Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android dengan Ispring Suite pada Materi Garis dan Sudut
DOI:
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v12i1.4022Keywords:
Android, Garis dan Sudut, Media Pembelajaran.Abstract
Abstract:
Android-based learning media with the Ispring suite is a solution for today's educators to develop media that is relevant to the pace of development. This research developed android-based mathematics learning media with Ispring Suite online and angle material. The development method uses a 4D model with the subject of research of grade 7C students of SMPN 1 Lawang, Malang Regency, East Java. The instruments used are checklist sheets and questionnaires. The results showed the validity of learning media by 85% with a percentage of media attractiveness of 89%. Based on these two things, Android-based mathematics learning media with the Ispring suite is worth using.
Abstrak:
Media pembelajaran berbasis android dengan Ispring suite menjadi solusi bagi para pendidik masa kini untuk mengembangkan media yang relevan dengan laju perkembangan zaman. Penelitian ini mengembangkan media pembelajaran matematika berbasis android dengan Ispring suite pada materi garis dan sudut. Metode pengembangan menggunakan model 4D dengan subjek penelitian siswa kelas 7C SMPN 1 Lawang Kabupaten Malang Jawa Timur. Instrumen yang digunakan lembar cek list dan angket. Hasil penelitian menunjukkan validitas media pembelajaran sebesar 85% dengan persentase kemenarikan media sebesar 89%. Berdasarkan kedua hal tersebut, media pembelajaran matematika berbasis android dengan Ispring suite layak digunakan.
References
Andriani, Rika, and Asep Suratman. “Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa.†Jurnal Analisa 7, no. 1 (2021): 64.
Arda, A., Saehana, S., & Darsikin, D. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer Untuk Siswa SMP Kelas VIII.†Mitra Sains 3, no. 1 (2015): 69–77. https://doi.org/2302-2027.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Batubara, Hamdan Husein. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Untuk Siswa SD/MI.†Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah 3, no. 1 (2018): 27.
Hikmawati, Hikmawati, Kamid Kamid, and Syamsurizal Syamsurizal. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah.†Tekno - Pedagogi : Jurnal Teknologi Pendidikan 3, no. 2 (2013). https://online-journal.unja.ac.id/pedagogi/article/view/2238.
Himmah, F., & Sulaikho, S. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Pemanfaatan Ispring Suite Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak.†JoEMS (Journal of Education and Management Studies) 5, no. 4 (2022): 38–47.
Huda, D. N., & Astono, J. “Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Android-Based Game Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik SMA Kelas X SMA Negeri 2 Bantul.†Jurnal Pendidikan Fisika 7, no. 1 (2018): 61–73.
Indriayu, M. “Effectiveness of Experiential Learning-Based Teaching Material in Mathematics.†International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE) 8, no. 1 (2019): 57–63. https://doi.org/10.11591/ijere.v8.i1.pp57-63.
Lestari, Ade Indri, Aan Juhana Senjaya, and Denni Ismunandar. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Appy Pie Untuk Melatih Pemahaman Konsep Turunan Fungsi Aljabar.†Pedagogy : Jurnal Pendidikan Matematika 4, no. 2 (2019): 1–9. https://doi.org/10.30605/pedagogy.v4i2.1437.
Muhtasyam, A. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Game Edukasi Berbasis Android Dengan Bantuan Software Construct 2 Pada Materi Aljabar.†UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2018.
Muryadi, Agustanico Dwi. “Model Evaluasi Program Dalam Penelitian Evaluasi.†Jurnal Ilmiah Penjas (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran) 3, no. 1 (2017): 1.
Nelson, P. M., Parker, D. C., & Zaslofsky, A. F. “The Relative Value of Growth in Math Fact Skills Across Late Elementary and Middle School.†Assessment for Effective Intervention 41, no. 3 (2016): 184–92.
Ninawati, Mimin, Feli Cianda, and Adrin Burhendi. “Pengembangan E-Modul Berbasis Software iSpring Suite 9.†Jurnal Educatio FKIP UNMA 7, no. 1 (2021): 48. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.830.
Nuraini, Imam, Sutama Sutama, and Sabar Narimo. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Power Point Ispring Suite 8 Di Sekolah Dasar.†Jurnal VARIDIKA 31, no. 2 (February 13, 2020): 62–71. https://doi.org/10.23917/varidika.v31i2.10220.
Nurrita, Teni. “Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.†Misykat 3, no. 1 (2018): 271164. https://doi.org/10.33511/misykat.v3i1.52.
Nurseto, Tejo. “Membuat Media Pembelajaran Yang Menarik.†Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan 8, no. 1 (2012): 19–35. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706.
OECD-PISA. Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A Framework for PISA, 2015.
Oktavia Eki Agustin. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas VIII Mts Negeri 9 Blitar,†2021.
Paseleng, Mila C., and Rizki Arfiyani. “Pengimplementasian Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.†Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 5, no. 2 (December 8, 2015): 131–49. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p131-149.
Rosdianah, R., Kartinah, K., & Muhtarom, M. “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Pada Materi Garis Dan Sudut Kelas VII Sekolah Menengah Pertama.†Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika 1, no. 5 (2019): 120–32.
Siregar, N. R. “Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa Yang Menyenangi Game.†In Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–32, 2017.
Sudjana, N, A. Rivai. Media Pengajaran:Penggunaan Dan Pembuatannya. Bandung: Sinar Baru, 2005.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitaf Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2012.
Thiagarajan, S. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Washinton DC: National Center for Improvement Educational System, 1974.
Tohir, Mohammad. “Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015.†Paper of Matematohir 2, no. 1 (2019): 1–2.
Yuhana, Y., & Mutaqin, A. “Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android Menggunakan PowerPoint Dan Ispring Suite Pada Materi Lingkaran Kelas VIII SMP.†Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika 6, no. 2 (2023): 103–11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, shall agree to the publishing rights set by Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Authors understand that they shall assign publication rights as part of the process upon acceptance for publication. The authors agreed that they would transfer certain copyrights to Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Authors granted Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam the following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam will follow COPE's Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and take allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as the authors' work, and is properly identified.