THE IMPLEMENTATION OF INQUIRY-DISCOVERY LEARNING

K Nurdin, Hanafy Sain Muh., Mustami Halifa Muhammad

Abstract


In teaching learning activity, a method is needed by every teacher. A teacher cannot do his task if he does not master a teaching method which proposed by the experts in education psychology. A teaching method is a way taken by a teacher in delivering the lesson to the students and in involving the active and dynamic interaction between teacher and students so the learning objective can be achieved. Inquiry and discovery method is the way to present the lesson which involves the students in a mental process to discover the knowledge. Inquiry discovery is a mental process in which an individual assimilates concepts and principles to be knowledge. This article exposes the definition, method, basic concept, application, strength and weakness of inquiry-discovery learning.


Keywords


Implementation, Inquiry-Discovery Learning

Full Text:

PDF

References


Al-Qur’an al-Karim

Arsyad, Azhar. 2006. Media Pembelajaran Ed.1-7; Jakarta: Raja Grafindo Persada,

B. Jaworski. 2017. ‘Grappling with Complexity: Co-learning in Inquiry Communities in Mathematics Teaching Development’, dalam Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vol. I. Bergen: Bergen University College. Diakses 20 Maret 2017.

Balim. Ali Gunay. 2009‘The Effects of Discovery Learning on Student’s Success and Inquiry Learning Skills’, dalam Eurasian Journal of Educational Research, Issue 35, Spring

Cahyono, Suhendri Oki Tri. 2018. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Guided Discovery Sebagai Penunjang Implementasi Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Teknik Elektronik Dasar, Kelas X Jurusan Teknik Audio Vidio di SMKN 5 Surabaya” Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Vol. 03 No. 03 Tahun 2014. Diakses 10 Pebruari 2018

Collin dan Stevens. 2017. , ‘Goals and Strategies of Inquiry Teachers’ dalam Advances in Intructional Psychology, Vol. 2, h. 68, diakses pada 14 Maret 2017.

Darmadi, Hamid. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Cet.2; Bandung: Alfabeta.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Cet. III; Jakarta: Rineka Cipta.

Drost, J.1999. Proses Pembelajaran Sebagai Proses Pendidikan. Jakarta: Gramedia.

Futak, Erin Marie et.al. 2012. ‘Experimental and Quasi Experimental Studies of Inquiry- Based Science Teaching: A Meta Analysis’, dalam Review of educational Research Jurnal, 2012. Diakses 20 Pebruari 2018.

Gulo, W.2004. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Grasindo.

Hanafiah dan Suhana. 2009. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Hanafy, Muh. Sain. 2014. ‘Konsep Belajar dan Pembelajaran’, dalam Jurnal Lentera Pendidikan, Vol. 17 No.1 Juni 2014.

J.G. Brooks dan M.G. Brooks, In Search of Understanding: The Case for Constructivist Classroom, Upper Saddle River NJ: Merrill, 2001, Dikutip dalam John W. Stantrock, ‘Educational Psychology’ diterjemahkan oleh Tri Wibowo dengan judul Psikologi Pendidikan, h. 8.

Jaya, I.M. dkk.” Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Bermuatan Pendidikan Karakter dengan Setting Guded Inquiry untuk Meningkatkan karakter dan hasil Belajar Peserta didik SMP”. e-Journal Program Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA. Volume 4 Tahun 2014. Diakses 20 Januari 2018.

Keys, Carolyn W dan Lynn A. Bryan. “Co-Constructing Inquiry- Based Science With Teachers: Essential Research fo Lasting Refom”. Journal of Research in Science Teaching.Vol 38 No.6. Science Education Departemen, 212 Aderhold Hall, Univercity of Georgia. Athens, Georgia. 2001

Kunandar. 2008. Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses Sertifikasi Guru. Cet. III; Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Lahadisi. ‘Inquiry: Sebuah Strategi Menuju Pembelajaran Bermakna’, Jurnal Al-Ta’dib, Vol.7 Nomor 2 Juli-Desember 2014.

Makmun, Abin Syamsuddin. Psikologi Pendidikan: Perangkat Sistem, Pengajaran Modul,

Mulyasa, E.2008. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Cet. II. Bandung: Remaja Rosdakarya, .

Mulyasa, E.2008. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Cet. III; Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mustami, Muhammad Khalifah. 2017. “Profil Guru/Dosen dan Tantangan dalam Era Pengetahuan,” dalam Lentera Pendidikan, vol. 19, No.2, Desember 2016. Diakses, 15 Maret 2017.

Nurdin, Syafrudin. 2002. Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Intermasa,

Rusman. 2011.Menejemen Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada,

Sanjaya, Wina. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Cet. I; Jakarta: Kencana,.

Sanjaya, Wina. 2013..Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Cet. X; Jakarta: Kencana,

Sochibin, A. dkk. 2017.“Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Terpimpin untuk Peningkatan Pemahaman dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD”, dalam Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia JPFI Unnes. 5, Tahun 2009. Diakses 10 Agustus 2017.

Solichin, Mohammad Muchlis. ‘Penerapan Metode Pembelajaran Inquiry Discoveri dalam Pendidikan Agama Islam’, dalam Jurnal Tadris. Vol. 12. Nomor 2, Desember 2017.

Sugiyono,2014. Penelitian Pendidikan. Cet.20, Bandung: Alfabeta;

Sukirman, Dadang. Microteaching, h. 120.

Suprihatiningrum, Jamil. Strategi Pembelajaran: Teori & Aplikasi, h. 164.

Syah, Muhibbin .1997.. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Trianto.2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif- Progressif. Jakarta: Kencana.

Widyatun. 2012. “Model Pembelajaran-inquiry” jurnal bidandiah. Edisi April.




DOI: https://doi.org/10.24256/ideas.v7i1.734

Article Metrics

Abstract view : 28 times
PDF - 23 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats