Marketing Strategy to Increase the Portfolio of Berkah Pension Financing Products at PT. Bank Syariah Indonesia Medan City

Authors

  • Fairuz Azzahra Irsyad Zahra Universitas Islam Negeri Sumatra Utara, Medan, Indonesia
  • Marliyah Universitas Islam Negeri sumatera utara, Indonesia
  • Atika Universitas Islam Negeri sumatera utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i3.7705

Keywords:

Marketing Strategy, Sharia Financing, Sharia Bank

Abstract

Bank Syariah Indonesia's Berkah Pension Financing product has significant potential, but its portfolio remains suboptimal despite intensive marketing strategies. This study aims to assess the effectiveness of marketing strategies in enhancing this product portfolio. A qualitative method was used, with a systematic literature review of articles from Scopus and Google Scholar. The results indicate that the marketing mix, sharia approach, and digitalization have a positive impact on customer interest, but are still hampered by low technology literacy and adoption among retirees. A more integrated and educational strategy is needed to support sustainable product growth.

 

Keywords: Marketing Strategy, Sharia Financing, Sharia Bank

References

Ahmadi, E. 2022. “Pengelolaan Dan Konsep Memasaran Produk Pensiun Di Bank Syariah Mandiri.” Sintaksis.

Alinsi, Boyke Aldiansyah. 2024. STRATEGI PEMASARAN PADA PRODUK PEMBIAYAAN PENSIUN DI BANK SYARIAH INDONESIA KCP TELUK KUANTAN. repository.uin-suska.ac.id.

Annisari, A., and T. Anggraini. 2022. “Strategies for Increasing the Competence of Sharia Banking Students’ Career Interest in Sharia Financial Institutions.” Indonesian Interdisciplinary Journal of ….

Auria, Y., M. Istan, and M. Ilhamiwati. 2023. Tantangan Dan Strategi Bank Syariah Indonesia Dalam Pembiayaan Pensiun. e-theses.iaincurup.ac.id.

Ayu, R. K., and M. I. Fasa. 2024. “PRODUK PERBANKAN SYARIAH DAN STRATEGI PEMASARAN DI TENGAH PESATNYA PERTUMBUHAN INDUSTRI DI INDONESIA.” Jurnal Media Akademik (JMA).

Choirunnisa, A. 2024. “PENGARUH RELIGIUSITAS DAN AKSES PEMBIAYAAN TERHADAP KESEJAHTERAAN NASABAH BANK KB BUKOPIN SYARIAH.” Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance.

Ciptaningsih, Sri Ayu, Cindy Cigmawanti Septianingsih, Nani Hanifa, and Kata Kunci. 2023. “DALAM PRODUK PEMBIAYAAN BANK SYARIAH Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam ( AT-TARIIZ ) Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Jumlah Nasabah Dalam Produk Pembiayaan Bank Syariah Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Jumlah Nasabah Dalam P.” Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam 04(02):208–20.

Efriyanti, N., and M. I. Fasa. 2024. “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN SYARIAH TERHADAP KEPERCAYAAN NASABAH DI BANK SYARIAH INDONESIA.” Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen Dan ….

Ganda, M. W., and M. I. Fasa. 2024. “STRATEGI DALAM MENINGKATKAN BANK SYARIAH MANDIRI MELALUI PEMASARAN PEMBIAYAAN PRODUK PENSIUN.” Jurnal Media Akademik (JMA).

Ifriadi, R., and A. Wira. 2025. “Political Dynamics Hindering the Conversion of Nagari Bank to Nagari Syrian Bank in West Sumatra Province.” Falah: Jurnal Ekonomi Syariah.

Izati, H. Al, W. Lindary, N. A. Putra, N. Ihsan, and ... 2023. “Systematic Literature Review (SLR) Strategi Pemasaran Perbankan Syariah Di Indonesia.” E-Bisnis: Jurnal ….

Kirana, Marshella Sukma, Muhammad Iqbal Fasa, Universitas Islam, Negeri Raden, Intan Lampung, Strategi Pemasaran, and Era Digital. 2024. “STRATEGI PEMASARAN DALAM PENINGKATAN PRODUK BANK.” 3(1):76–81.

Nadia, A. 2023. Penerapan Strategi Bauran Pemasaran Dengan Metode Kemitraan Dalam Meningkatkan Profitabilitas Pada Pembiayaan Pensiun Di Bank BSI KC Palu Wolter …. repository.uindatokarama.ac.id.

Putra, M. D., R. Arifin, and H. Wijaya. 2024. Analisis Strategi Kompetitif Produk Pensiun Dan Prapensiun Pada Bank Syariah Indonesia Kcp Curup. e-theses.iaincurup.ac.id.

Rivanda, A. R. 2024. “Mengintegrasikan Nilai-Nilai Syariah Dalam Strategi Pemasaran Bank Syariah Di Indonesia.” Maliki Interdisciplinary Journal.

Safitri, N., I. Imsar, and A. Syakir. 2025. “Islamicity Performance Index in Measuring the Financial Performance of Indonesian Islamic Banks.” JASa (Jurnal Akuntansi, Audit Dan ….

Tania, Fredella, Putri Fiyantika, and Fauzatul Laily Nisa. 2024. “Analisis Strategi Pemasaran Bank Syariah Dalam Menghadapi.” Economic and Business Management International Journal Mei 6(2):2715–3681.

Usnan, Usnan. 2024. “Pengaruh Religiusitas Terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Produk Perbankan Syariah Di Kota Pekanbaru.” Money: Journal of Financial and Islamic Banking 2(1):106–11. doi: 10.31004/money.v2i1.25812.

Downloads

Published

2025-08-12

How to Cite

Zahra, F. A. I., Marliyah, & Atika. (2025). Marketing Strategy to Increase the Portfolio of Berkah Pension Financing Products at PT. Bank Syariah Indonesia Medan City . Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 7(3). https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i3.7705

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.