The Importance of Shop Signboards in the Chinatown Area of Suryakencana Street, Bogor
DOI:
https://doi.org/10.24256/ideas.v11i2.4759Keywords:
Chinatown, store name board, important value, identityAbstract
References
Acun, K. (2023, Juli 15). Perkembangan Toko dan Papan Nama Toko di Jalan Suryakencana. (S. Poerawidjaya, Pewawancara)
Ariyani, P. (2016). Potensi dan Kendala Pengembangan Kawasan Suryakencana Sebagai Kawasan Cagar Budaya Kota Bogor. Jurnal Online Mahasiswa Bidang Perencanaan Wilayah & Kota, 1(1).
Ayung, K. (2023, Juli 15). Perkembangan Toko dan Papan Nama Toko di Jalan Suryakencana. (Poerawidjaya, Pewawancara)
Barata, A. (2004). Dasar Dasar Pelayanan Prima. Jakarta: Elex Media Komputindo. Bungin, B. (2003). Pornomedia: Konstruksi Sosial Media Telematika dan Perayaan
Seks di Media Masa. Jakarta: Prenada Media.
Candrawinata, Invalindiant. (2014). Penggunaan Bahasa Pada Papan Nama Toko di Malioboro. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Dewi, P., & Sari, D. (2022). Perception of Digital Storytelling in Overcoming Fear for Speaking English through Interdisciplinary Project of Gender Issues. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 10(2), 1635 – 1642. doi:https://doi.org/10.24256/ideas.v10i2.2748
Harahap, Sahmiran. 2008. “Evaluasi Penggunaan Bahasa pada Papan Nama dan Reklame di Kota medanâ€. Majalah ilmiah Cemerlang, hlm.59-65 Fakultas Pertanian: Universitas Asahan. http://isjd.pdii.lipi.go.id/index.php/Search.html?act=tampil&id=38440&idc= 6
Holbrook, M. B., & Schindler, R. M. (1991). Echoes of the dear departed past: Some work in progress on nostalgia. ACR North American Advances. 330-335.
Ikrama. (2017). Kawasan Perdagangan dan Perniagaan Pecinan di Kota Makassar.
Skripsi. Makassar: Universitas Islam Negeri Alauddin.
Iskandar, D. (2004). Identitas Budaya Dalam Komunikasi Antar-Budaya: Kasus Etnik Madura dan Etnik Dayak. Jurnal Masyarakat dan Budaya, 119-140. https://doi.org/10.14203/jmb.v6i2.208
Koentjaraningrat. (1999). Manusia dan Kebudayaan Indonesia. Jakarta: Djambatan. Koentjaraningrat. (2015). Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.
Kohl, D. G. (1978). Chinese Architecture in the Straits Settlements and Western Malaya. Disertasi. Pok Fu Lam: University of Hongkong.
Kurnadi, K. (2009). Studi Lanskap Bersejarah Kawasan Pecinan Suryakencana, Bogor.
Skripsi. Bogor: Institut Pertanian Bogor.
Lestari, O., & Hubaidah, H.(2023). Potensi wisatareligi makam Ki Marogan sebagai upaya pelestarian kearifan lokal di kota Palembang. Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 7(1), 167-176. https://doi.org/10.22210/satwika.v7i1.25265
Liliananda, R. (1998). Inventarisasi Karya Arsitektur Cina di Kawasan Pecinan Surabaya. Surabaya: Universitas Kristen Petra.
Moleong, L. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya. Musa, M. R., Lesmana, A. B., Arthamevia, R. N., Pratama, P. A., & Savitri, N. (2022).
Masruddin, M., & Nasriandi, N. (2022). Lexical and Syntactical Errors Performed by Junior High School Student in Writing Descriptive Text. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 10(1), 1094-1100. doi:https://doi.org/10.24256/ideas.v10i1.3024
Human Rights and Pancasila: A Case of Tionghoa Ethnic Discrimination in
Indonesia. Indonesian Journal of Pancasila and Global Constitutionalism, 119-170. https://doi.org/10.15294/ijpgc.v1i1.56879
Nurcahyo, D. A. (2016). Kebijakan Orde Baru Terhadap Etnis Tionghoa. Skripsi.
Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
[P3KP] Program Penataan dan Pelestarian Kota Pusaka. (2015). Album Inventarisasi Aset Pusaka Kota Bogor. Bogor: Pemerintah Kota Bogor.
Sanjaya, Ivan., Suswandari, & Gunawan, Rudy. (2022). Nilai-nilai tradisi budaya Cap Go Meh pada masyarakat Cina Benteng di Tangerang sebagai sumber pembelajaran di sekolah. . Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 6(2), 385-402. https://doi.org/10.22219/satwika.v6i2.23163
Sjamsuddin, H. (2017). Identitas-Identitas Etnik dan Nasional dalam Perspektif Pendidikan Multikultural. Kota Bandung, Jawa Barat, Indonesia. Diakses pada tanggal 9 Agustus 2023 melalui http://sejarah.upi.edu/artikel/dosen/identitas-identitas-etnik-dan-nasional-dalam-perspektif-pendidikan-multikultural/
Sabrila, R., & Apoko, T. (2022). The Effectiveness of Podcast on Listening Skill for Vocational School Students. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 10(2), 1177-1186. doi:https://doi.org/10.24256/ideas.v10i2.2897
Thaharah, A., & Batubara, A. K.(2023). Peran SASUDE Sebagai Gerakan swadaya literasi anak dalam membangun Sustainable Development Goals. Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 7(1), 246-262. https://doi.org/10/22210/satwika.v7i1.25599
Wijaya, K. (2023, Juli 15). Perkembangan Toko dan Papan Nama Toko di Jalan Suryakencana. (S. Poerawidjaya, Pewawancara)
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See the Effect of Open Access)