PENGARUH INTERNET MARKETING DAN STATUS SOSIAL TERHADAP PENGAMBILAN KEPUTUSAN KONSUMEN KENDARAAN DI KOTA PALOPO
DOI:
https://doi.org/10.24256/joins.v1i2.595Abstract
ABSTRACT
Internet marketing is an instrument for consumers to obtain information in making purchasing decisions for products according to their needs, tastes and designations. Meanwhile, in daily life, the community, especially in the land of Luwu, always puts forward self-identity by using various facilities including vehicle ownership as part of their social status.
This study describes quantitative data obtained from distributing questionnaires to consumers who are tested using multiple regression and processed using the SPSS program. The population in this study refers to residents of Palopo City who are consumers of car vehicles. and this research sample using simple random sampling method or simple random sample by determining the number of samples using the Slovin formula.
The results showed that the regression coefficient value of internet marketing was 0.572, thus there was a positive and significant influence of internet marketing variables by 57% while the remaining 43% was influenced by other factors not included in this study. Meanwhile, the regression coefficient value of social status on consumer purchasing decisions is 0.433, thus there is a positive and significant influence of the social status variable by 43% while the remaining 57% is influenced by other factors not included in this study.
Keywords: Internet Marketing, Social Status, Consumer Decisions.
Â
ABSTRAK
Internet marketing merupakan salah satu instrumen bagi konsumen untuk mendapatkan informasi dalam pengambilan keputusan pembelian produ sesua dengan kebutuhan, selera dan peruntukan. Sementara dalam kehidupan sehari masyarakat khususnya d tanah Luwu selalu mengedepankan identitas diri dengan menggunakan berbagai fasilitas termasuk kepemilikan kendaraa sebagai bagian dari status sosial.
           Penelitian ini deskrifsikan data kuantatif yang diperoleh dari penyebaran angket kepada para konsumen yang di uji menggunakan regresi berganda dan diolah dengan menggunakan program SPSS. Populasi dalam penelitian ini mengacu pada penduduk Kota Palopo yang merupakan konsumen kendaraan mobil. dan sampel penelitian ini menggunakan metode simple random sampling atau sampel acak sederhana dengan penentuan jumlah sampel dengan menggunakan rumus Slovin.
           Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai kofisien regresi dari internet marketing sebesar 0,572, dengan demikian terdapat pengaruh positif dan signifikan dari variabel internet marketing sebesar 57% sedangkan sisanya sebesar 43% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak termasuk dalam penelitian ini. Sedangkan nilai kofisien regresi dari status sosial terhadap keputusan pembelian konsumen sebesar 0,433, dengan demikian terdapat pengaruh positif dan signifikan dari variabel statatus sosial sebesar 43% sedangkan sisanya sebesar 57% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak termasuk dalam penelitian ini.
Kata Kunci : Internet Marketing, Status Sosial, Keputusan Konsumen.
Â
DAFTAR PUSTAKA
Assauri Sofjan, 1996, Manajemen Pemasaran, PT. RajaGrafindo Persada, Jakarta.
Aisal, Afif. 2002. Strategi Pemasaran. Angkasa, Bandung.
Alex, Nitisemito. 2000. Marketing. Ghalia Indonesia, Jakarta
Hatta Ahmad, 2009, Tafsir Qur’an Per Kata, Maghfirah Pustaka, Jakarta.
Hermawan Agus, 2012, Komunikasi Pemasaran, Erlangga, Jakarta.
Mursid, 2015, Manajemen Pemasaran, PT. Bumi Aksara, Jakarta.
Sunyoto Danang, 2013, Perilaku Konsumen, CAPS (Center Of Academic Publishing Service), Yogyakarta.
Sugiyono, 2013, Metode Penelitian Bisnis, Cetakan ke 17, Alfabeta, Bandung.
Winardi, 1989, Strategi Pemasaran, Cetakan Pertama, Mandar Maju, Bandung.
Narwoko & Susanto, 2007, Sosiologi, Kencana, Jakarta.
Swastha, Basu. 2004. Manajemen Pemasaran, Remaja Karya, Bandung.
Hurriyati, Ratih, 2005, Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen, cetakan pertama, Alfabeta, Bandung.
Gitosudarmo, Indriyo, 2008, Manajemen Pemasaran, edisi kedua, cetakan ketujuh, Penerbit : BPFE, Yogyakarta
Skripsi & Jurnal
Novita Ekasari, 2014 Pengaruh Promosi Berbasis Sosial Media Terhadap Keputusan Pembelian Produk Jasa Pembiayaan Kendaraan Pada PT. BFI Â Â Â Â Â Â Â Â Finance Jambi, Jurnal Penelitian, Universitas Jambi.
Devi Kartika Sari, 2016 “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan  Penggunaan Jasa Transportasi GO-JEK (Studi Kasus Masyarakat Yang          Tinggal Di Bogor)â€. Skripsi Sarjana, Institut Pertanian Bogor.
Sari Listyorini, 2012 Analisis Faktor- Faktor Gaya Hidup Dan Pengaruhnya         Terhadap Pembelian Rumah Sehat Sederhana (Studi pada Pelanggan      Perumahan Puri Dinar Mas PT. Ajisaka di Semarang) Jurnal, Program          Pascasarjana Universitas Brawijaya Malang.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Journal Of Institution And Sharia Finance shall agree to the publishing rights set by Journal Of Institution And Sharia Finance Authors understand that they shall assign publication right to as part of the process upon acceptance for publication. Authors agreed that they will transfer certain copyrights to Journal Of Institution And Sharia Finance. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Journal Of Institution And Sharia Finance.
Authors granted Journal Of Institution And Sharia Finance. these following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for the purpose of publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Journal Of Institution And Sharia Finance will follow COPE’s Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and takes allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as authors' work, and are properly identified.