Development of an Introduction to Basic Mathematics Textbook Integrated with Islamic Values
DOI:
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v11i1.3025Keywords:
Integrated Textbook, Introduction to Basic Mathematics, Islamic Values.Abstract
Abstract:
Mathematics can be used as an approach to explaining several Islamic by interconnecting using conceptual and meta-mathematical foundations, thus producing integrated mathematics teaching materials. This study aims to describe the development of an integrated Introduction to Basic Mathematics textbook with Islamic values and then see student responses to the textbook. The type of research used is Research and Development (R&D) which refers to modified 4-D models. The instruments used are product validation sheets and response questionnaires. The data obtained were analyzed quantitatively and qualitatively. The results showed that the textbook Introduction to Basic Mathematics integrated with Islamic values was valid by the validators and very suitable for use by students with interesting categories. This finding can be the basis for the development of teaching materials by integrating Islamic values in Islamic universities.
Abstrak:
Matematika dapat digunakan sebagai pendekatan dalam menjelaskan beberapa ajaran Islam dengan cara interkoneksi menggunakan dasar konseptual maupun meta-matematis, sehingga menghasilkan bahan ajar matematika yang terintegrasi. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan pengembangan buku ajar Pengantar Dasar Matematika terintegrasi nilai keislaman kemudian melihat respon mahasiswa terhadap buku ajar tersebut. Jenis penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) yang mengacu pada model 4-D yang dimodifikasi. Instrumen yang digunakan adalah lembar validasi produk dan angket respon. Data yang diperoleh, dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan buku ajar Pengantar Dasar Matematika yang terintegrasi nilai-nilai keislaman dinyatakan valid oleh tim validator dan sangat layak digunakan oleh mahasiswa dengan kategori menarik. Temuan ini dapat menjadi dasar pengembangan bahan ajar dengan mengintegrasikan nilai-nilai keislaman di perguruan tinggi keislaman.
References
Abdussakir. “Internalisasi Nilai-Nilai Islami Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Strategi Analogi.†Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami) 1, no. 1 (2017): 659–65.
Abdussakir and Rosimanidar. “Model Integrasi Matematika Dan Al-Quran Serta Praktik Pembelajarannya.†HMJ Pendidikan Matematika IAIN Bukittinggi, 2017. http://repository.uin-malang.ac.id/1934/2/1934.pdf.
Aima, Zulfitri, and Rahima Rahima. “Pengembangan Buku Kerja Pengantar Dasar Matematika Berbasis Konstruktivisme.†Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang 4, no. 1 (January 20, 2020): 161. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i1.961.
Andriani, Siska, and Rizki Wahyu Yunian Putra. “Pengembangan Modul Matematika SMP/MTs Berintegrasi Nilai-Nilai Islam.†Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika 9, no. 1 (January 25, 2021): 37. https://doi.org/10.31941/delta.v9i1.1254.
Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan. Buku Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi. Kementerian Riset Teknologi Dan Pendidikan Tinggi. Jakarta, 2016.
Ekawati, Tia. “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Pada Materi Statistika Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman.†AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 8, no. 1 (June 18, 2019). https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1826.
Ekawati, Tia, Bambang Sri Anggoro, and Komarudin. “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Pada Materi Statistika Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman.†AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 8, no. 1 (2019): 184–92. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1826.
Exacta, Annisa Prima, Krisdianto Hadiprasetyo, Afif Afghohani, and Erika Laras Astutiningtyas. “Analisis Kemampuan Problem Solving Mahasiswa Pada Mata Kuliah Analisis Kompleks Ditinjau Dari Kemampuan Awal.†JEID: Journal of Educational Integration and Development 1, no. 2 (July 29, 2021): 80–87. https://doi.org/10.55868/jeid.v1i2.86.
Fahrurrozi, Nila Hayati, and Miptahul Rohmi. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Islam Pada Materi Pokok Bilangan Bulat Dan Pecahan.†PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 9, no. 2 (2020): 124–32. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v9i2.2648.
Faizah, Prof. Udin Syaefudin, and Oneng Nurul Bariah. “Islamic-Based Mathematics Learning Management Model Development (Case Study at the State Islamic Senior High School 1 of Jakarta).†International Journal of Research and Innovation in Social Science 04, no. 12 (2020): 20–26. https://doi.org/10.47772/IJRISS.2020.41202.
Fatmawati, Agustina. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X.†EduSains 4, no. 2 (2016): 94–103. https://doi.org/10.23971/eds.v4i2.512.
Fitria, Ruina Nur, Risvya Faiz Nabila, Melinia Putri Wardani, Meinanda Putri Zalsabella, Wahyuning Pertiwi, and Darmadi Darmadi. “Respon Mahasiswa Pendidikan Matematika Unipma Dalam Memecakan Masalah Geometri Ditinjau Dari Aspek Filsafat Ilmu Selama Perkuliahan Daring.†Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP) 4, no. 1 (June 20, 2021): 76–84. https://doi.org/10.31004/jrpp.v4i1.1750.
Harahap, Aisah, and Ayi Darmana. “Pembelajaran PBL Menggunakan Bahan Ajar Terintegrasi Nilai Spiritual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Sikap Spiritual.†Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia 2, no. 2 (2020): 64. https://doi.org/10.24114/jipk.v2i2.19393.
Herwina, Wiwin, and H. Ajid Madjid. “Pengembangan Model Pembelajaran Terintegrasi Soft Skill Dan Hard Skill Dalam Meningkatkan Kompetensi Warga Belajar Pada Lembaga Kursus Kecantikan.†JIV-Jurnal Ilmiah Visi 13, no. 1 (June 28, 2018): 37–47. https://doi.org/10.21009/JIV.1301.5.
Hikmah, Nailil, and Arghob Khofya Haqiqi. “Pengembangan E-Modul Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Islam Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Bentuk Aljabar.†Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) 4, no. 1 (December 30, 2021): 125–40. https://doi.org/10.30762/factor_m.v4i1.3438.
Hutama, Fajar Surya. “Pengembangan Bahan Ajar IPS Berbasis Nilai Budaya Using Untuk Siswa Sekolah Dasar.†JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia) 5, no. 2 (October 10, 2016): 113. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8359.
Ibrahim, Andi, Asrul Haq Alang, Madi, Baharuddin, Muhammad Aswar Ahmad, and Darmawati. Metodologi Penelitian. Makassar: Gunadarma Ilmu, 2018.
Khasanah, Nur. Terampil Dalam Pembelajaran Terintegrasi Islam Melalui Model DBUS (Discovery Based Unity of Sciences). Semarang: CV. Alinea Media Dipantara, 2020.
Kholil, Mohammad, and Lailatul Usriyah. “Pengembangan Buku Ajar Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Penanaman Karakter Siswa Madrasah Ibtidaiyah.†Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 12, no. 1 (January 7, 2020): 52–62. https://doi.org/10.18860/mad.v12i1.7442.
Kusno, Kusno, and Marsigit Marsigit. “Iintegrasi Nilai-Nilai Spiritual Dalam Materi Relasi.†AlphaMath : Journal of Mathematics Education 4, no. 1 (May 1, 2018): 46. https://doi.org/10.30595/alphamath.v4i1.7354.
Lestari, Wahyuni Puji, and Fatrima Santri Syafri. “Pengembangan Bahan Ajar Matematika (Komik) Yang Terintegrasi Ajaran Islam.†Equation 3, no. 2 (2020): 104–13. https://doi.org/10.29300/equation.v3i2.3657.
Magdalena, Ina, Riana Okta Prabandani, Emilia Septia Rini, Maulidia Ayu Fitriani, and Amelia Agdira Putri. “Analisis Pengembangan Bahan Ajar.†Nusantara : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial 2, no. 2 (2020): 311–26. https://doi.org/10.36088/nusantara.v2i2.805.
Nihayati, Nihayati, and Suminto Suminto. “Iintegrasi Logika Matematika Dalam Ayat-Ayat Al-Qur’an Dengan Nilai-Nilai Akhlak.†JURNAL E-DuMath 6, no. 1 (January 30, 2020): 40–47. https://doi.org/10.52657/je.v6i1.1163.
Nufus, Hayatun, Erdawati Nurdin, and Rezi Ariawan. “Integrasi Nilai Keislaman Dan Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Buku Ajar Program Linier.†Jurnal Gantang 6, no. 1 (March 31, 2021): 47–60. https://doi.org/10.31629/jg.v6i1.2556.
Rachmiati, Wida, and Mansur Mansur. “Video Pembelajaran Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman Untuk Mengembangkan Pemahaman Matematis Dan Karakter Religius Siswa SD.†Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar 13, no. 1 (2021): 59–72. https://doi.org/10.32678/primary.v13i1.4711.
Rahmadhani, Elfi, and Septia Wahyuni. “Integrasi Pembelajaran Matematika Berbasis ICARE Dan Islam Pada Materi Pecahan.†JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) 4, no. 1 (March 29, 2020): 110. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2874.
Risalatul Ummah, Evi Dian, Nur Lailatus Solichah, Moh. Arif Purnomo, Siti Lailiyah, and Novi Kurniawati. “The Development Of Learning Module Trigonometry Equation Material Integrated Islamic Values To Improve Students Learning Outcome.†MATEMATIKA DAN PEMBELAJARAN 7, no. 2 (January 6, 2020): 70. https://doi.org/10.33477/mp.v7i2.1158.
Sa’diah, Nur. “Peningkatan Kinerja Guru Dalam Mendesain Pembelajaran Melalui Program Pembinaan Kepala Sekolah Di SDN 1 Natai Raya Tahun 2019.†Anterior Jurnal 20, no. 3 (August 3, 2021): 10–21. https://doi.org/10.33084/anterior.v20i3.2652.
Saftina, Inna, Muhammad Muttaqien, and Hadiansah Hadiansah. “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Metode Studi Kasus Terintegrasi Nilai Islam.†Bioeduca : Journal of Biology Education 3, no. 2 (September 30, 2021): 135–45. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v3i2.6632.
Siagian, Beslina Afriani, and Golda Novatrasio Sauduran Siregar. “Analisis Penerapan Kurikulum Berbasis KKNI Di Universitas Negeri Medan.†Pedagogia 16, no. 3 (December 28, 2018): 327. https://doi.org/10.17509/pdgia.v16i3.12378.
Sugiyono. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. CV Alfabeta. Bandung: Alfabeta, 2015.
Suharto, Toto. “Indonesianisasi Islam: Penguatan Islam Moderat Dalam Lembaga Pendidikan Islam Di Indonesia.†Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam 17, no. 1 (May 24, 2017): 155. https://doi.org/10.21154/altahrir.v17i1.803.
Syamsuar, Syahratulnisa, Sri Sulasteri, Suharti, and Fitriani Nur. “Bahan Ajar Matematika Terintegrasi Islam Untuk Meningkatkan Religiusitas Dan Hasil Belajar Siswa.†Suska Journal of Mathematics Education 7, no. 1 (2021): 13–20. https://doi.org/10.24014/sjme.v7i1.10827.
Ulia, Nuhyal, Yunita Sari, and Mohamad Hariyono. “Pengaruh Bahan Ajar Konsep Dasar Matematika Berbasis Internalisasi Nilai-Nilai Islam Terhadap Sikap Religius.†Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran 3, no. 1 (February 22, 2020): 1–10. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.154.
Utari, Dian Rizky, M. Yusuf Setia Wardana, and Aries Tika Damayani. “Analisis Kesulitan Belajar Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita.†Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 3, no. 4 (November 4, 2019): 545. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22311.
Wulandari, Yosi. “Kelayakan Aspek Materi Dan Media Dalam Pengembangan Buku Ajar Sastra Lama.†Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat 3, no. 2 (October 28, 2017). https://doi.org/10.22202/jg.2017.v3i2.2049.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, shall agree to the publishing rights set by Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Authors understand that they shall assign publication rights as part of the process upon acceptance for publication. The authors agreed that they would transfer certain copyrights to Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Authors granted Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam the following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam will follow COPE's Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and take allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as the authors' work, and is properly identified.