Analisis Forecasting Penjualan Pupuk Bersubsidi Menggunakan Metode Peramalan Dekomposisi Time Series PT Pupuk Indonesia Persero

Authors

  • Markus Rivaldo Yulinchton UPN Veteran Jakarta, Indonesia
  • Alfatih S. Manggabarani UPN Veteran Jakarta, Indonesia
  • Maria Assumpta Wikantari UPN Veteran Jakarta, Indonesia
  • Prasetyo Hadi UPN Veteran Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i4.8212

Abstract

The purpose of this study is to provide the best forecasting solution related to subsidized fertilizers at PT Pupuk Indonesia. This research is quantitative in nature, utilizing secondary data from the Annual Report of PT Pupuk Indonesia (Persero). The study employs the Weighted Moving Average (WMA) calculation method with weights of 3, 5, and 7, and uses the Mean Absolute Percentage Error (MAPE) index to measure the accuracy of the generated data. The analysis results indicate that the sales forecasting using the WMA method with weights of 3, 5, and 7 can be recommended, as the MAPE values fall within the range of 10%-20%, which is categorized as having good predictive capability.

References

Amelisah, & Sholichah, I. U. (2021). Pengaruh Pelayanan, Promosi, Harga Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Dana Investasi Pada Asuransi Syariah. Madani Syariah, 4(2), 28–41. https://stai-binamadani.e-journal.id/Madanisyariah/article/view/255

Ariyanto, A. (2023). Manajemen Pemasaran. In Widina Bhakti Persada Bandung.

Azman, M. M. (2019). Analisa perbandingan nilai akurasi moving average dan exponential smoothing untuk sistem peramalan pendapatan pada perusahaan XYZ. Jurnal Sistem Dan Informatika, 13(2), 36–45.

Darsana, I. M., Rahmadani, S., Salijah, E., Akbar, A. Y., Bahri, K. N., Amir, N. H., Jamil, S. H., Nainggolan, H. L., Anantadjaya, S. P., & Nugroho, A. (2023). STRATEGI PEMASARAN. CV. Intelektual Manifes Media.

Ediyana, S. (2021). Analisis Peramalan Penjualan IndiHome dalam Penentuan Safety Stock ONT Di PT. Telkom Indonesia Wilayah Sukabumi. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Pakuan.

Hafid, K. (2022). Analisis Metode MRP (Material Requirement Planning) Dalam Perencanaan Kebutuhan Bahan Baku UKM Gabba Kitchen. Universitas Hasanuddin.

Hartono, J. M. (2018). Metoda pengumpulan dan teknik analisis data. Andi Offset.

Ikhwani, R., Siagian, Y., & Marpaung, N. (2022). Penerapan Metode Double Moving Average Dalam Peramalan Permintaan Produk Beras. Building of Informatics, Technology and Science (BITS), 4(1), 80–87. https://doi.org/10.47065/bits.v4i1.1499

Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan: pemasaran dan kepuasan pelanggan. unitomo press.

Ingram, T. N., LaForge, R. W., Avila, R. A., Junior, C. H. S., & Williams, M. R. (2024). Sales Management: Analysis and Decision Making. Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781003363583

Julianty, A., & Hermana, C. (2023). Penerapan Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Nugget “FIESTA” Di Jawa Barat. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology, 6, 61–72. https://doi.org/10.32500/jematech.v6i1.3628

Julitasari, E. N., Suwarta, S., Natan, M., & Kiyono, K. (2022). STRATEGI PEMASARAN ANGGREK DAN KARAKTERISTIK PETANI PLASMA USAHA KEBUN ANGGREK SINGOSARI MALANG. Prosidia Widya Saintek, 1(1).

Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing. Pearson Education.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Manajemen Pemasaran (Edisi 12 J). PT Indeks.

Kusuma, S., Suhery, C., & Hidayati, R. (2022). Implementasi Metode Weighted Moving Average Pada Sistem Prediksi Stok Tembakau Lokal Berbasis Web (Studi Kasus Outlet Progressive Nicotiana). Coding Jurnal Komputer Dan Aplikasi, 9(03), 400. https://doi.org/10.26418/coding.v9i03.50860

Maulana, E., Setianingrum, I., & F Sanjaya, V. (2021). PENGARUH STRATEGI PEMASARAN, DAN LABEL HALAL TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN: (Studi Pada Konsumen Kosmetik Wardah Di Lampung Utara). UPAJIWA DEWANTARA, 5, 93–100. https://doi.org/10.26460/mmud.v5i2.11644

Nabila, A. (2022). Strategi Pemasaran dalam Mengembangkan Usaha berdasarkan Etika Bisnis Islam. Iqtishodiyah : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 8(2), 158–168. https://doi.org/10.55210/iqtishodiyah.v8i2.824

Naninsih, N., Alam, S., & Indriasari, D. P. (2022). Pengaruh Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Digital Marketing. YUME : Journal of Management, 5(2), 479–490. https://doi.org/10.2568/yum.v5i2.2672

Ngantung, M., Jan, A. H., Peramalan, A., Obat, P., Ngantung, M., & Jan, A. H. (2019). Analisis Peramalan Permintaan Obat Antibiotik Pada Apotik Edelweis Tatelu. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(4), 4859–4867. https://doi.org/10.35794/emba.v7i4.25439

Nisa Ayunda, Faizah, & Sujarwo. (2021). Analisa Peramalan Data Time-Series Dengan Aplikasi Windows POM-QM. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 167–180. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v11i2.5913

Pamungkas, D. (2022). Penerapan Metode Single Moving Average dan Weighted Moving Average Dalam Peramalan Penjualan Produk Indihome Pada PT. Telkom Indonesia Kantor Cabang Kraksaan Kabupaten Probolinggo. Universitas Panca Marga.

Pratama, D. A., Hidayati, S., Suroso, E., & Sartika, D. (2020). Analisis Peramalan Permintaan dan Pengendalian Persediaan Bahan Baku Pembantu pada Industri Gula (Studi Kasus PT. XYZ Lampung Utara). Jurnal Penelitian Pertanian Terapan, 20(2), 148–160. https://doi.org/10.25181/jppt.v20i2.1636

Pratiwi, A. Y., & Mulyono, R. (2023). Implementasi Pola POAC dalam Manajemen Laboratorium di SMA Kesatuan Bangsa Ahmi. Jurnal Manajemen & Pendidikan (JUMANDIK), 1(3), 191–197.

Putri, N., & Putera, A. (2022). Studi Kelayakan Bisnis Praktis: Konsep Dan Aplikasi. Andalas University Press.

Rosmayani, R. (2022). Kinerja Pemasaran Implementasi Pada Industri Kecil Berbasis Inovasi. Pustaka Aksara.

Seyedan, M., & Mafakheri, F. (2020). Predictive big data analytics for supply chain demand forecasting: methods, applications, and research opportunities. Journal of Big Data, 7(1). https://doi.org/10.1186/s40537-020-00329-2

Sherina, A., & Alfani, M. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Produk Kerajinan Souvenir Menggunakan Analytical Network Process. Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 17–22.

Taylor, S., & Letham, B. (2017). Forecasting at scale. https://doi.org/10.7287/peerj.preprints.3190v2

Tehuayo, E. (2021). Pengaruh Diferensiasi Produk, Inovasi Produk, dan Iklan terhadap Loyalitas Konsumen Shampo Sunsilk di Kota Ambon. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(2), 69–88. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v2i2.277

Yulia, L., & Setianingsih, W. (2020). Studi Manajemen Marketing Berbasis Online (Penelitian Pada Umkm Produksi Mebel Di Babakan Muncang Tamansari Kota Tasikmalaya). Jurnal Maneksi, 9(1), 346–354. https://doi.org/10.31959/jm.v9i1.397

Downloads

Published

2025-11-10

How to Cite

Rivaldo Yulinchton, M., Alfatih S. Manggabarani, Maria Assumpta Wikantari, & Prasetyo Hadi. (2025). Analisis Forecasting Penjualan Pupuk Bersubsidi Menggunakan Metode Peramalan Dekomposisi Time Series PT Pupuk Indonesia Persero. Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 7(4). https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i4.8212

Citation Check