Profil Kemampuan Mahasiswa Tadris Matematika dalam Memecahkan Masalah Program Linear Ditinjau dari Perbedaan Tingkat Kemampuan Prasyarat dan Gaya Kognitif Fiel Dependent

Authors

  • Sitti Zuhaerah Thalhah Program Studi Tadris Matematika, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/jpmipa.v6i1.397

Keywords:

Solving Problems, Linear Program, Field dependent Cognitive Style, Prerequisite Ability.

Abstract

Abstract:

This research has been carried out on Semester II students of Mathematics education Department, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training at IAIN Palopo in 2017. The type of this research is qualitative descriptive. This research aims to describe the ability of students in solving Linear Program problems in terms of differences in the level of prerequisite ability and cognitive style. The instruments were (1) GEFT test, (2) Linear Algebra prerequisite ability tests, (3) Linear Program problem solving tests, (4) and unstructured task-based interviews. The results of this study are (1) research subjects with high prerequisite ability dependent field cognitive style, showing good ability in understanding problems correctly, planning solutions, solving problems in accordance with the plan and re-examining the results obtained. Subjects can solve Linear Program problems with graph and simplex methods (2) research subjects with prerequisite abilities while field dependent cognitive style, able to understand problems correctly, still unsure when carrying out solutions, but according to plan. Subjects can solve Linear Program problems with graphical methods and simplex methods, (3) research subjects with low prerequisite ability in field dependent cognitive style, lack of ability to understand problems, unable to carry out problem solving correctly, and unsure in explaining the completion steps taken.

Abstrak:

Penelitian ini dilaksanakan di IAIN Palopo Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Pendidikan Tadris Matematika Semester III Tahun 2017. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Yang bertujuan mendeskripsikan kemampuan mahasiswa dalam memecahkan masalah Program Linier ditinjau dari perbedaan tingkat kemampuan prasyarat dan gaya kognitif. Instrumen yang digunakan adalah (1) tes GEFT, (2) tes kemampuan prasyarat Aljabar Linier, (3) tes pemecahan masalah Program Linier, (4) dan wawancara berbasis tugas tidak terstruktur. Hasil penelitian ini adalah (1) subjek penelitian dengan kemampuan prasyarat tinggi gaya kognitif field dependen, menunjukkan kemampuan yang baik dalam memahami masalah dengan tepat, merencanakan pemecahan, menyelesaikan masalah sesuai dengan rencana dan memeriksa kembali hasil yang diperoleh. Subjek dapat menyelesaikan masalah Program Linier dengan metode grafik dan simpleks (2) subjek penelitian dengan kemampuan prasyarat sedang gaya kognitif field dependent, dapat memahami masalah dengan tepat, masih kurang  yakin saat melaksanakan pemecahan, namun sesuai dengan rencana. Subjek dapat menyelesaikan masalah Program Linier dengan metode grafik dan metode simpleks, (3) subjek penelitian dengan kemampuan prasyarat rendah gaya kognitif field dependent, kurang mampu memahami permasalahan, tidak mampu melaksanakan pemecahan masalah dengan benar, dan tidak yakin dalam menjelaskan langkah-langkah penyelesaian yang ditempuh.

References

Akramunnisa. “Ability Analysis Based on Math Problem Completing the Early Math Skills and Cognitive Style on Class VIII SMPN 13 Makassar.” Jurnal Daya Matematis 5, no. 1 (March 17, 2017): 14–26. https://doi.org/10.26858/jds.v5i1.3028.

Baharullah. “Kesulitan Siswa kelas I SMU YP. PGRI 3 Makassar Dalam Menyelesaikan Soal Terapan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel.” Tesis, UNESA, 2017.

Baiduri, Baiduri. “Gaya Kognitif Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Field Dependence-Independence.” AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika 6, no. 1/Maret (2015). https://doi.org/10.26877/aks.v6i1/Maret.863.

Bell, Frederick H. Teaching and Learning Mathematics. Dubuque, Ia: W. C. Brown Co, 1978.

Hudoyo, Herman. Mengajar Belajar Matematika. LPTK Jakarta: Depdikbud, 1990.

Slameto. Belajar Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 1995.

Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2007.

Suherman, Erman. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia, 2001.

Downloads

Published

10-03-2018

How to Cite

Thalhah, S. Z. (2018). Profil Kemampuan Mahasiswa Tadris Matematika dalam Memecahkan Masalah Program Linear Ditinjau dari Perbedaan Tingkat Kemampuan Prasyarat dan Gaya Kognitif Fiel Dependent. Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 29–46. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v6i1.397

Citation Check