Analisis Forecasting Penjualan Pupuk Bersubsidi Menggunakan Metode Peramalan Dekomposisi Time Series PT Pupuk Indonesia Persero
DOI:
https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i4.8212Abstract
The purpose of this study is to provide the best forecasting solution related to subsidized fertilizers at PT Pupuk Indonesia. This research is quantitative in nature, utilizing secondary data from the Annual Report of PT Pupuk Indonesia (Persero). The study employs the Weighted Moving Average (WMA) calculation method with weights of 3, 5, and 7, and uses the Mean Absolute Percentage Error (MAPE) index to measure the accuracy of the generated data. The analysis results indicate that the sales forecasting using the WMA method with weights of 3, 5, and 7 can be recommended, as the MAPE values fall within the range of 10%-20%, which is categorized as having good predictive capability.
References
Amelisah, & Sholichah, I. U. (2021). Pengaruh Pelayanan, Promosi, Harga Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Dana Investasi Pada Asuransi Syariah. Madani Syariah, 4(2), 28–41. https://stai-binamadani.e-journal.id/Madanisyariah/article/view/255
Ariyanto, A. (2023). Manajemen Pemasaran. In Widina Bhakti Persada Bandung.
Azman, M. M. (2019). Analisa perbandingan nilai akurasi moving average dan exponential smoothing untuk sistem peramalan pendapatan pada perusahaan XYZ. Jurnal Sistem Dan Informatika, 13(2), 36–45.
Darsana, I. M., Rahmadani, S., Salijah, E., Akbar, A. Y., Bahri, K. N., Amir, N. H., Jamil, S. H., Nainggolan, H. L., Anantadjaya, S. P., & Nugroho, A. (2023). STRATEGI PEMASARAN. CV. Intelektual Manifes Media.
Ediyana, S. (2021). Analisis Peramalan Penjualan IndiHome dalam Penentuan Safety Stock ONT Di PT. Telkom Indonesia Wilayah Sukabumi. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Pakuan.
Hafid, K. (2022). Analisis Metode MRP (Material Requirement Planning) Dalam Perencanaan Kebutuhan Bahan Baku UKM Gabba Kitchen. Universitas Hasanuddin.
Hartono, J. M. (2018). Metoda pengumpulan dan teknik analisis data. Andi Offset.
Ikhwani, R., Siagian, Y., & Marpaung, N. (2022). Penerapan Metode Double Moving Average Dalam Peramalan Permintaan Produk Beras. Building of Informatics, Technology and Science (BITS), 4(1), 80–87. https://doi.org/10.47065/bits.v4i1.1499
Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan: pemasaran dan kepuasan pelanggan. unitomo press.
Ingram, T. N., LaForge, R. W., Avila, R. A., Junior, C. H. S., & Williams, M. R. (2024). Sales Management: Analysis and Decision Making. Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781003363583
Julianty, A., & Hermana, C. (2023). Penerapan Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Nugget “FIESTA” Di Jawa Barat. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology, 6, 61–72. https://doi.org/10.32500/jematech.v6i1.3628
Julitasari, E. N., Suwarta, S., Natan, M., & Kiyono, K. (2022). STRATEGI PEMASARAN ANGGREK DAN KARAKTERISTIK PETANI PLASMA USAHA KEBUN ANGGREK SINGOSARI MALANG. Prosidia Widya Saintek, 1(1).
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing. Pearson Education.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Manajemen Pemasaran (Edisi 12 J). PT Indeks.
Kusuma, S., Suhery, C., & Hidayati, R. (2022). Implementasi Metode Weighted Moving Average Pada Sistem Prediksi Stok Tembakau Lokal Berbasis Web (Studi Kasus Outlet Progressive Nicotiana). Coding Jurnal Komputer Dan Aplikasi, 9(03), 400. https://doi.org/10.26418/coding.v9i03.50860
Maulana, E., Setianingrum, I., & F Sanjaya, V. (2021). PENGARUH STRATEGI PEMASARAN, DAN LABEL HALAL TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN: (Studi Pada Konsumen Kosmetik Wardah Di Lampung Utara). UPAJIWA DEWANTARA, 5, 93–100. https://doi.org/10.26460/mmud.v5i2.11644
Nabila, A. (2022). Strategi Pemasaran dalam Mengembangkan Usaha berdasarkan Etika Bisnis Islam. Iqtishodiyah : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 8(2), 158–168. https://doi.org/10.55210/iqtishodiyah.v8i2.824
Naninsih, N., Alam, S., & Indriasari, D. P. (2022). Pengaruh Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Digital Marketing. YUME : Journal of Management, 5(2), 479–490. https://doi.org/10.2568/yum.v5i2.2672
Ngantung, M., Jan, A. H., Peramalan, A., Obat, P., Ngantung, M., & Jan, A. H. (2019). Analisis Peramalan Permintaan Obat Antibiotik Pada Apotik Edelweis Tatelu. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(4), 4859–4867. https://doi.org/10.35794/emba.v7i4.25439
Nisa Ayunda, Faizah, & Sujarwo. (2021). Analisa Peramalan Data Time-Series Dengan Aplikasi Windows POM-QM. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 167–180. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v11i2.5913
Pamungkas, D. (2022). Penerapan Metode Single Moving Average dan Weighted Moving Average Dalam Peramalan Penjualan Produk Indihome Pada PT. Telkom Indonesia Kantor Cabang Kraksaan Kabupaten Probolinggo. Universitas Panca Marga.
Pratama, D. A., Hidayati, S., Suroso, E., & Sartika, D. (2020). Analisis Peramalan Permintaan dan Pengendalian Persediaan Bahan Baku Pembantu pada Industri Gula (Studi Kasus PT. XYZ Lampung Utara). Jurnal Penelitian Pertanian Terapan, 20(2), 148–160. https://doi.org/10.25181/jppt.v20i2.1636
Pratiwi, A. Y., & Mulyono, R. (2023). Implementasi Pola POAC dalam Manajemen Laboratorium di SMA Kesatuan Bangsa Ahmi. Jurnal Manajemen & Pendidikan (JUMANDIK), 1(3), 191–197.
Putri, N., & Putera, A. (2022). Studi Kelayakan Bisnis Praktis: Konsep Dan Aplikasi. Andalas University Press.
Rosmayani, R. (2022). Kinerja Pemasaran Implementasi Pada Industri Kecil Berbasis Inovasi. Pustaka Aksara.
Seyedan, M., & Mafakheri, F. (2020). Predictive big data analytics for supply chain demand forecasting: methods, applications, and research opportunities. Journal of Big Data, 7(1). https://doi.org/10.1186/s40537-020-00329-2
Sherina, A., & Alfani, M. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Produk Kerajinan Souvenir Menggunakan Analytical Network Process. Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 17–22.
Taylor, S., & Letham, B. (2017). Forecasting at scale. https://doi.org/10.7287/peerj.preprints.3190v2
Tehuayo, E. (2021). Pengaruh Diferensiasi Produk, Inovasi Produk, dan Iklan terhadap Loyalitas Konsumen Shampo Sunsilk di Kota Ambon. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(2), 69–88. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v2i2.277
Yulia, L., & Setianingsih, W. (2020). Studi Manajemen Marketing Berbasis Online (Penelitian Pada Umkm Produksi Mebel Di Babakan Muncang Tamansari Kota Tasikmalaya). Jurnal Maneksi, 9(1), 346–354. https://doi.org/10.31959/jm.v9i1.397
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Markus Rivaldo Yulinchton, Alfatih S. Manggabarani, Maria Assumpta Wikantari, Prasetyo Hadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. In line with the license, authors are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.







