TEORI PERILAKU PRODUSEN DALAM EKONOMI ISLAM DAN EKONOMI KONVENSIONAL (STUDI PERBANDINGAN)
DOI:
https://doi.org/10.24256/joins.v2i2.1390Abstract
ABSTRACT
 This study discusses the Theory of Behavior of Manufacturers in Islamic Economics and Conventional Economics (Comparative Study), with principal issues namely, 1) How is the behavior theory of producers in Islamic economics and conventional economics? 2) What is the difference between producer behavior theory in Islamic economics and conventional economy?
Research that the authors do is included in the research (Research library) is research in the form of literature study that takes the data derived from the reference, either from the books, journals, or from articles on the internet, which is related With problem formulation.
The results of research conducted by the author can be submitted as follows: (1) The theory of producer behavior in Islamic economics that in creating a goods or service a producer not only pay attention to what human needs, but producers must also pay attention to halal and prohibited a Products, which do not destroy the aqid / morality of consumers. And the Islamic economy strongly encourages producers not only to improve the quality and prosperity of the world only, but also the moral as a business actor in creating happiness in the Hereafter. While the theory of producer behavior in the conventional economy of things like this is not in note, the only notice how to generate maximum profit with little capital, it is very dominant. This is what causes a producer to ignore his social responsibility. As the theoretical rationality theory in which humans are called rational economically if they always maximize their own interests, in conventional economics the main motive in production is to maximize profits. (2) Comparison of theories of producer behavior in Islamic economics and conventional economics: The theories offered by Islamic economics are very different from conventional behavioral concepts, in terms of scientists' differing opinions, their motivations and their goals in production, the concept of rationality theory, Observed by the economic actors of Islam namely, monotheism, justice, freedom, trust and lawful.
Keywords; Manufacturers, Islamic Economics, Conventional Economics
Â
ABSTRAK
Penelitian ini membahas tentang Teori Perilaku Produsen dalam Ekonomi Islam dan Ekonomi Konvensional (Studi Banding), dengan topik sebagai berikut, 1) Bagaimana teori perilaku produsen dalam ekonomi Islam dan ekonomi konvensional? 2) Apa perbedaan antara teori perilaku produsen dalam ekonomi Islam dan ekonomi konvensional?
Penelitian yang penulis lakukan termasuk dalam penelitian (Research library) adalah penelitian dalam bentuk studi pustaka yang mengambil data-data yang bersumber dari referensi, baik dari buku, jurnal, maupun artikel di internet yang berkaitan dengan masalah tersebut. perumusan.
Hasil penelitian yang dilakukan penulis dapat disampaikan sebagai berikut: (1) Teori perilaku produsen dalam ilmu ekonomi Islam bahwa dalam menciptakan suatu produk atau jasa seorang produsen tidak hanya memperhatikan apa yang menjadi kebutuhan manusia, tetapi produsen juga harus memperhatikan memperhatikan kehalalan dan haram suatu produk agar tidak merusak moral konsumen. Dan ekonomi Islam sangat mendorong produsen tidak hanya untuk meningkatkan kualitas dan kesejahteraan dunia, tetapi juga akhlak sebagai pelaku usaha dalam menciptakan kebahagiaan di akhirat. Sedangkan teori perilaku produsen dalam perekonomian konvensional hal-hal seperti ini tidak diperhatikan, hanya memperhatikan bagaimana menghasilkan keuntungan yang maksimal dengan modal kecil, sangat dominan. Hal inilah yang menyebabkan seorang produser mengabaikan tanggung jawab sosialnya. Sebagaimana teori rasionalitas teoritis dimana manusia disebut rasional secara ekonomi jika selalu memaksimalkan kepentingannya sendiri, dalam ilmu ekonomi konvensional motif utama produksi adalah memaksimalkan keuntungan. (2) Perbandingan teori-teori perilaku produsen dalam ekonomi Islam dan ekonomi konvensional: Teori-teori yang ditawarkan oleh ekonomi Islam sangat berbeda dengan konsep perilaku konvensional, dalam hal perbedaan pendapat para ilmuwan, motivasi dan tujuan mereka dalam berproduksi, konsep tersebut. rasionalitas. Teori yang diamati oleh para pelaku ekonomi Islam yaitu, tauhid, keadilan, kebebasan, kepercayaan dan halal.
Kata kunci; Manufaktur, Ekonomi Islam, Ekonomi Konvensional
DAFTAR PUSTAKA
 Abdullah Ruslan, dan Fasiha, Pengantar Islam Economics, Makassar: Lumbung  Informasi
Pendidikan (LIPa), 2013.
Amalia,   Euis,   Sejarah   Pemikiran   Ekonomi   Islam   Dari   Masa   Klasik   Hingga
Kontenporer, Jakarta: Gramata Publishing, 2005.
Amin Ahmad, Etika (Ilmu akhlah), Â Cet. VIII. Jakarta: Bulan Bintang, 1995 .
Al-Iqtishad,  Fakultas  syariah  dan  Hukum  universitas  Islam  Negeri  (UIN)  syarif
Hidayatullah Jakarta bekerjasam dengan ikata Ahli Ekoomi Indonesia     (IAIE),
Vol.VI. nomor. 1. 2014.
Al-arif Nur Rianto, Dasar-Dasar Ekonomi Islam, Cet, I; Jakarta: PT Era Adicitra  Intermedia,
2011.
Asropudin, Pipin, Kamus Bisnis dan Kewirahusahaan, Cet, I; Bandung: 2013.
Aziz, Abdul, Etika Bisnis Perspektif Islam Implementasi Etika Islami Untuk        Dunia
Usaha, Cet. I; Bandung: Alfabet, 2013.
Alqazwini, Abu Abdullah Muhammad bin Yazid, Hukum-hukum, Toha Putra, Semarang: 2001 M.
Annaisaburi, Imam Abu Husain Muslim bin Hajjaj Alqusyairi, Pengairan, Darul
Fikri, Bairut-Libanon: 1993 M.
Badroen, Faisal, Etika Bisnis dalam Islam, Ed. I. Cet. II; Jakarta: Kencana, 2007.
Chapra, Umar, Islam dan Tantangan Ekonomi Islam, Cet. I; Surabaya: Risalah     Gusti,
1999.
Chapra, Umar, Masa Depan Ilmu Ekonomi Sebuah Tinjauan Islam, Cet. I.            Jakarta: Gema Insani press, 2001.
Departemen agama RI, Al-Quran dan Terjemahan, Bandung: Cv Diponegoro,      2014.Departemen agama RI, Al-Quran dan Terjemahan, Bandung: PT Sygma
Examedia      Arkanleema, 2014 .
Herlin Darwis, “Teori Konsumsi dalaam Ekonomi Mikro Konvensional dan          Ekonomi
Mikro Islam (Studi Perbandingan),Skripsi, (Palopo: Stain Palopo, 2013.
Karim,  Adiwarman,  Ekonomi  Mikro  Islam,  Ed.  II,  Cet.  II;  Jakarta:  IIIT  Indonesia,
2003.
Marthon, Sa’id Sa’ad, Ekonomi Islam Di Tengah Krisis Ekonomi Global, Cet.3;   Jakarta: Zikrul Hakim, 2007.
Muhammad dan Lukman Fauroni, Visi Al-qur’an Tentang Etika dan Bisnis, Ed, I; Jakarta: Salemba Diniyah, 2002.
Â
Nasution, Mustafa Edwin. Et. al., Pengenalan Eksklusif Ekonomi Islam, Ed. I.      Cet.       II; Jakarta: Kencana, 2007.
Pass,  Christopher  dan  Bryan  Lowes,  Kamus  Lengkap  Ekonomi,  Jakarta:  PTGelora
Aksara Pratama, 1994.
Qardhawi, Yusuf, Norma dan Etika Ekonomi Islam, Cet. I; Jakarta: Gema Insani  Press,
1997.
Anonim. http://obrolanmanusia.blogspot.co.id/2014/11/perilaku-produsen.html    3/12/2015. Afirdaus, Teori perilaku produsen , http://afirdauz.blogspot.co.id/2012/07/teori-  produksi- dan-perilaku-  produsen.html 3/12/2015.
Anonim, http://eprints.walisongo.ac.id/4336/1/112411004.pdf 1/1/2016.
Tantewi’s                   Blog,                   Pengertian                   Perilaku                   Produsen, http://dewitatewi.blogspot.co.id/2012/03/perilaku-  produsen.html?=1
04/11/2015.
Wisman_Portnoy, http://wismanPerman3.blog.com/perilaku-produsen/20/12/2015
Yuli     Sari,    Ekonomi    Mokro,    Blog,    Ekonomi    Mikro,    Perilaku    Produsen, http://yuliasari01.blogspot.co.id/ 3/12/2015.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Journal Of Institution And Sharia Finance shall agree to the publishing rights set by Journal Of Institution And Sharia Finance Authors understand that they shall assign publication right to as part of the process upon acceptance for publication. Authors agreed that they will transfer certain copyrights to Journal Of Institution And Sharia Finance. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Journal Of Institution And Sharia Finance.
Authors granted Journal Of Institution And Sharia Finance. these following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for the purpose of publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Journal Of Institution And Sharia Finance will follow COPE’s Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and takes allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as authors' work, and are properly identified.