Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Matematika di Madrasah Tsanawiyah
DOI:
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v12i2.4258Keywords:
Kurikulum Merdeka, Pembelajaran Matematika, Problematika PembelajaranAbstract
Abstract:
This study aims to analyze the implementation of the Merdeka Curriculum in mathematics education at MTs NU Ibtidaul Falah. This research employs a qualitative descriptive survey method, utilizing interviews with one of the mathematics teachers and observations. The results of the interviews revealed several issues in the implementation of the Merdeka Curriculum in mathematics education at MTs NU Ibtidaul Falah, including students' stigma toward mathematics, low student character development, inadequate classroom facilities, an unsuitable learning model, lack of follow-up after teacher training, and excessive administrative burdens on teachers. The insufficient preparation for implementing this curriculum has led to a range of issues that require further evaluation.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan menganalisis penerapan kurikulum merdeka pada pembelajaran matematika di MTs NU Ibtidaul Falah. Penelitian ini menggunakan metode survey deskriptif kualitatif dengan teknik wawancara kepada salah satu guru matematika dan observasi. Dari hasil wawancara diperoleh beberapa masalah yang terjadi dalam penerapan kurikulum merdeka pada pembelajaran matematika di MTs NU Ibtidaul Falah, diantaranya stigma peserta didik terhadap matematika, rendahnya karakter peserta didik, fasilitas kelas yang belum mendukung, model pembelajaran yang belum sesuai, output pelatihan guru belum ada tindak lanjut, serta banyaknya tanggungan administrasi guru. Kurangnya persiapan dalam pengimplementasian kurikulum tersebut menimbulkan sejumlah masalah yang perlu dievaluasi lebih lanjut.
References
Amri, Ulil. “Konsistensi Kebijakan Pendidikan Di Indonesia” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3, no. 5 (2021): 2200–2205.https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.778.
educhannel.id. “Problematika,” 2021.
Hasbiyallah, Ihsan, M. Administrasi Pendidikan dalam Merdeka Belajar Perspektif Islam. Edited by Ima Malihah. Bandung, 2022.
Indriani, N., Fitrianti, Y., dan Nailah, C. “Modifikasi Strategi dan Metode Pembelajaran Matematika Guna Menarik Minat Belajar Peserta didik SD / MI” JPG: Jurnal Pendidikan Guru3, no. 1 (2022): 15–21.https://doi.org/10.32832/jpg.v3i1.6355.
Lutfiana, Dian. “Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Matematika SMK Diponegoro Banyuputih.” Vocational: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan 2, no. 4 (2022): 310–19. https://doi.org/10.51878/vocational.v2i4.1752.
Malikah, S., Ayuningsih, F., Nugroho, R., dan Murtiyasa, B. “Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan4, no. 4 (2022): 5912–18.https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3549.
Mytra, P., Kaharuddin, A., Fatimah, dan Fitriani. “Filsafat Pendidikan Matematika (Matematika Sebagai Alat Pikir dan Bahasa Ilmu).” Al Jabar: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika 2, no. 2 (2023): 60–71.https://doi.org/10.46773/aljabar.v2i2.713.
Ningrum, A., Reza, dan Suryani, Y. “Peran Guru Penggerak dalam Kurikulum Merdeka Belajar” Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar6, no. 2 (2022): 219–32. https://doi.org/10.29240/jpd.v6i2.5432.
Novitasari, A., Ramadhania, F., Maulana, F.,dan Nadhif, W. “Inovasi Pembelajaran Mapel Matematika dalam Kurikulum Merdeka Di MIN Kedungwuni.” JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Dan Budaya 2, no. 2 (2023): 178–88. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i2.1513.
Rahmawati, I., Anwar, S., Saputra, A., dan Ruskhan. “Implementasi Pendidikan Karakter dalam Proses Pembelajaran Matematika Kelas X MA Ma’Arif Roudlotut Tholibin Kota Metro”. JPTK: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas 1, no. 2 (2023): 91-105.
Rizal, Chairul. “Workshop Kurikulum Merdeka (KURMER) Meningkatkan Keterampilan Mengajar dalam Teknologi Industri 4.0”.Juribmas: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat 2, no. 1 (2023): 49–54. https://doi.org/10.62712/juribmas.v2i1.111.
Rozak, Abdul. “Kebijakan Pendidikan Di Indonesia.” Alim: Journal of Islamic Education 3 (2021): 197–208.https://doi.org/10.51275/alim.v3i2.218.
Sahid, Dihadi Rahadi, dan Rachlan, Elly Resli. “Pengelolaan Fasilitas Pembelajaran Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK)”.Ijemar: Indonesian Journal of education management and administration review 3, no. 1 (2019). https://dx.doi.org/10.4321/ijemar.v3i1.2945.
Saragih, O., & Marpaung, R. (2024). Tantangan dan Peluang: Studi Kasus Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Mandiri Berubah Kabupaten Tapanuli Utara. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 888–903. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.632.
Soim Daimah, Ummu. “Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka dalam Mempersiapkan Peserta Didik di Era Society 5.0”.Sepren: Journal of Mathematics Education and Applied04, no. 02 (2023): 131–39. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i1.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktik. Edited by Mukhlis. 22nd ed. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2019.
U.S, Supardi. “Arah Pendidikan di Indonesia dalam Tataran Kebijakan dan Implementasi.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 2, no. 2 (2015): 111–21. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i2.92.
Wahyuni, Fina Tri, dan Lestari, Mulyaningrum. Strategi Pembelajaran Matematika. 1st ed. Sukabumi: Farha Pustaka, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, shall agree to the publishing rights set by Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Authors understand that they shall assign publication rights as part of the process upon acceptance for publication. The authors agreed that they would transfer certain copyrights to Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Authors granted Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam the following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam will follow COPE's Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and take allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as the authors' work, and is properly identified.