Improving Student Digital Literacy through Google Classroom-Based Lectures

Authors

  • Lisanul Uswah Sadieda Pendidikan Matematika, Fakultas, UIN Sunan Ampel, Indonesia
  • Sutini Sutini Pendidikan Matematika, Fakultas, UIN Sunan Ampel, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/jpmipa.v11i2.3574

Keywords:

Digital Literacy, Google Classroom, Microteaching.

Abstract

Abstract:

Mathematics teacher candidates need to have good digital literacy so that they will be able to guide their students to use digital media wisely. Therefore this study aims to describe the increase in students' digital literacy after attending microteaching lectures (Introduction to Schooling Field 1) using Google Classroom. This type of research is quasi-experimental research with a quantitative approach. The research sample was 30 students in the 6th semester of the 2021/2022 academic year. Methods of collecting data using performance tests. Data analysis of students' digital literacy improvement used the Wilcoxon Signed-Rank Test. Digital literacy indicators used include aspects of technical skills, critical understanding, and communicative abilities. Based on the analysis of research data, it is concluded that there is an increase in student digital literacy after attending lectures using Google Classroom. Student digital literacy is included in the advanced category.

Abstrak:

Mahasiswa calon guru matematika perlu memiliki literasi digital yang baik agar nantinya mampu membimbing peserta didiknya menggunakan media digital dengan bijak. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan mendeskripsikan peningkatan literasi digital mahasiswa sesudah mengikuti perkuliahan microteaching (Pengenalan Lapangan Persekolahan 1) menggunakan Google Classroom. Jenis penelitian adalah penelitian eksperimen semu dengan pendekatan kuantitatif. Sampel penelitian adalah 30 mahasiswa semester 6 tahun akademik 2021/2022. Metode pengumpul data menggunakan tes unjuk kerja. Analisis data peningkatan literasi digital mahasiswa menggunakan uji Wilcoxon Signed-Rank Test.  Indikator literasi digital yang digunakan meliputi aspek technical skill, critical understanding dan communicative abilities. Berdasarkan analisis data penelitian diperoleh simpulan bahwa terdapat peningkatan literasi digital mahasiswa setelah mengikuti perkuliahan menggunakan Google Classroom, Literasi digital mahasiswa termasuk dalam kategori advance.

References

Amelia, Delora Jantung, and Bahrul Ulumu. "Literasi Digital di Kalangan Mahasiswa PGSD Universitas Muhammadiyah Malang." Edumaspul: Jurnal Pendidikan 3, no. 2 (2019): 106-111.

Arikunto, Suharsimi. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2009.

Bawden, D. “Information and Digital Literacies.†Journal of Documentation 57, no.2 (2001): 218-259.

Daniati, Bambang Ismanto, and Dwi Iga Luhsasi. "Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa dengan Penerapan Model Pembelajaran E-Learning Berbasis Google Classroom Pada Masa Pandemi Covid-19." Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran 6, no.3 (2020): 601-608.

Ghofur, Abd. "Using Google Classroom on Inquiry-Based Learning To Improve Students' Learning Participation." Jurnal Penelitian Pendidikan 10, no. 2 (2018): 1503-1509.

Gunawan, Fransiskus Ivan, and Stefani Geima Sunarman. "Pengembangan Kelas Virtual Dengan Google Classroom dalam Keterampilan Pemecahan Masalah (Problem Solving) Topik Vektor Pada Siswa SMK Untuk Mendukung Pembelajaran." Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, (2018):340-348.

Hapsari, Swita Amallia, and Heri Pamungkas. "Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Online di Universitas Dian Nuswantoro." WACANA 18, no.2 (2019): 225-233.

Kemdikbud. 2017. Accessed February 19, 2020. https://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/wp-content/uploads/2017/08/panduan-gln.pdf%5C.

Kurniawati, Juliana, and Siti Baroroh. "Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu." Jurnal Komunikator 8, no.2 (2016): 51-66.

Mardhiyah, A â€Pemanfaatan Media Pembelajaran Wordwall Sebagai Evaluasi Pembelajaran Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islamâ€, Muta'allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, (2023), 1(4), 481-488.

Martin, A. "A European Framework For Digital Literacy." Nordic Journal of Digital Literacy 2, no.1(2006): 151-161.

Murdy, Khairi, and Asri Neli Putri. 2020. "Kompetensi Literasi Digital Mahasiswa STKIP ‘Aisyiyah Riau." JIPE: Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi 10, no.1 (2020): 71-77.

Nafiah, and Sri Hartatik. "Penerapan Manajemen Pembelajaran Berbasis Daring Dengan Menggunakan Aplikasi Google Classroom Untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Dalam Membuat Perangkat Pembelajaran." EHDJ: Education and Human Development Journal, (2020):9-23.

Nirfayanti, and Nurbaeti. "Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom Dalam Pembelajaran Analisis Real Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa." PROXIMAL: Jurnal penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika 2, no.1(2019): 50-59.

Northey, Gavin, Tania Bucic, Mathew Chylinski, and Rahul Govind. "Increasing Student Engagement Using Asynchronous Learning." Journal of Marketing Education 37, no.3 (2015): 1-10.

Nurrizqi, Ade Dwi, and Rhoni Rodin. "Tingkat Literasi Digital Mahasiswa Jurusan Ilmu Perpustakaan Dalam Pemanfaatan E-Resources UIN Raden Fatah Palembang." Pustakaloka: Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan 12, no.1(2020): 72-89.

Sabran, and Edy Sabara. "Keefektifan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran." Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar. (2019)Makassar :122-125.

Shaharanee, Izwan Nizal Mohd, and Sarah Syamimi Mohamad Rodzi Jastini Mohd Jamil. "Google Classroom as A Tool for Active Learning." Proceedings of The International Conference On Applied Science And Technology 2016 (ICAST'16), (2016). AIP Publishing.

Smaldino, Sharon E., Deborah L. Lowther, Clif Mims, and James D. Russell. Instructional Technology and Media For Learning. USA: Pearson, 2015.

Sujana, Atep, and Dewi Rachmatin. "Literasi Digital Abad 21 Bagi Mahasiswa PGSD: Apa, Mengapa dan Bagaimana." Current Research in Education: Conference Series Journal 1, no.1(2019): 1-7.

Sukmawati, and Nensia. "The Role of Google Classroom in ELT." IJEVS: International Journal for Educational And Vocational Studies 1, no. 2 (2019): 142-145.

Sutrisna, Deden. "Meningkatkan Kemampuan Literasi Mahasiswa Menggunakan Google Classroom." FON: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 13, no.2 (2018): 69-78.

Utami, Rini. "Analisis Respon Mahasiswa Terhadap Penggunaan Google Classroom Pada Mata Kuliah Psikologi Pembelajaran Matematika." PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2, (2019): 498-502.

Ventayen, Rady Joy Magno. "Usability Evaluation of Google Classroom: Basis for the Adaptation of GSuite E-Learning Platform." Asia Pasific Journal of Education 5, no. 1(2018): 47-51.

Yanti, Mery. "Determinan Literasi Digital Mahasiswa: Kasus Universitas Sriwijaya." Buletin Pos dan Komunikasi 14, no.2 (2016): 79-94.

Downloads

Published

24-10-2023

How to Cite

Sadieda, L. U., & Sutini, S. (2023). Improving Student Digital Literacy through Google Classroom-Based Lectures. Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 11(2), 171–186. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v11i2.3574

Citation Check