Pengembangan Buku Teks Pembelajaran Matematika Berbasis IT Berbahasa Inggris untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kalkulus Mahasiswa TMT IAIN Tulungagung
DOI:
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v6i1.453Keywords:
Textbook Development, Mathematics Textbook IT-Based in English, Learning Outcomes of Mathematics.Abstract
Abstract:
Awareness of the importance of English is not fully understood by students. therefore a tool is needed to help them. The tools used are textbooks. This study tries to develop an IT-based mathematics textbook. the existence of the book is expected to improve their English and mathematical skills. Textbooks are developed through 4 stages of development, namely: the definition stage, the design stage, the development stage, and the dissemination phase. After going through four stages are then acquired IT-based mathematics textbooks are valid and effective. Based on the assessment of two validators obtained validity of 3.30. This shows that, the IT-based mathematics textbook has met valid criteria. while students who get more than 80 are 90.06%. Thus the value is included in the completeness criteria.
Abstrak:
Kesadaran akan pentingnya berbahasa Inggris belum sepenuhnya di pahami oleh mahasiswa. oleh sebab itu diperlukan alat bantu untuk membantu mereka. Alat bantu yang diusahakan berupa buku teks. Penelitian ini mencoba mengembangkan sebuah buku teks matematika berbasis IT. dengan adanya buku tersebut diharapkan dapat meningkatkan kemampuan berbahasa inggris dan matematikanya. Buku teks dikembangkan melalui 4 tahap pengembangan yaitu: tahap definisi, tahap desain, tahap pengembangan, dan tahap pendiseminisian. Setelah melalui keempat tahapan tersebut maka diperoleh buku teks matematika berbasis IT yang valid dan efektif. Berdasarkan penilaian dua orang validator diperoleh kevalidan sebesar 3,30. Hal ini menunjukkan bahwa, Buku teks matematika berbasis IT tersebut telah memenuhi kriteria valid. sedangakan mahasiswa yang mendapat nilai lebih dari 80 adalah 90.06%. Dengan demikian nilai tersebut masuk dalam kriteria ketuntasan.
References
Abercrombie, Nicholas, Stephen Hill, and Bryan S. Turner. Kamus Sosiologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
A.M, Sardiman. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.
Berch, Daniel B., and Michele M. M. Mazzocco, eds. Why Is Math So Hard For Some Children?: The Nature and Origins of Mathematical Learning Difficulties and Disabilities. 1 edition. Baltimore, Md: Brookes Publishing, 2007.
Hudojo, Herman. Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Negeri Malang Press, 2005.
Ianah, Ianah, and Hendri Raharjo. “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Komputer Dalam Pembelajaran Matematika Pada Pokok Bahasan Kubus Dan Balok.” Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching 3, no. 2 (November 14, 2014). https://doi.org/10.24235/eduma.v3i2.59.
Majid, Abdul. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.
Malalina, Malalina, and Nila Kesumawati. “Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis Komputer Pokok Bahasan Lingkaran Untuk Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Pendidikan Matematika 8, no. 1 (2014): 55–70. https://doi.org/10.22342/jpm.8.1.1861.55-70.
Menteri Pendidikan Nasional RI. “Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2008 tentang Buku.” Biro Hukum dan Organisasi Departemen Pendidikan Nasional, January 4, 2008. http://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/12/Isi-Permendiknas-2-thn-2008.pdf.
Sugihartati, Rahma, and Fitri Mutia. “Masyarakat Dan Perpustakaan Di Era Revolusi Informasi.” Surabaya: Departemen IIP FISIP Universitas Airlangga, 2010.
Sungkono. Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: FIP UNY, 2003.
Titis, Anggraini. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Macromedia Flash Pada Materi Garis Dan Sudut Untuk SMP Kelas VII.” Tesis, Universitas Negeri Malang, 2013.
Widodo, Chomsin S., and Jasmadi. Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gramedia, 2008.
Yasa, Gede Agus A. rya Saputra. “Pengembangan Bahan Ajar Online Mata Kuliah Micro Teaching dengan Model Borg & Gall pada Program S1 Pendidikan Bahasa Inggris STKIP Agama Hindu Singaraja.” Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran Ganesha 1, no. 1 (2012). https://www.neliti.com/id/publications/207120/pengembangan-bahan-ajar-online-mata-kuliah-micro-teaching-dengan-model-borg-gall.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, shall agree to the publishing rights set by Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Authors understand that they shall assign publication rights as part of the process upon acceptance for publication. The authors agreed that they would transfer certain copyrights to Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Authors granted Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam the following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam will follow COPE's Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and take allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as the authors' work, and is properly identified.