The Influence of Financial Literacy and Social Media on Gold Investment Interest Through Costumer Trust BSI Malang SOETTA

Authors

  • Yulitasari Mila Dewi Universitas Islam Malang, Indonesia
  • Ronny Malavia Mardani Univeraitas Islam Malang, Indonesia
  • Nurhidayah Universitas Islam Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i3.7767

Keywords:

Financial literacy, social media, trust, investment interest

Abstract

This study aims to analyze the influence of financial literacy on trust, analyze the influence of social media on trust, analyze the influence of financial literacy on investment interest, analyze the influence of social media on investment interest, analyze the influence of trust on investment interest, and analyze the influence of financial literacy on investment interest through trust. The sample in this study involved 183 customers. The data analysis technique used AMOS. The results of the analysis show that financial literacy influences trust. Social media influences trust. Financial literacy influences investment interest. Social media influences investment interest. Trust influences investment interest. Financial literacy influences investment interest through trust. Social media influences investment interest through trust.

References

Al Fajri, M. A., Moelyati, T. A., & Yamalay, F. (2023). Pengaruh Flash Sale dan Tagline “Gratis Ongkir” terhadap Pembelian Impulsif melalui Variabel Intervening Emosi Positif pada Marketplace di Kota Palembang. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 4(3), 132–140. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v4i3.1362

Apriani, I., Majid, N., & Rohana, R. (2023). Pengaruh Pendapatan, Pengetahuan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Nasabah Menabungan Emas Di Unit Pegadaian Syariah UIN STS Jambi. Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 2(1), 227–243.

Atikah, L., Fitriyah, A., & Ni’mah, A. F. (2024). Akad Murabahah dan Akad Wadiah pada Produk Tabungan Emas Pegadaian Syariah. Journal of Islamic Economy and Community Engagement, 5(1), 13–26.

Dyana, F., & Setiyono, W. P. (2022). Pengaruh pemahaman berinvestasi, modal minimal investasi, dan kualitas layanan terhadap minat investasi emas di PT. Pegadaian (Studi kasus literatur PT. Pegadaian persero Sidoarjo). Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Pendidikan (JEBP), 2(12), 978–991.

Fauzianti, A. (2022). Pengaruh Modal Awal Investasi, Pengetahuan Investasi, Sosial Media Influencer Terhadap Minat Investasi Mahasiswa Akuntansi Universitas Tidar. Jurnal Sinar Manajemen, 9(1), 26–35.

Hardana, A., Nasution, J., & Damisa, A. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Nasabah Menabung pada PT. BSI Cabang Padangsidimpuan. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 7(2), 828–838.

Katadata Insight Center. (2023). Persepsi Generasi Milenial Terhadap Investasi.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. New Jersey: Pearson Pretice Hall, Inc.

Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. American Economic Journal: Journal of Economic Literature, 52(1), 5–44.

Munajim, A. (2020). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Terhadap Kepercayaan pada Produk Perbankan Syariah. Syntax Idea, 2(1), 1–10.

Nurrohmah, R. F., & Purbayati, R. (2020). Pengaruh tingkat literasi keuangan syariah dan kepercayaan masyarakat terhadap minat menabung di bank syariah. Jurnal Maps (Manajemen Perbankan Syariah), 3(2), 140–153.

OJK. (2023). Laporan Perkembangan Inklusi Keuangan di Indonesia. Jakarta: OJK.

Pana, V., & Ambarwati, L. (2023). Pengaruh Ekspektasi Return dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Berinvestasi Emas pada Mahasiswa STIE Widya Wiwaha. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 11(2), 176–182.

Prasetya, I. B. Y., & Sigit, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial dan EWOM terhadap Kepercayaan dan Keputusan Pembelian Pelanggan: Studi pada J. Co Donut & Coffee di Yogyakarta. Selekta Manajemen: Jurnal Mahasiswa Bisnis & Manajemen, 2(5), 207–219.

Rachma, A. M., Hakim, L., & Surjanti, J. (2024). Studi Literatur Analisis Pengaruh Sosial Media Influencer Dalam Meningkatkan Minat Investasi Milenial. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 16(3), 594–606. https://doi.org/10.23887/jjpe.v16i3

Siregar, J. T. T., & Jakaria, J. (2022). Analisis Pengaruh Komunitas Online dan Media Sosial Terhadap Kepercayaan Melalui E-WOM. Jurnal Sosial Dan Sains, 2(3), 465–472.

Uswah, N., Fitriyah, N., & Lenap, I. P. (2024). Pengaruh Reputasi Perusahaan, Fluktuasi Harga Emas, Kualitas Pelayanan Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Nasabah Berinvestasi Melalui Cicil Emas Di PT. Pegadaian (Persero) Cabang Masbagik. Jurnal Riset Mahasiswa Akuntansi, 4(2), 328–341.

World Gold Council. (2023). Gold Demand Trends Full Year Report.

Downloads

Published

2025-08-12

How to Cite

Yulitasari Mila Dewi, Ronny Malavia Mardani, & Nurhidayah. (2025). The Influence of Financial Literacy and Social Media on Gold Investment Interest Through Costumer Trust BSI Malang SOETTA. Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 7(3). https://doi.org/10.24256/kharaj.v7i3.7767

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.