ANDERSON TAXONOMY-BASED INTENSIVE TEST EVALUATION TOOL FOR SENIOR HIGH SCHOOL

Abduh Khairani Nurul

Abstract


Evaluation is one of the components covered in the education system and listening is one of the language skills that needs maximum attention. The purpose of this article is to describe the form of listening skills tests based on Anderson's taxonomy theory. The categories in Anderson's cognitive process dimensions are divided into six categories which are marked with the code C1-C6, namely remember (C1), understand (C2), apply (C3), analyze (C4), evaluate (C5), and create (C6) The results of the test instruments made were intended for class X high school students in the form of multiple choice tests in the amount of twenty questions. The scoring system used is an objective test scoring system.


Keywords


Evaluation, Listening, Anderson

Full Text:

PDF

References


Anderson, Lorin W. dan David R. Krathwohl. (2010). Kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Brown, H.G. (2004). Language assesment: principles and classroom practices. New York : Longman.

Djiwandono, S. (2011). Tes bahasa: pegangan bagi pengajar bahasa. Jakarta: PT Indeks.

Djuanda, D. (t.t). Penilaian dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Diunduh pada 26 Maret 2017 dari http://file.upi.edu.

Fawzi, A. F. (2017). Pengembangan alat penilaian pembelajaran menyimak eksposisi Kelas X SMA. BAHASA DAN SENI, 44(2).

Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2016). Taksonomi Bloom–revisi ranah kognitif: kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan penilaian. Premiere Educandum, 2(02).

Iskandawassid & Dadang Sunendar. 2016. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Rosdakarya.

Mustikasari, Dyah Irma. (2014). Peningkatan kemampuan menyimak berita dengan teknik dua tinggal dua tamu dalam pembelajaran bahasa Indonesia kelas X di SMA Negeri 1 Depok, Sleman,Yogyakarta [Skripsi]. Diunduh 3 April 2017. Tidak diterbitkan.

Nurgiyantoro, Burhan. (2016). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Nurgiyantoro, B. (2009). Pengembangan model asesmen otentik dalam pembelajaran bahasa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).

Puspitasari, J. (2014). Keterlaksanaan evaluasi keterampilan menyimak berita pada pmbelajaran bahasa Indonesia di SMPN Kota Bengkulu [Skripsi]. Diunduh 26 Maret 2017 dari http://repository.unib.ac.id. Tidak diterbitkan.

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Menyimak. Bandung: Angkasa.

Wulandari, Ratna Rizky. (2016). Pengembangan alat evaluasi keterampilan menyimak model de bono berbasis pendekatan integratif [Tesis]. Universitas Pendidikan Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.24256/ideas.v7i1.725

Article Metrics

Abstract view : 9 times
PDF - 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats