Teacher Performance Analysis: Planning, Implementation, Evaluation, Communication, and Competency Development
DOI:
https://doi.org/10.24256/ideas.v11i2.4631Keywords:
indonesian language, madrasah aliyah, teacher performanceAbstract
References
Agustianti, R., Abyadati, S., Nussifera, L., Irvani, A. I., Handayani, D. Y., Hamdani, D., & Amarulloh, R. R. (2022). Asesmen Dan Evaluasi Pembelajaran. TOHAR MEDIA.
Andina, E. (2018). Efektivitas pengukuran kompetensi guru. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 9(2), 204–220.
Ayer, J. E., Pangemanan, L. R., & Rori, Y. P. (2016). kinerja adalah hasil kerja secara kualitas dan kuantitas yang dicapai oleh seorang pegawai dalam melaksanakan tugasnya sesuai dengan tanggung jawab yang diberikan kepadanya. Kinerja yang baik adalah kinerja yang optimal, yaitu kinerja yang sesuai standa. Agri-SosioEkonomi Unsrat, 12, 27–46.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Prentice-Hall.
Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(2), 106. https://doi.org/10.30984/jii.v12i2.897
Dermawan, A. A. (2018). Komunikasi interpersonal guru dan siswa dalam proses pembelajaran pendidikan agama islam di SMP Swasta Al-Hikmah Marelan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan.
Fadlillah, M. (2016). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini: Menciptakan Pembelajaran Menarik, Kreatif dan Menyenangkan. Prenada media.
Husnaini, H. (2022). Development of Self Esteem-Oriented Micro Teaching Materials for IAIN Palopo English Education Students. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 10(1), 538-560.
Kamijan, Y. (2021). Faktor Internal Dan Faktor Eksternalterhadap Kinerja Guru Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(5), 630–638.
Karimulah, A., & Ummah, N. I. (2022). Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Madrasah Sebagai Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru Untuk Memotivasi Belajar Siswa MTs Muqoddimatul Akhlak Curah Wungkal Silo Jember. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(1), 13–34.
Kartomo, A. I., & Slameto, S. (2016). Evaluasi Kinerja Guru Bersertifikasi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 219–229.
Latip, A. (2020). Peran literasi teknologi informasi dan komunikasi pada pembelajaran jarak jauh di masa pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 108–116.
Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1), 96–102. https://jurnal-assalam.org/index.php/JAS/article/view/48
Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya evaluasi dalam pembelajaran dan akibat memanipulasinya. Bintang, 2(2), 244–257.
Masruddin, M., & Nasriandi, N. (2022). Lexical and Syntactical Errors Performed by Junior High School Student in Writing Descriptive Text. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 10(1), 1094-1100. doi:https://doi.org/10.24256/ideas.v10i1.3024
Nasution, W. N. (2017). Perencanaan pembelajaran: pengertian, tujuan dan prosedur. Ittihad: Jurnal Pendidikan, 1(2), 185–195.
Nikmah, L. (2021). Guru Pembelajar, Guru Ideal. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 1(2), 305–316.
Nugraha, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i01.1769
Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi model pembelajaran sesuai kurikulum 2013. Nizamia Learning Center.
Nurgiantoro, B. (2018). Penilaian otentik dalam pembelajaran bahasa. UGM PRESS.
Octavia, S. A. (2019). Sikap dan kinerja guru profesional. Deepublish.
Pandiangan, A. P. B. (2019). Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran, Profesionalisme Guru Dan Kompetensi Belajar Siswa. Deepublish.
Peterson, R. M. (2001). Course participation: An active learning approach employing student documentation. Journal of Marketing Education, 23(3), 187–194.
Prayudha, J., & Malik, A. A. (2021). Efektivitas komunikasi terhadap proses belajar dalam pembelajaran online. DAWUH: Islamic Communication Journal, 2(1), 33–40.
Risdiany, H. (2021). Pengembangan profesionalisme guru dalam mewujudkan kualitas pendidikan di indonesia. Al-Hikmah (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(2), 194–202.
Santyasa, I. W. (2007). Model-model pembelajaran inovatif. Universitas Pendidikan Ganesha, 6.
Simanjuntak, J. M. (2022). Manajemen Pengembangan Keprofesian Guru Berbasis Produk Karya Tulis Ilmiah. Penerbit Andi.
Sudarsana, I. K. (2018). Optimalisasi penggunaan teknologi dalam implementasi kurikulum di sekolah (persepektif teori konstruktivisme). Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 8–15.
Sudaryanto, M., Krisnawati, V., & Nugroho, B. A. P. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Memimpin Perencanaan Kelas Melalui Penugasan Terstruktur. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat (JURIBMAS), 1(3), 82–87.
Suherman, A. (2020). Buku Ajar Teori-Teori Komunikasi. Deepublish.
Suklani, S. (2023). GURU PROFESIONAL: MENGGALI KOMPETENSI DAN MENGASAH KARAKTERISTIK. ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 3(4), 447–453.
Syafar, D. (2017). Teori kepemimpinan dalam lembaga pendidikan islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 147–155.
Syahrum, S., Usman, S., & Yamin, N. (2019). Pengaruh profesionalisme guru dan kecerdasan emosional terhadap kinerja guru pendidikan Agama Islam di MTs Negeri 2 Bulukumba. Manajemen Pendidikan, 14(1), 38–44.
Tanjung, A. (2022). Implementasi Penilaian Autentik Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Gunungsitoli. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.
Utami, C., & Noviana, L. (2021). Students’ Perspective in the Use of TED Talks in Speaking Class. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 9(2), 275-283. doi:https://doi.org/10.24256/ideas.v9i2.2277
Wijaya, I. (2018). Professional teacher: menjadi guru profesional. CV Jejak (Jejak Publisher).
Wiratman, A., Bungawati, B., & Rahmadani, E. (2023). PROJECT-BASED LEARNING INTEGRATED WITH SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, AND MATHEMATICS (STEM) TO THE CRITICAL THINKING SKILLS OF STUDENTS IN ELEMENTARY SCHOOL. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(2), 167–180.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See the Effect of Open Access)