Analisis Aplikasi Moderasi Beragama Pada Pembelajaran Agama Islam

Authors

  • Yasmansyah Yasmansyah Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Iswantir Iswantir Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Mega Adyna Movitaria Institut Agama Islam Sumatera Barat, Indonesia https://orcid.org/0000-0002-7566-4640

DOI:

https://doi.org/10.24256/iqro.v6i2.4300

Keywords:

religious Moderation, Islamic religious education

Abstract

The rise of fanatics and terrorist attacks carried out in the name of Islam is soaring rapidly around the world, especially in Indonesia, which poses a threat to religious freedom. Islam is still a target of criticism in the country, and jihadist dogma has been perverted into a pretext to exert pressure on Muslims under the guise of religion. The purpose of this study was to analyze the application of religious moderation in Islamic religious education at SMA Negeri 1 Batusangkar. The research method used is a qualitative method with a field study approach. The results of the study found that SMAN 1 Batusangkar can instill moderation in the student community, even students who have a religious disposition, very significantly. Some religious attitudes in students are firm, caring and fair.

Author Biographies

Yasmansyah Yasmansyah, Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

FTIK, Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Iswantir Iswantir, Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

FTIK, Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Mega Adyna Movitaria, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Institut Agama Islam Sumatera Barat

References

Almu’tasim, Amru. “Berkaca NU Dan Muhammadiyah Dalam Mewujudkan Nilai-Nilai Moderasi Islam Di Indonesia.†TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman 8, no. 2 (2019): 199–212.

Amar, Abu. “Nilai Islam Wasathiyah-Toleran Dalam Kurikulum Madrasah Aliyah Program Keagamaan.†CENDEKIA 10, no. 02 (2018): 196–212.

Arifinsyah, Arifinsyah, M Fatahillah Al Huzaify, Fitri Huril Aini, Ayu Ulfa Mahdani Saragih, and Rohilah Rohilah. “Moderasi Beragama Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Bibel.†Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies 3, no. 2 (2023): 211–27.

Aslamiyah, Nur, Siswi Tri Amalia, Ayu Annisah, Ibnati Mawaddah, and Ahmad Darlis. “Moderasi Beragama Dalam Prespektif Al-Qur’an Dan Hadis.†Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam 22, no. 1 (2023): 235–43.

Bali, Muhammad Mushfi El Iq, and Nurul Fadilah. “Internalisasi Karakter Religius Di Sekolah Menengah Pertama Nurul Jadid.†Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam 9, no. 1 (2019): 1–25.

Fathoni, Isna Shofiyani. “Analisis Upaya UIN Raden Mas Said Dalam Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Di Era Modern.†In International Conference on Cultures & Languages (ICCL), 1:625–42, 2022.

Hamzani, Achmad Irwan, and Havis Aravik. Politik Islam: Sejarah Dan Pemikiran. Penerbit NEM, 2021.

Hasanah, Mungisatul. “Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran PAI Dan Implikasinya Terhadap Perkembangan Moral Siswa (Studi Kasus Di SDN 01 Negara Mulya Kecamatan Negara Batin Way Kanan Lampung).†GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam 2, no. 1 (2022): 383–96.

Jalil, Abdul. “Aksi Kekerasan Atas Nama Agama.†Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan 9, no. 2 (2021): 220–34.

Karim, Hamdi Abdul. “Implementasi Moderasi Pendidikan Islam Rahmatallil’Alamin Dengan Nilai-Nilai Islam.†Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan 4, no. 01 (2019): 1–20.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya, 2021.

Muhidin, Muhidin, Muhammad Makky, and Mohamad Erihadiana. “Moderasi Dalam Pendidikan Islam Dan Perspektif Pendidikan Nasional.†Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal 4, no. 1 (2022): 22–33.

Musawar, Musawar, and Muhammad Harfin Zuhdi. “Mujtahid, Akhbari Dan Ushuli Metode Istinbath Hukum Dalam Tradisi Mazhab Syi’ah.†Istinbath 17, no. 1 (2018): 163–78.

Pusat Bahasa Kemdikbud. “Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kelima (KBBI V).†Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, 2016.

Rukminingsih, Gunawan Adnan, and Mohammad Adnan Latief. Metode Penelitian Pendidikan: Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: ERHAKA UTAMA, 2020.

Syaifudin, Mochamad. “Kurikulum Pendidikan Wasatiyah; Review Materi Ajar Tentang Islam Dalam Perspektif Ideologi.†QUDWATUNA 3, no. 2 (2020): 146–67.

Undang-Undang, R I. “No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003.†Jakarta: Sinar Grafika, 2013.

Wathoni, Lalu Muhammad Nurul. Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Pemikiran Filosofis Kurikulum 2013. Uwais Inspirasi Indonesia, 2018.

Yuliana, Yuliana. “Menjaga Kerukunan Dalam Multikulturalisme Beragama.†In Prosiding Seminar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 88–92, 2021.

Yusuf, Wiwin Fachrudin. “Implementasi Kurikulum 2013 (K-13) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (SD).†Jurnal Al-Murabbi 3, no. 2 (2018): 263–78.

Downloads

Published

2023-12-06

Citation Check