The Influence of Affordability, Service Quality, and Financial Education on Customers' Decisions to Use Savings Products at Sharia Banks in Medan

Authors

  • Siti Sarah Sitorus State Islamic University of North Sumatra Medan, Indonesia
  • Nurul Inayah
  • Tuti Anggraini

DOI:

https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i3.7602

Keywords:

Affordability, Service Quality, Financial Education, Customer Decisions, Sharia Savings

Abstract

This study aims to determine the description and influence of affordability, service quality, and financial education on customer decisions. The research subjects are the residents of Medan City. The method used is a quantitative approach with a survey method through multiple linear regression analysis. The population in this study is the residents of Medan City, numbering 2,480,000 people, with a purposive sampling technique, resulting in a sample size of 100 people. The results of this study indicate that affordability, service quality, and financial education significantly influence customer decisions. Simultaneously, the results show that affordability, service quality, and financial education simultaneously influence customer decisions, with an influence of 75.1%.

References

Batubara, M. C., & Anggraini, T. (2022). Analisis Pengaruh Layanan Digital terhadap Minat Generasi Z dalam Menggunakan Produk Perbankan Syariah. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 7(2), 706–725.

Ella Ramadhan Ningsih dan Leonardo Indra Vitaharsa (2022). (2022). Jurnal Human Capital Development a R T I C L E I N F O. 1–13.

Harianto, B. (2023). Perspektif Filsafat Ilmu dalam Islamisasi Ilmu Pengetahuan Dikalangan Ilmuan Muslim. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi Dan Peradaban Islam, 5(1), 16–24. https://doi.org/10.51900/alhikmah.v5i1.15243

Herdiyan, H., Asiati, D. I., & Moelyatie, T. A. (2023). Pengaruh Produk dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian E-Paper Bisnis Indonesia dengan Karakteristik Konsumen sebagai Variable Intervening. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 4(2), 49–63. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v4i2.1164

Hotdiana, F., Nasution, A. I. L., & Nasution, M. L. I. (2023). Pengaruh Pelayanan dan Produk Perbankan Syariah Terhadap Loyalitas Nasabah Dalam Mengambil Pendanaan dan Pembiayaan (Studi Kasus: Bank Syariah KC Padangsidimpuan). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(2), 2442. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i2.9524

Inayah, N. (2021). Analisis Pengaruh Faktor Situasional Terhadap Keputusan Masyarakat Menabung Di Bank Syariah Kota Medan. Studia Economica : Jurnal Ekonomi Islam, 7(1), 1. https://doi.org/10.30821/se.v7i1.9743

Jumlah Penduduk menurut Jenis Kelamin dan Kabupaten_Kota, 2022-2024. (n.d.).

Kurniawan, R., Akbar, W., Safitri, N. A., & Theara, R. (2022). Regulasi Dan Implementasi Biaya Administrasi Pada Perbankan Syariah. Jurnal Ilmu Hukum Tambun Bungai, 7(1), 98–117. https://doi.org/10.61394/jihtb.v7i1.221

Marliyah, M., Dharma, B., Yafiz, M., & Syarbaini, A. M. B. (2022). Analisis Kebutuhan Industri Keuangan Syariah Terhadap Kompetensi Luaran Pendidikan Tinggi Islam. HUMAN FALAH: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 9(2), 10. https://doi.org/10.30829/hf.v9i2.13625

Miftahul, J. (2022). PENGARUH LITERASI KEUANGAN SYARIAH DAN KEPERCAYAAN MAHASISWA TERHADAP MINAT MENABUNG DI BANK SYARIAH (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). Skripsi, 198.

Nst, S. A., Syahriza, R., & Inayah, N. (2025). Analisis Implementasi Akad Pembiayaan KPR Pada Nasabah Berpenghasilan Rendah ( KPR BTN Subsidi ) Di Bank BTN. 8, 69–78.

Nur, F. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Service Quality Dan Harga Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Bank Aceh Syariah Kcp Lampahan). In Jurnal Ilmu Pendidikan (Vol. 7).

Nura, I., Nurlaila, N., & Marliyah, M. (2023). Pengaruh CAR, BOPO, FDR Dan NPF Terhadap Tingkat Bagi Hasil Mudharabah Dimediasi ROA Di Bank Umum Syariah Indonesia. Owner, 7(1), 908–919. https://doi.org/10.33395/owner.v7i1.1503

Otoritas, F., & Keuangan, J. (2025). KINERJA POSITIF PERBANKAN SYARIAH 2024.

Otoritas Jasa Keuangan. (2019). Booklet Survei Nasional Literasi dan Inklusi Keuangan 2019. Survey Report, pp. 1–26.

Palupi Permata Rahmi, Nur Aryanti, A., & Abdul Aziz, D. (2023). Pengaruh Service Quality Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank BCA. ARBITRASE: Journal of Economics and Accounting, 3(3), 710–722. https://doi.org/10.47065/arbitrase.v3i3.660

Provision, F. (2025). Financing Provision and Sharia Compliance in the BSI Griya Hasanah Product with a Musyarakah Mutanaqisah Contract: A Case Study at BSI KCP Cemara Asri. 17(1), 224–238.

Putri Nugraha, J., Alfiah, D., Sinulingga, G., Rojiati, U., Saloom, G., Rosmawati, … Khatimah, HusnilFatima Beribe, M. (2021). Perilaku Perilaku Konsumen Teori.

Siregar, S. M. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Mobile Banking Syariah dengan Pendekatan Theorsy of Planned Behavior pada Mahasiswa Perbankan Syariah UIN Sumatera Utara. Skripsi, 4, 159–170.

Wahidah, W. R., Muin, R., Abdullah, W., Yusria Ningsih, W., Islam Negeri Alauddin Makassar, U., & YPUP Makassar, S. (2024). Penerapan Akad dan Produk Perbankan Syariah di Lembaga Bank Syariah Indonesia (BSI). Economics and Digital Business Review, 5(2), 2024–2653.

Zouari, G., & Abdelhedi, M. (2021). Customer satisfaction in the digital era: evidence from Islamic banking. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(1). https://doi.org/10.1186/s13731-021-00151-x

Downloads

Published

2025-08-02

How to Cite

Sitorus, S. S., Nurul Inayah, & Tuti Anggraini. (2025). The Influence of Affordability, Service Quality, and Financial Education on Customers’ Decisions to Use Savings Products at Sharia Banks in Medan. Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 7(3). https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i3.7602

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.