E-Digital Transactions From An Islamic Economic Perspective Among Students of The Faculty of Islamic Economics And Business, North Sumatra State Islamic University

Authors

  • Muhammad Zikri Alshaufi State Islamic University of North Sumatra, Indonesia
  • Ahmad Syakir State Islamic University of North Sumatra, Indonesia
  • Nurul Inayah State Islamic University of North Sumatra, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i4.8321

Keywords:

Digital, Business, Economics

Abstract

The phenomenon of game top-up transactions among students is part of the rapidly growing digital economy in the modern era. This study aims to determine the behavior of students at the Faculty of Economics and Islamic Business at UIN North Sumatra in conducting game top-up transactions and to assess their compliance with Islamic economic principles. The method used is a descriptive qualitative approach with data collection through interviews, observations, and documentation of active students who regularly conduct game top-ups. The results of the study show that most students make game top-ups as a form of entertainment and fulfillment of digital recreational needs, but there is still a lack of awareness of sharia principles such as prudence in spending, the prohibition of tabdzir (wastefulness), and the urgency of ensuring that transactions are free from elements of gharar and maisir. This study recommends the importance of strengthening Islamic economic literacy among students so that they can be selective and wise in utilizing digital technology in accordance with sharia values.

References

Alfaruq, H. M. (2024). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah dan Game Online terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa di Sleman (Perspektif Maslahah Mursalah? (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Almakhlufi, Y. (2023). Praktek Jual Beli Produk Digital Dalam Gacha Game Online Perspektif Sosiologi Hukum Islam (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Syariah Prodi HES 2016 Iain Kediri) (Doctoral dissertation, yunus almakhlufi).

Arga, A. M. A. (2024). Pengaruh Perceived Usefulness Dan Perceived Risk Terhadap Usage Decision Quick Response Code Indonesian Standard (Qris) Sebagai Digital Payment Dengan Digital Financial Literacy Sebagai Variabel Moderasi Dalam Perspektif Bisnis Islam (Studi Pada Pelaku UMKM Di Indonesia) (Doctoral dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Athii'uullah, A. M., & Hadi, N. (2024). Perilaku Konsumtif: Non-professional Player pada Game Online Mobile Legends di Kota Malang. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 11(1), 50-60.

Ayu, T. P. S. (2023). Praktik Perlindungan Konsumen Layanan Dompet Digital Aplikasi Dana Perspektif Hukum Ekonomi Syariah (Studi Terhadap Mahasiswa Fakultas Syariah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu) (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).

Faiza, A., & Firda, S. J. (2018). Arus metamorfosa milenial. Penerbit Ernest.

Faqih, F., Mahmudi, M., & Asrorulloh, A. (2023). Transaksi Jual Beli Menggunakan Pinjaman Spaylater Dalam Perspektif Ekonomi Islam. IQTISODINA, 6(1), 01-21.

Gusrananda, M. R. (2023). Perilaku Fanatisme dan Konsumtif Pemain Game Online Efootball (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Hafidz, A. M. (2025). Kiai Langgar & Digitalisasi Transaksi Ekonomi: Degradasi Otoritas dan Fungsi Sosial Kiai Langgar di Sektor Ekonomi. Penerbit NEM.

Ismail, P., Hasan, S., Syaflin, H., Karimuddin, K., Imam, A., Muhammad, F. I., ... & Desi, A. (2021). Fiqh Mu’amalah Kontemporer.

Isnaini, R. K., & Putri, N. W. (2025). Analisis Konsep Maslahat dalam Konsumsi dari sudut pandang Ekonomi Islam pada masyarakat di desa Slawi-wetan. Maslahah: Jurnal Manajemen dan Ekonomi Syariah, 3(1), 255-265.

Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.

Judijanto, L., Harmaini, H., Esya, L., Amran, E., Firdayetti, F., & Prabandari, A. I. (2025). Ekonomi Syariah: Teori dan Penerapannya di Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Killi, N. A. (2022). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Sistem Pembayaran Digital OVO (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Iain Manado) (Doctoral dissertation, IAIN Manado).

Kusuma, R. Konsep Perjudian Pada Sistem Gacha Di Game Online (Menurut Pasal 303 KUHP Dan Fatwa MUI Jatim No. 1 Tahun 2022 (Bachelor's thesis, Fakultas Syariah dan Hukum UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Malika, A. A. I., & Yayuli, S. A. (2023). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Mekanisme Transaksi Top Up Game Online Melalui Online Shop Berbasis Website (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Muhammad, a. (2024). Pengaruh Motivasi, Gaya Hidup, DAN Dompet Digital Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Dalam Perspektif Islam (Studi Pada Mahasiswa Kota Bandar Lampung) (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Nuralmi, A. A., Abdurrazaq, M. N., & Maulana, I. (2024). Kondisi Information Overload pada Mahasiswa IAI AL-AZIS Akibat Penggunaan Media Sosial yang Tidak Sehat. Jurnal Syntax Admiration, 5(12), 5580-5596.

Putri, D. F., & Syakur, A. (2023). Integrasi Konsep Dan Aplikasi Dalam Menentukan Perilaku Konsumsi Dalam Kegiatan Ekonomi Muslim. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 182-190.

Putri, N. W. W., Nahya, N., & Inasyah, T. P. (2025). Etika dan Spiritualitas dalam Teori Produksi Ekonomi Islam Menuju Produktivitas Berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(4), 131-142.

Rizal, A. N., & Al Fathir, D. (2025). Tinjauan Fiqih Islam Terhadap Pembelian Mystery Box Pada Game Online Free. Jurnal Kajian Islam dan Sosial Keagamaan, 2(3), 471-480.

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., ... & Sulistiana, D. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.

Syakir, A. & Aulia, A. (2023). Pengaruh E-Wallet, Credit Card Dan Spending Behaviour Terhadap Tingkat Konsumsi Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Media Ekonomi, 31(2), 229-240.

Syakir, A. (2014). Peran Account officer dan perkembangan pembiayaan pada perbankan syariah. Madania: Jurnal Kajian Keislaman, 18(1), 87-96.

Syakir, A. (2018). Pemberdayaan ekonomi umat islam indonesia melalui wakaf produktif. Al-Intaj: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 2(1).

Syakir, A. F. (2024). Strategi penerapan Total Quality Management (TQM) dalam meningkatkan kompetensi siswa: Studi kasus di SMK Mambaul Ulum Bata-Bata Pamekasan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Ummah, A. H. (2020). Dakwah digital dan generasi milenial (menelisik strategi dakwah komunitas arus informasi santri nusantara). Tasâmuh, 18(1), 54-78.

Zain, N. R. (2024). Mekanisme Jasa Top Up Game Mobile Legend: Bang Bang Di Web X-Cashshop Dalam Hukum Islam (Doctoral Dissertation, Iain Manado).

Downloads

Published

2025-11-17

How to Cite

Muhammad Zikri Alshaufi, Ahmad Syakir, & Nurul Inayah. (2025). E-Digital Transactions From An Islamic Economic Perspective Among Students of The Faculty of Islamic Economics And Business, North Sumatra State Islamic University. Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 7(4). https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i4.8321

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.