MANAJEMEN KELAS DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

St Marwiyah, Alauddin Alauddin

Abstract


This study explores instructional effectiveness of Islamic education in primary education level. This study aims at identifying class management and the effectiveness of Islamic education instructions, and finding out correlation between the class management and its effectiveness of Islamic education learning. The research applies quantitative research method dealing with correlative ex-post facto. 79 samples in State Primary School Number 12 Langkanae, from 99 of the total population were selected for data collection. Data collection stage deployed observation and questionnaires. The data were subsequently analysed using descriptive statistics and inferential statistics. This study found that there was a significant correlation between class management and Islamic education learning. The result of descriptive statistic analysis revealed that 89,88% (71 students) gave positive responses to the class management and 64,56 (51 students) categorized the Islamic education learning as very good. Furthermore, the analysis of the simple linear correlational test revealed that the class management and the effectiveness of Islamic education learning had a significant correlation, identified from the result of quantification value (0,896) that theoretically indicates that the two variables correlate significantly


Keywords


Class Management; Learning Effectiveness; Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. (1990).Manajemen Pengajaran Secara Manusiawi, Cet.I, Jakarta: Rineka Cipta.

Hindun Anwar & Feisal Ghozaly, Pendidikan Agama dan Budi Pekerti Kelas VI SD,Cet.2, Jakarta: Kementerian Pendidikan & Kebudayaan, 2018), h. 10-15

Aan Komariah dan riana, Cepi. (2005). Visionary Leader Ship Menuju Sekolah Efektif, Bandung: Bumi Aksara.

Dewan Perwakilan Rakyat RI. (2014). UUD 1945 Sebelum dan Sesudah Amandemen & Garis-Garis Besar Haluan Negara, Cet.1; Jakarta: Palito Media.

Departemen Agama RI. (2006). Undang-Undang dan Peraturan Pemerintah tentang Pendidikan, Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam.

Djaka. (2011). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia Masa Kini, Surakarta: Pustaka Mandiri.

Hasil wawancara dan pengamatan di kelas dengan Guru Agama Islam SDN 12 Langkanae pada tanggal 10 Maret 2018.

Hasil Pengamatan Terhadap Rapor Hasil Evaluasi Belajar Peserta Didik SDN Kelas VI A dan Kelas VI B, pada tanggal 16 Juli 2018.

Kompri. (2014). Manajemen Sekolah Teori dan Praktek, Bandung: Alpha Beta.

M.Echols, John & Shadily, Hassan. (2003). Kamus Inggris Indonesia, Cet.XXV, Jakarta: PT.Gramedia Pustaka Utama.

Mulyasa,Engko. (2008). Standar Kompetensi Sertifikasi Guru, Cet.III; Bandung; PT.Remaja Rosdakarya.

Mursalim, dkk. Peranan Guru Dalam Pelaksanaan Manajemen Kelas di Gugus Bungong Seulanga Kecamatan Syiah Kuala Kota Banda Aceh, jurnal Ilmiah Guru Sekolah Dasar Volume 2, Nomor 1, 105-114 Februari 2017. Diakses pada tanggal 25 Januari 2021.

Nata, Abuddin. (200). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran, Jakarta : Kencana.

Nur Prasetyo & Kusmantoro. (2015). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Dan Disiplin Belajar Melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening Terhadap Prestasi Belajar, (Jurnal), (Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Nurhasnawati. (2002). Strategi Pembelajaran Micro, Pekan Baru: Suska Press.

Pidarta, Made . (t.Th). Pengelolaan Kelas, Surabaya, Usaha Nasional.

Riadi, Edi. (2016). Statistika Penelitian (Analisis Manual dan IBM SPSS), Yogyakarta: CV.Andi Offset.

Sagala, Syaiful. (2010). Konsep dan makna pembelajaran, Bandung : Alfabeta.

Sofwan & Mujiyati.(2017). Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa di Indonesia: Kajian Meta Analisis, (Jurnal), Lampung: STKIP Muhammadiyah Pringsewu.

Siregar. Syofian, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS, Cet.4, Jakarta: Prenada Media Group.

Sanjaya, Wina. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana.

Sri Warsono, Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Belajar Siswa, Jurnal Manajer Pendidikan, Volume 10, Nopember 2016. Diakses pada tanggal 21 April

Sri Warsono, Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Belajar Siswa, Jurnal Manajer Pendidikan, Volume 10, Nopember 2016. Diakses pada tanggal 21 April 2018.

Warsidah. (2000). Peranan Pengelolaan Kelas Dalam Mengajar Proses Belajar Mengajar Pada Peserta Didik Sekolah Dasar Negeri 79 Tappong, (Skripsi) , (Palopo : Sekolah Tinggi Negeri.

Yuseran, Muhammad. (2016). Keterampilan Dasar Mengajar; Panduan Teoretis Micro Teaching. Yogyakarta: CV Aswaja Pressindo.




Office Address:Prodi Manajemen Pendidikan Islam, Gedung S Lt.2, IAIN Palopo

Creative Commons License

Kelola: Journal of Islamic Education Management. This is an open access article under the Creative Commons - Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0)

Kelola: Journal of Islamic Education Management, p-ISSN: 2548-4052 and e-ISSN: 2685-9939