Character Formation Through Meaningful Relationships in Learning Interactions at Islamic Higher Education

Authors

  • Sukirman Sukirman Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/ideas.v10i2.3457

Keywords:

character formation, meaning relations, learning interactions .

Abstract

This study aims to describe the use of language features in relation to meaning in the form of antonyms, synonyms, and hyponyms in teaching interactions at IAIN Palopo. The research was conducted using a descriptive qualitative approach that uses data sources from narratives or interactions that take place in learning. The data is from words and phrases containing meaningful relationships obtained using a recording instrument (Handycam). Then, the data is classified and analyzed using description, interpretation, and explanation techniques. The study results show that the language features of meaning relations used in teaching interactions at IAIN Palopo are represented as antonyms, synonyms, and hyponyms. Each type of meaning relation shows the meaning of euphemization aspects, sensory aspects, experiential values, relational values, and expressive values. Furthermore, each aspect generally aims to express ideas through meaningful characters that affirm, explain, and convince the object of study to achieve competence..

References

Alwi, H., & Sugono, D. (2011). Politik bahasa: Rumusan seminar politik bahasa. Badan Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Aziez, F., & Alwasilah, A. C. (1996). Pengajaran Bahasa Komunikatif: Teori dan Praktek. PT Remaja Rosdakarya.

Badara, A. (2014). Analisis wacana: Teori, metode, dan penerapannya pada wacana media. Prenada Media.

Chaer, A. (2003). Psikolinguistik: Kajian teoretik. Rineka Cipta.

Creswell, J. (2015). Riset pendidikan: Perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi riset kualitatif & kuantitatif.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Qualitative research. Yogyakarta: PustakaPelajar, 9(2), 139–160.

Djajasudarma, F. (2013). Semantik 2: Relasi makna paradigmatik, sintagmatik, dan derivasional. Bandung: Refika Aditama.

Firman, F. (2016). Konstruksi Ideologi dalam Wacana Keagamaan Jaringan Islam Liberal (JIL). LITERA, 15(1), 38–50.

Halik, A. (2013). Komunikasi massa.

Halliday, M. A. K. (1992). Bahasa, Konteks, dan Teks: Aspek-aspek Bahasa dalam Pendangan Semiotik Sosial. Gadjah Mada University Press.

Hasriadi, H. (2020). Pengaruh E-Learning Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Agama Islam. IQRO: Journal of Islamic Education, 3(1), 59–70.

Keraf, G. (2002). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Moleong, L. J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif, cetakan XXIX. Bandung: PT. Remaja, Rosdakarya.

Mulyana, D., & Rakhmat, J. (1990). Komunikasi antarbudaya. Remaja Rosdakarya.

Nugraheni, A. S. (2019). Bahasa Indonesia di perguruan tinggi berbasis pembelajaran aktif. Prenada Media.

Nurohmah, N., Huda, M. N., & Zahro, L. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Pengembangan Budaya Sekolah. ICESS: Education, Constitutional Law, Economics And Management, Sociology, 1(1), 83–89.

Purba, B., Gaspersz, S., Bisyri, M., Putriana, A., Hastuti, P., Sianturi, E., Yuliani, D. R., Widiastuti, A., Qayyim, I., & Djalil, N. A. (2020). Ilmu Komunikasi: Sebuah Pengantar. Yayasan Kita Menulis.

Sadapotto, A., Hanafi, M., & Agussalim, H. (2021). Filsafat Bahasa. Media Sains Indonesia.

Simatupang, R. R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2019). Tuturan dalam pembelajaran Bahasa Indonesia (kajian sosiolinguistik alih kode dan campur kode). Kajian Linguistik Dan Sastra, 3(2), 119–130.

Sofia, A. (2017). Metode Penulisan Karya Ilmiah. Bursa Ilmu.

Sudiyono, A. C. (2019). Korelasi Tindak Tutur Representatif Dengan Kemampuan Berbicara Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia (SENASBASA), 3(2).

Turner, B. S. (2012). Teori Sosial dari Klasik sampai postmodern. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wibowo, W. (2001). Manajemen bahasa: Pengorganisasian karangan pragmatik dalam bahasa Indonesia untuk mahasiswa dan praktisi bisnis. Gramedia Pustaka Utama.

Yuniarti, N. (2014). Implikatur percakapan dalam percakapan humor. Jurnal Pendidikan Bahasa, 3(2), 225–240.

Downloads

Additional Files

Published

2023-01-03

Citation Check