The influence of Performance Expectations, Business Expectations, and Facilitating Conditions on Interest in Using the QRIS System
DOI:
https://doi.org/10.24256/dinamis.v6i1.3869Keywords:
performance expectations, effort expectations, facilitating conditions, intention to useAbstract
The purpose of this research is to analyze the effect of performance expectations, business expectations, and facilitating conditions on interest in using the QRIS system. The population in this study were students studying at three major universities in Solo Raya, namely students at UIN Raden Mas Said Surakarta, Muhamadiyah University Surakarta and Sebelas Maret University Surakarta. The sample in this study is prospective QRIS users who will use QRIS in the payment transaction method. There were 114 respondents used in this study. The data were analyzed using the IBM SPSS Statistik software version 26. This research method is a quantitative research method. The data analysis method used is multiple linear regression analysis. The results of the study show that: (1) Performance Expectations have no effect on Interest in using the QRIS system. (2) Business Expectations have a significant effect on Interest in Using the QRIS system. (3) facilitating conditions have a significant effect on Interest in Using the QRIS system.
References
Aditya, R., & Wardhana, A. (2016). Pengaruh perceived usefulness dan perceived ease of use terhadap behavioral intention dengan pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) pada pengguna Instant Messaging LINE di Indonesia. Jurnal Siasat Bisnis, 20(1), 24–32.
Ambarwati, R., Harja, Y. D., & Thamrin, S. (2020). The Role of Facilitating Conditions and User Habits: A Case of Indonesian Online Learning Platform. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(10), 481–489.
Anggelina, J., Dan, J. P., & Japarianto, E. (2014). Analisis Pengaruh Sikap, Subjective Norm dan Perceived Behavioral Control Terhadap Purchase Intention Pelanggan SOGO Department Store di Tunjungan Plaza Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 2(1), 1–7.
Azzahroo, R. A., & Estiningrum, S. D. (2021). Preferensi Mahasiswa dalam Menggunakan Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) sebagai Teknologi Pembayaran. Jurnal Manajemen Motivasi, 17(1), 10.
Budiatin, E. A., & Rustiyaningsih, S. (2021). Pengaruh Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, Faktor Sosial, Dan Kondisi Yang Memfasilitasi Terhadap Minat Penggunaan E-Filing Di Kota Madiun. JRMA | Jurnal Riset Manajemen Dan Akuntansi, 9(2), 76–95.
Desvronita. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Sistem Pembayaran E-Wallet Menggunakan Technology Acceptance Model. Jurnal Akmenika, 18(2).
Dewi, N. K. L. R. K., & Yadnyana, I. K. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat dan Perilaku Penggunaan Sistem E-Filing Di Kota Denpasar dengan Model UTAUT. E-Jurnal Akuntansi, 21(3), 2338–2366.
Ellyana, D. D., Redy, A., & Hamzah, A. (2009). Variabel Anteseden Dan Konsekuensi Pemanfaatan Sistem Informasi (Studi Empiris Pada Pemerintahan Kabupaten Di Pulau Madura). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Indonesia, 6(1), 71–88.
Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen: Pedoman Penelitian untuk skripsi, Tesis dan Disertai Ilmu Manajemen. Universitas Diponegoro.
Fiddin, F., & Arief, M. (2022). Pengaruh Computer Anxiety , Computer Attitude , Dan Computer Self Efficacy , Kondisi Yang Memfasilitasi Pemakai , Dan Faktor Sosial Terhadap Minat Mahasiswa Komputerisasi Akuntansi Menggunakan Software Akuntansi. Jurnal Akuntasi Dan Keuangan, 1(1), 86–94.
Fitria, H., & Yani, E. A. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Ekonomi Islam (Studi Kasus : Stei Sebi). J u r n a l E k o n o m i d a n P e r b a n k a n S y a r i a H, 99–130.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21. Universitas Diponegoro.
Hardika, N. S., & Ermawati, N. K. (2018). Pengaruh Ekpektasi Kinerja, Ekpektasi usaha, dan Faktor Sosial Terhadap Perilaku Wajib Pajak Menggunakan E-Filing. Account, 5(2), 858–868.
Hendrik, V., & Meiranto, W. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penerimaan Dan Perilaku Penggunaan Sistem Informasi (Studi Kasus Penerapan System Application Product pada PT Bumi Muria Jaya Karawang-Jawa Barat). Diponegoro Journal of Accounting, 5(4), 1–14.
Herdianto, D., Wijayanti, A., & Masitoh, E. (2018). Pengaruh Ekspektasi Kinerja, Ekspektasi Usaha, Faktor Sosial dan Kompleksitas Tugas Terhadap Penggunaan SIA. Seminar Nasional Dan The 5th Call For Syariah Paper (SANCALL).
Jati, N. J., & Laksito, H. (2012). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Pemanfaatan dan Penggunaan Sistem E-Ticket (Studi Empiris Pada Biro Perjalanan di Kota Semarang). Diponegoro Journal of Accounting, 1(2), 1–15.
Jogiyanto. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan.
Khadijah, K., & Putri, I. S. (2019). Analisis Penerapan Model Utaut Terhadap Minat Perilaku Pemanfaatan Dan Penggunaan Internet Banking. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan, 4(2), 230–232.
Kung-Teck, W., Osman, R. bt, Choo, G. P. S., & Rahmat, M. K. (2013). Understanding Student Teachers ’ Behavioural Intention to Use Technology : Technology Acceptance Model ( TAM ) Validation and Testing. International Journal of Instruction, 6(1).
Kuntjojo, D. (2009). Metodologi Penelitian. Universitas Nusantara PGRI.
Kurjono, K., & Setiawan, Y. (2020). Pengaruh Kontrol Perilaku yang dirasakan dan Norma Subyektif Terhadap Intensi Berwirausaha Dimediasi Sikap Kewirausahaan. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 11(1), 81–96.
Mahesti, N. G., & Zulaikhah. (2019). Pengaruh Manajemen Laba Terhadap Pengungkapan Corporate Social Responsibility. Diponegoro Journal of Accounting, Vol. 8(No. 1), 1–12.
Maulana, F. H., Hamid, D., & Mayoan, Y. (2015). Pengaruh Motivasi Intrinsik, Motivasi Ekstrinsik Dan Komitmen Organsasi Terhadap Kinerja Karyawan Pada Bank Btn Kantor Cabang Malang. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 22(1), 1–8.
Mizal, O. M., & Wijayangka, C. (2020). Analysis of E-Commerce Adoption By Msme in Fashion Sector in Bandung Using the Utaut Model. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen …, 4(3), 379–389.
Oktania, D. E. (2022). Pengaruh Perceived Usefulness, Percieved Ease of Use dan Compatibility With Lifestyle Terhadap Niat Beli di Social Commerce. Jurnal Ilmu Manajemen, 10, 255–267.
Penelitian Kontribusi Ekspektasi Kinerja, A., Sosial dan Fasilitas Terhadap Sikap Operator Sistem Informasi Krismadinata, F., Arnovia, Y., Kinerja dan Usaha, V., Sosial dan Kondisi Fasilitas, V., & Operator Sistem Informasi KORESPONDENSI, S. (2018). Jurnal Nasional Teknologi dan Sistem Informasi KATA KUNCI. 01, 44–52.
Putri, V. S., & Mahadian, A. B. (2021). SOSIAL , DAN KONDISI PENDUKUNG TERHADAP MINAT PEMANFAATAN APLIKASI E-CLINIC DI KOTA BANDUNG Jurnal Ilmu Komunikasi. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1–12.
Putriana, A., Ayudiati, C., & Surifah. (2015). Analisis Minat pengguna Sistem Informasi Dengan pendekatan Model UTAUT Pada Kantor Pos Di Wilayah Bantul. The 2nd University Research Coloquium 2015, 4, 314–328.
Saputri, L. G., & Wahyuni, S. (2016). Pengaruh Ekspektasi Kinerja, Ekspektasi Usaha, Faktor Sosial, Kesesuaian Tugas, dan Kondisi yang Memfasilitasi Pengguna Terhadap Minat Pemanfaatan Sistem Informasi Pengelola Keuangan Daerah (SIPKD) (Survei pada Pemerintah Daerah Kabupaten Sragen). Kajian Akuntansi, 11, 399–404.
Saputri, M. E., Saraswati, T. G., & Oktafani, F. (2022). The Effect of Performance Expectation , Effort Expectancy , Social Influence , Perceived Risk , and Perceived Cost on The Intention of Using Mobile payment in Indonesia. Jurnal Sosioteknologi, 21(1), 9–21.
Setiawan, W., Musmini, L. S., & Julianto, I. P. (2019). Pengaruh ekspektasi kinerja, ekspektasi usaha, dan faktor sosial terhadap penggunaan sistem informasi akuntansi pada bumdes di kecamatan kubutambahan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha, vol10(no3), hlm 322.
Setyawati, R. E. (2020). Pengaruh Perceived Usefullness, Perceived Ease Of Use Terhadap Behavioral Intention To Use Dengan Atittude Towards Using Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Gopay Dikota Yogyakarta) Rena. Jurnal Ekobis Dewantara, 3(75), 41.
Soraya, I. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Jakarta Dalam Mengakses Fortal Media Jakarta Smart City. Jurnal Komunikasi, 6(1), 10–23.
Sugihanti, W. T. (2011). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Perilaku Wajib Pajak Untuk Menggunakan E-Filling (Studi Empiris Pada Wajib Pajak Badan Kota Semarang). 6.
Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R &. D Title.
Teni, & Agus Yudiyanto. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Kedokan Bunder Kabupaten Indramayu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 105–117.
Trihutama, R. P. (2020). Pengaruh Perceived Ease of Use , Perceived Usefulness , dan Trust Terhadap Behavioral Intention to Use (Studi Pada Pengguna Go-Pay Layanan Go-Jek). Jurnal Kajian Manajemen Dan Wirausaha, 2(2), 1–15.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly: Management Information Systems, 27(3), 425–478.
Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xu, X. (2012). Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. 2015 IEEE MTT-S International Microwave Symposium, IMS 2015, 36(1), 157–178.
Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xu, X. (2016). Unified theory of acceptance and use of technology: A synthesis and the road ahead. Journal of the Association for Information Systems, 17(5), 328–376.
Wanasaputra, S., & Dewi, L. (2017). Faktor-Faktor yang mempengaruhi kinerja anggota Yayampek. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 2(4), 495–503.
Wardani, L., & Masdiantini, P. R. (2022). Pengaruh Ekspektasi Kinerja, Ekspektasi Usaha, Faktor Sosial Budaya, Motivasi Hedonis Dan Nilai Harga Terhadap Minat Penggunaan Quick Response Code …. Jurnal Ilmiah Akuntansi …, 12(1), 254–263.
Widia, K. D., Usman, & Taruh, V. (2022). Pengaruh Ekspektasi Kinerja dan Ekspektasi Usaha Terhadap Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Pada Bumdes Di. 1(1), 97–111.
Widyastuti, T., & Ratnaningsih, I. Z. (2018). Hubungan Antara Person Job-Fit Dengan Kepuasan Kerja Pada Karyawan Kantor Pusat Bank Jateng Semarang. Jurnal EMPATI, 7(3), 907–913.