Process Oriented Guided Inquiry Learning dalam Mereduksi Miskonsepsi Siswa SMA pada Materi Kesetimbangan Kelarutan
DOI:
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v9i1.792Keywords:
Equilibrium Solubility, Misconception, POGIL, Three Tier Multiple Choice Test.Abstract
Abstract:
The application of the Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) strategy was carried out to reduce students' misconceptions on solubility equilibrium material. The design of this experimental study was a randomized control group pretest-posttest. The evaluation instrument used is a three-tier multiple-choice test using the Certainty of Response Index. The population of this study was 11-grade students one of the public schools in Pekanbaru city. The study sample was determined randomly after the normality test and homogeneity test was carried out. The experimental class was treated with the application of the POGIL learning strategy while the control class was without the implementation of the POGIL strategy. Data analysis for hypothesis testing is done using the right-party t-test. The results showed that tcount <ttable (-0.59 <2.02) can be interpreted that the application of the POGIL strategy can reduce students' misconceptions in the solubility equilibrium material with a reduction in misconceptions by 47.05%.
Abstrak:
Penerapan strategi Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) dilakukan untuk mereduksi miskonsepsi siswa pada materi kesetimbangan kelarutan.  Rancangan penelitian eksperimen ini adalah randomized control group pretest-posttest. Instrumen yang digunakan adalah tes pilihan ganda tiga tingkat dengan menggunakan Certainty of Response Index. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas XI salah satu sekolah negeri di kota Pekanbaru.  Sampel penelitian ditentukan secara acak setelah dilakukan uji normalitas dan uji homogenitas. Kelas eksperimen diberi perlakuan dengan penerapan strategi pembelajaran POGIL sedangkan kelas kontrol tanpa penerapan strategi POGIL. Analisa data untuk pengujian hipotesis dilakukan menggunakan uji-t pihak kanan. Hasil penelitian memperlihatkan thitung < ttabel ( -0,59 < 2,02) dapat diartikan bahwa penerapan strategi POGIL dapat mereduksi miskonsepsi siswa pada materi kesetimbangan kelarutan dengan reduksi miskonsepsi sebesar 47,05 %.
References
Ahmad, Ahmad, Suyono Suyono, and Leny Yuanita. “Reduksi Miskonsepsi Asam Basa Melalui Inkuiri Terbuka dan Strategi Conceptual Change.†JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains) 3, No. 1 (2017): 286–93.
Arianti, Arianti. “Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif.†Didaktika: Jurnal Kependidikan 11, No. 1 (2019): 41–62.
Barthlow, Michelle J., and Scott B. Watson. “The Effectiveness of Process-Oriented Guided Inquiry Learning to Reduce Alternative Conceptions in Secondary Chemistry.†School Science and Mathematics 114, No. 5 (2014): 246–55.
Berg, Euwe Van Den. “Miskonsepsi Fisika dan Remediasi.†Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana, 1991.
Bm, Anis Sulalah. “Implementasi Strategi Pogil untuk Mereduksi Miskonsepsi pada Materi Stoikiometri Kelas X di SMAN 1 Kandangan.†UNESA Journal of Chemical Education 3, No. 3 (September 30, 2014). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/journal-of-chemical-education/article/view/9763.
Brown, Patrick JP. “Process-Oriented Guided-Inquiry Learning in an Introductory Anatomy and Physiology Course with a Diverse Student Population.†Advances in Physiology Education 34, No. 3 (2010): 150–55.
Dewi Alamanda, Vanesha. “Penerapan Strategi Pogiluntuk Meningkatkan Self-Efficacy Siswa Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X (Implementation of Strategies Pogil to Improve Student’s Self-Efficacyon Chemical Bonding Material in Class X).†UNESA Journal of Chemical Education 4, no. 1 (2015).
Dimyati, Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Firdausi, Nur Indah. “Perbandingan Hasil Belajar Kimia Dengan Model Pembelajaran Inquiry dan Learning Cycle 5e Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan.†Jurnal Pendidikan Sains 2, no. 4 (2014): 193–99.
Hanson, David M. Instructor’s Guide to Process Oriented Guided Inquiry Learning. New York: Pacific Crest, 2013.
Lintong, Kristin, Nurhayati Bialangi, and Masrid Pikoli. “Pengaruh Penerapan Strategi Pogil Terhadap Reduksi Miskonsepsi Siswa Pada Konsep Redoks Di SMA Negeri 1 Tapa.†Jambura Journal of Educational Chemistry 13, No. 2 (2018): 215–20.
Monita, Friesta Ade, and Bambang Suharto. “Identifikasi Dan Analisis Miskonsepsi Siswa Menggunakan Three-Tier Multiple Choice Diagnostic Instrument Pada Konsep Kesetimbangan Kimia.†Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains 7, No. 1 (2016): 27–38.
Nurlela, Nurlela, Mawardi Mawardi, and Tuti Kurniati. “Kajian Miskonsepsi Siswa Melalui Tes Multiple Choice Menggunakan Certainty of Response Index (CRI) Pada Materi Reaksi Reduksi Oksidasi Kelas X MIPA SMAN 1 Pontianak.†Ar-Razi Jurnal Ilmiah 5, No. 2 (2017).
Pane, Aprida, and Muhammad Darwis Dasopang. “Belajar Dan Pembelajaran.†Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman 3, No. 2 (2017): 333–52.
Rahayu, Alvi Dwi Puri. “Penerapan Strategi Konstruktivis Untuk Mereduksi Miskonsepsi Level Sub-Mikroskopik Siswa Pada Materi Kesetimbangan Kimia Kelas XI SMA Hang Tuah 2 Sidoarjo.†Unesa Journal Of Chemical Education 3, No. 2 (2014): 88–98.
Rahmat, Fitriyane Laila Apriliani, Suwatno Suwatno, and Rasto Rasto. “Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Teams Games Tournament (Tgt): Meta Analisis.†SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal 1, No. 1 (2018): 15–23.
Ristiyani, Erika, and Evi Sapinatul Bahriah. “Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Di SMAN X Kota Tangerang Selatan.†Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA 2, No. 1 (2016): 18–29.
Rohmah, Yanuarin Nisaur. “Penerapan Pembelajaran Dengan Strategi Pogil Pada Materi Pokok Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sooko Mojokerto.†UNESA Journal of Chemical Education 2, No. 3 (2013).
Rosa, Novrita Mulya. “Pengaruh Sikap Pada Mata Pelajaran Kimia Dan Konsep Diri Terhadap Prestasi Belajar Kimia.†Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 2, No. 3 (2015).
Sudjana. Metode Statistika. Bandung: PT. Tarsito, 2005.
Sugiawati, Vinsenia Ade. “Penggunaan Strategi Konflik Kognitif Dalam Pembelajaran TPS untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Termokimia.†Jurnal Nalar Pendidikan 1, No. 1 (November 1, 2013). https://doi.org/10.26858/jnp.v1i1.1935.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitaf Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2012.
Sundayana, Rostina. Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2014.
Sunhaji, Sunhaji. “Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya Dalam Pembelajaran.†Jurnal Kependidikan 2, No. 2 (2014): 30–46. https://doi.org/10.24090/jk.v2i2.551.
Tayubi, Yuyu R. “Identifikasi Miskonsepsi Pada Konsep-Konsep Fisika Menggunakan Certainty of Response Index (CRI).†Mimbar Pendidikan, No. 3 (2005): 6.
Waluyo, Elsa Meriani, Arif Muchyidin, and Hadi Kusmanto. “Analysis of Students Misconception in Completing Mathematical Questions Using Certainty of Response Index (CRI).†Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah 4, No. 1 (June 30, 2019): 27–39. https://doi.org/10.24042/tadris.v4i1.2988.
Warsono and Hariyanto. Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.
Wina Sanjaya. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Media Group, 2006.
Wiyani, Novan Ardy. Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Gaya Media, 2014.
Zamista, Adelia Alfama, and Ida Kaniawati. “Pengaruh Model Pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Kognitif Siswa pada Mata Pelajaran Fisika.†EDUSAINS 7, No. 2 (2015): 191–201. https://doi.org/10.15408/es.v7i2.1815.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, shall agree to the publishing rights set by Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Authors understand that they shall assign publication rights as part of the process upon acceptance for publication. The authors agreed that they would transfer certain copyrights to Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Authors granted Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam the following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam will follow COPE's Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and take allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as the authors' work, and is properly identified.