materi Persamaan Eksponen Kelas X SMA Negeri 2 Singkawang.†JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) 2, no. 2 (3 Januari 2018): 72–77. https://doi.org/10.26737/jpmi.v2i2.226.

Kilpatrick, Jeremy, J. Swafford, dan B. Findell. “Adding it up: Helping children learn mathematics.†The National Academies Press. The book is available free on the Web. Accessed 2, no. 4 (2002): 04. https://doi.org/10.17226/9822.

Larasati, Felisia Anindya. “Analisis Kelancaran Prosedural Siswa Sekolah Menengah Pertama pada Materi Operasi Aljabar.†e-Jurnal Mitra Pendidikan 1, no. 10 (2017): 995–1006.

Loewenberg, Deborah. Mathematical Proficiency for All Students: Toward a Strategic Research and Development Program in Mathematics Education. Rand Corporation, 2003.

Lubis, Naila Rahmadhani. “Pengaruh Penggunaan Software Microsoft Mathematics Terhadap Ketelitian Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Kelas XI SMA Negeri 2 Lubuk Pakam T.A 2019/2020,†2019. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/12339.

Software Informer. “Microsoft Mathematics. Get the Software Safely and Easily.†Diakses 1 September 2022. https://microsoft-mathematics.software.informer.com/4.0/.

NCERT. Chemistry: Textbook for Class XI 2 Parts. New Delhi: National Council Of Education Research and Training, 2006.

Oktaviyanthi, Rina, dan Yani Supriani. “Educational Technology: Applying Microsoft Mathematics to Enrich Students’ Mathematics Learning and Increase Motivation.†International Journal of Education and Research 2, no. 7 (2014): 12. http://ijern.com/July-2014.php.

“Principles and Standards - National Council of Teachers of Mathematics.†Diakses 1 September 2022. https://www.nctm.org/standards-and-positions/principles-and-standards/.

Rahmah, Nur, Alia Lestari, Lisa Aditya Dwiwansyah Musa, dan Hamdan Sugilar. “Quizizz Online Digital System Assessment Tools.†Dalam 2019 IEEE 5th International Conference on Wireless and Telematics (ICWT), 1–4, 2019. https://doi.org/10.1109/ICWT47785.2019.8978212.

Rina, Maghfiratun. “Meningkatkan Kemampuan Kelancaran Prosedural (Procedural Fluency) Matematis Siswa Melalui Model Eliciting Activities (MEAs).†Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia, 2016. http://repository.upi.edu/26592/.

Rizki, Fitria, dan Rany Widyastuti. “Penggunaan Aplikasi Microsoft Mathematics untuk Pengembangan Bahan Ajar matematika Siswa.†Desimal: Jurnal Matematika 2, no. 1 (4 Februari 2019): 1–7. https://doi.org/10.24042/djm.v2i1.3160.

Rohyati, Siti, Dian Permana Putri, dan Fuad Nasir. “Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Kelancaran Prosedural Matematis.†Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME) 2, no. 1 (2020): 79–88.

Sugilar, Hamdan. “Multimedia Matematika Di Era Digital.†Prosiding - Seminar Nasional Teknik Elektro UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 20 Maret 2020, 442–51. https://senter.ee.uinsgd.ac.id/repositori/index.php/prosiding/article/view/senter2019p49.

Susilawati, W., I. Maryono, dan S. Maimunah. “The Development of Adobe Flash-Based Interactive Multimedia to Enhance Students’ Mathematical Communication Skills.†IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 434 (Desember 2018): 012011. https://doi.org/10.1088/1757-899X/434/1/012011.

Tumbas, Stefanie. “Teaching with Technology: How Can We Enrich Students’ Learning and Increase Motivation?,†2005.

Zayyadi, Moh, Lili Supardi, dan Septiyadini Misriyana. “Pemanfaatan Teknologi Komputer sebagai Media Pembelajaran pada Guru Matematika.†Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo 1 (10 Desember 2017): 25–30. https://doi.org/10.35334/jpmb.v1i2.298.




DOI: https://doi.org/10.24256/jpmipa.v10i2.1572

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats