PRODUKSI, KONSUMSI DAN DISTRIBUSI DALAM ISLAM

Authors

  • .... ...... IAIN Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/joins.v2i1.1491

Abstract

Abstract: The mechanism of production in Islam is that all activities whether production, consumption and distribution must be in accordance with the basic principles of monotheism, the principle of justice, the principle of freedom and the principle of accountability. Humans in production, consumption and distribution must be in accordance with Islamic ethics which makes prosperity and peace in society. Ethics in production are Allah's reminder of natural wealth, producing in halal circles, the ethics of managing natural resources, must be based on Islamic knowledge and sharia as the Khalifah in advance. Consumption ethics according to Islam, among others: Monotheism (Unity), fair (Equilibrium / Justice), Free Will, trust (Responsibility), hahal and simple. In the process of distributing goods, Islam prohibits Ikhtikar, seeks reasonable profits, distributes wealth widely and upholds social equality.

Keywords: Production, Consumption, Distribution, Islam

Abstrak: Mekanisme produksi dalam Islam adalah semua kegiatan baik produksi, konsumsi dan distribusi harus sesuai dengan prinsip-prinsip dasar yaitu prinsip tauhid, prinsip keadilan, prinsip kebebasan dan prinsip pertanggungjawaban. Manusia dalam berproduksi, konsumsi dan distribusi harus sesuai dengan etika Islam yang menjadikan kemakmuran dan ketentraman dalam bermasyarakat. Etika dalam berproduksi adalah; peringatan Allah akan kekayaan alam, berproduksi dalam lingkaran yang halal, etika mengelola sumber daya alam, harus dilandasi dengan ilmu dan syari’ah Islam sebagai Khalifah di muka. Etika komsumsi menurut Islam, antara lain: Tauhid (Unity/ Kesatuan), adil (Equilibrium/ Keadilan), Free Will (Kehendak Bebas), amanah (Responsibility/ Pertanggungjawaban), hahal dan sederhana. Dalam proses pendistribusian barang, Islam melarang Ikhtikar, mencari keuntungan yang wajar, mendistribusikan kekayaan secara meluas dan menjunjung kesamaan sosial.

Kata Kunci: Produksi, Konsumsi, Distribusi, Islam


DAFTAR PUSTAKA

 

Anto, Hendrie, Pengantar Ekonomika Mikro Islami, Yogyakarta : Jalasutra, 2003

Karim, Adiwarman , Ekonomi Mikro Islami, Jakarta : PT Raja Grafindo Persada, 2007

Kementerian Agama RI, Al-Quran dan Terjemahnya Jakarta: Direktorat Jenderal Bimbingan Masyarakat Islam Direktorat Urusan Agama Islam dan Pembinaan Syaria’h, 2012

Mawardi,  Ekonomi Islam, Pekanbaru: Alaf Riau: 2007

Metwally, Teori dan Model Ekonomi Islam, Jakarta : PT. Bangkit Daya Insana, 1995

 Mujahidin, Akhmad,  Ekonomi Islam 2, Pekanbaru, Mujtahadah Press: 2010

M. Shaluddin, Azas-Azas Ekonomi Islam,  Jakarta: CV.Raja Grafindo Persada, 2007

 M.A.  Mannan, Teori dan Praktik Ekonomi Islam, Yogyakarta: PT. Dana Bhakti Wakaf, 1995.

Said, H. Muhammad.   Pengantar Ekonomi Islam,  Pekanbaru: Suska Press, 2008

S. Harahap, Sofyan,  Etika Bisnis dalam Perspektif Islam Jakarta: Salemba Empat: 2011

Thompson, Arthur,  and John, Formby, Economics of the Firm : Theory and practice, New Jersey : Prentice Hall, 1993

Qardhawi, Yusuf,  Dar al-Qiyam wa Al-Akhlak fi al-Iqtishadi al-Islam Kairo: Maktabah Wahbah, 1995

 

http://sakir-88.blogspot.com/2011/11/makalah-investasi-islam-di-bidang-riil.html.


Published

01-06-2019

Issue

Section

Articles

Citation Check