Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematic Education ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Metematika Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.24256/jtlr.v2i2.1731Keywords:
Problem Solving Ability, RME ApproachAbstract
This research aims to: 1) determine students' mathematics learning activities with the Realistic Mathematic Education (RME) approach; (2) knowing students' math problem solving using the RME approach; (3) determine the effectiveness of the RME approach in terms of mathematical problem solving abilities. This type of research is a quasi experiment. The design of this research is the One-Group Pretest-Posttest Design. The population and sample were students of class VII MTs. Batusitanduk, who were taken from one class of four classes, namely class VII A, totaling 39 people. The data collection instruments used were tests and observation sheets. The results showed that 1) students' learning activities were 90.13% in the very active category; 2) descriptively, the ability to solve mathematics problems increased from 21.49 in the low category to 77.18 in the high category; and 3) the results of the hypoethical test showed that there was a significant difference between students' mathematical problem solving abilities after applying the Realistic Mathematic Education (RME) learning approach.
Abstrak[Indonesia]:Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengetahui aktivitas belajar matematika siswa dengan pendekatanRealistic Mathematic Education (RME); (2)mengetahui pemecahan masalah matematika siswa dengan menggunakanpendekatan RME; (3) mengetahui efektivitas pendekatan RME ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematika. Jenis penelitian ini adalah quasi eksperimen. Desainpenelitian ini adalah One-Group Pretest-Posttest Design. Populasidan sampel adalah siswa kelas VII MTs.Batusitandukyang diambil satu kelas dari empat kelas yang ada, yaitu kelas VIIA yangberjumlah 39 orang. Instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan lembar observasi. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa 1) aktivitas belajar siswa sebesar 90,13% termasuk dalam kategori sangat aktif ; 2) secara deskriptif kemampuan pemecahan masalah matematika meningkat dari 21,49 berada pada kategori rendah, menjadi 77,18 berada pada kategori tinggi; dan 3) hasil uji hipoetsis menunjukkan terdapat perbedaan yang signifikan antara kemampuan pemecahan masalah matematika siswa setelah diterapkan pendekatan pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME).
References
Agus, Ria Noviana. (2016). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Matematik Education (RME) dengan Pemecahan Masalah ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. JIP. STKIP Kusuma Negara. https://osf.io/5bqcz/download
Ardhini Lestari A. (2014). Penerapan Pendekatan Realistic Matematic Education untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Soal Cerita Tentang Himpunan di Kelas VII MTsN Palu Barat. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JEPMT/article/viewFile/3226/2281
Asri, Khairul. (2014). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Didaktik Matematika. http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/index.php/DM/article/download/2080/2034
Eka Rianti, (2016). Penggunaan media dakon untuk meningatkan penguasaan kompetensi matematika tentang konsep perkalian pada siswa kelas II B SD Negri 11 Pemecutan. Akses 12 Desember 2019 from https://www.slideshare.net/NiEkarianti/ptk-media-dakon-dari-eka-rianti
S. Nasution. (2019). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Marhamah . Zukardi. Aisyah. (2014). Pengembangan Materi Ajar Pecahan dengan Pendekatan PMRI di SD Negeri 21 Palembang. JPM. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jpm/article/view/584
Melly Andriani dan Mimi Hariyani. (2013). Pembelajaran Matematika SD/MI, Pekanbaru: Banteng Media.
Musta’anah. (2010). “Keefektivan Model Pembelajaran Realistic Matematic Education (RME) Berbantuan Kartu Masalah Terhadap Kemampuan Menulis Matematik pada Materi Pokok Fungsi Kelas VIII Semester I MTs Negeri Sumber Kabupaten Rembang, Skripsi. Universitas Negeri Semarang, Semarang. http://lib.unnes.ac.id/3379/1/7660.pdf
M. Ilham Megantara. (2017). Efektivitas Pendekatan Realistic Matematic Education (RME) ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematisasi Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila. Vol 5 No.7 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/13827
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See the Effect of Open Access)