Analisis Semiotika terhadap Penggunaan Emoji dalam Media Sosial Antar Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Islam Makassar

Authors

  • Evanurmala Evanurmala Program Studi Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Pramudita Budi Rahayu Program Studi Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Islam Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/jcm.v2i1.4969

Keywords:

Emoji, Semiotics, Social Media

Abstract

The purpose of this study is to describe the meaning of emojis used in sosial media and to describe the effectiveness of using emojis on social media. The type of research used is qualitative descriptive research with a data analysis approach using Charles Sanders Pierce’s semiotic by analyzing the meaning of emoticons through sign consisting of signs, objects and interpretants. The result showed that the meaning of emojis contained in message senders on social media to express various feelings of message senders on social media such as expressing feelings of pleasure, providing support, apologizing, expressing sad feelings, giving encouragement, sad feelings, feelings of shock, congratulations. In addition, the use of emojis on social media can be conveyed effectively

References

Afuwwa, A. P. (2015). Gambar Ilustrasi Sampul Novelharry Potter Karya J.k. Rowling: Studi Bentuk dan Makna [Journal:eArticle, State University of Surabaya]. In Jurnal Seni Rupa (Vol. 3, Issue 2, p. 248832). https://www.neliti.com/publications/248832/

Bab 2.pdf. (n.d.). Retrieved March 6, 2024, from http://digilib.uinsa.ac.id/15465/4/Bab%202.pdf

Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi / ICT dalam Berbagai Bidang. Jurnal Fakultas Teknik Kuningan, 2(2), Article 2.

Dyatmika, T. (n.d.). ILMU KOMUNIKASI. Zahir Publishing.

Erlina F Santika. (n.d.). Indonesia Masuk 3 Besar Negara dengan Pengguna WhatsApp Terbanyak di Dunia pada 2022 | Databoks. Retrieved March 6, 2024, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/05/11/indonesia-masuk-3-besar-negara-dengan-pengguna-WhatsApp-terbanyak-di-dunia-pada-2022

Meisyaroh siti. (2013). Determinisme Teknologi Masyarakat Dalam Media Sosial. Jurnal Komunikasi Dan Bisnis, Vol 1 No 1.

Nairatul Anisah, Syindi Putri Padillah, Pahmi Bahrus, Refli Sepriandito, Muhammad Rusdi, Raja Batar Hasibuan, Winda Kustiawan. (2022). Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (JIKEM). Vol 2 No 1.

Putri, V. K. M. (2021). Etika Komunikasi: Pengertian dan Fungsinya. Kompas.Com. https://www.kompas.com/skola/read/2021/12/03/175634369/etika-komunikasi-pengertian-dan-fungsinya

Rustam Muhammad. (2015). Pengguna dan Konten Internet. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, Vol 19 No 2.

Safinatunnaja. Ilmi Amalia. (2019). Pengungkapan Marah di Jejaring Sosial. Tazkia (Jurnal of Psycology, Vol 2 No 2. http://dx.doi.org/10.15408/tazkiya.v7i2.13476

Wijaya, I. S. (2013). KOMUNIKASI INTERPERSONAL DAN IKLIM KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI. Jurnal Dakwah Tabligh, 14(1).

Downloads

Published

2023-06-26

Citation Check