MENDORONG MAHASISWA UNTUK MENULIS DI DALAM BAHASA INGGRIS (MAHASISWA SEMESTER V PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA INGGRIS UNIVERSITAS COKROAMINOTO PALOPO)

Authors

  • Hasby Muhammad Universitas Cokroaminoto Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/ideas.v3i1.138

Keywords:

Pengembangan Metode, Mendorong, Menulis

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui respon siswa terkait dengan metode pembelajaran yang dikembangkan oleh peneliti untuk mendorong mahasiswa untuk menulis di dalam bahasa Inggris khususnya bagi mahasiswa program studi Pendidikan Bahasa Inggris semester V tahun akademik 2013/2014, salah satu hal yang tersulit yang dilakukan mahasiswa program studi Pendidikan Bahasa Inggris adalah kemampuan menulis di dalam bahasa Inggris, hal ini terlihat dari tugas kuliah dan tulisan skripsi yang ditulis oleh banyak mahasiswa memperlihatkan bahwa mereka sangat kesulitan di dalam menulis bahasa Inggris.  Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif yang ingin melihat sejauhmana respon mahasiswa di dalam metode pembelajaran menulis ke dalam bahasa inggris yang diberikan oleh peneliti, penulisan ini di batasi pada penulisan sederhana yang umumnya dilakukan dikelas dan juga tugas rumah (homework yang berkaitan dengan menulis).  Instrumen penelitian yang diberikan adalah kuesioner dan wawancara yang dilakukan peneliti pada masing-masing mahasiswa yang telah diteliti, dari hasil kuesioner dan wawancara tersebut akan terlihat bagaimana respon atau perkembangan yang dirasakan mahasiswa setelah diajarkan menulis menggunakan beberapa metode yang digunakan oleh peneliti.

References

Advanced Teaching Series Yale University. No Year of Publishment Attached. Teaching Your Students Good Writing Handout Pocket, Graduate Teaching Centre. Diakses melalui Http://www.yale.edu/graduateschool/teaching/.../writing worksh...

Bae, Jungnam. 2011. Teaching Process Writing for Intermediate/Advanced Learners in South Korea. Unpublished MA Thesis University Wisconsin-River Fall.

Coffin, Caroline. 2005. Teaching Academic Writing, A Toolkit for Higher Education. Routledge Taylor’s Francis Group, London and New York. Diakses melalui Http://www. Web. Iaincirebon.ac. id/ebook/Ind

Course-Based Review and Assessment Methods for Understanding Student Learning. University of Massachussets Amherst. Diakses melalui Http://www.umas.edu/.../corse_basedpd.

Developing English Writing Ability of Grade 6 Students Using the 4 Mat System.International Journal of Social Science and Humanity Volume 2 No. 6 2012. Diakses melalui Http://www. Ijssh.org/papers/169-A 10043 pdf.

Encuentro Revista de Investigation e Innovacion en le Clase de Idiomas. No Year of Publishment Attached. How to Enable Students to Become More Independent Essay Writers By Ilene Ann Smalec Mallory, UEM Lab. Universidad Europea de madrid. Diakses melalui Http://www. Encuentojournal.org.

Mesekher, Hayat. No Year of Publishment Attached. Humanizing Pedagogy and Personal Essay. Indiana University of Pennsylvania. Diakses melalui Http://www.marlenharrison.com/images/chapter%207%zolincolm.pdf.

Francis S. Corpuz, Victor Albert. 2011. Error Correction in Second Language Writing: Teacher’s Belief’s Practices, and Students’ Preferences. Faculty of Education Queensland University of Technology. Diakses melalui Http: //www.eprints.qut.

Graham, Steve and Perin, Dolores. 2007. Writing Next Effective Strategies to Improve Writing of Adolescent in Middle and High School. A Report to Carnegie Corporation of New York, Alliance for Excellent Education Carnegie Corporation New York. Diakses melalui Http://www.eric.ed.gov/?id=ED517367

Iberica. 1999. Teaching Writing through Reading: A Text Centred Approach. Pilar Duran Escribano Universidad No. 1 Politecnica de Madrid. Diakses melalui Http://www. Redalyc.org/articulo.oa?id=287026296004

LSA Gayle Center for Writing. No Year of Publishment Attached. Motivating Students to Read and Write in All Disciplines. University of Michigan, Ann Arbor MI. Diakses melalui Http://www.lsa.umich.e...

Office of Education. 2002. Encouraging Student Writing, A Guide for Instructor. University of California Berkeley.

Pamder, Lesley. 2010. Homework. Oxford Resource Books for Teachers Series.

Smit, David. 2010. Paper # 8 “Strategies to Improve Students Writing” The IDEA (Insight, Improvement, Impact) Center Manhattan Kansas State University.

Vyncke, Michael. 2012. The Concept and Practice of Practical Thinking in Academic Writing: An Investigation of International Students’ Perceptions and Writing Experiences, King’s College London.

Whitaker, Charles. No Year of Publishment Attached. Best Practices in Teaching Writing. No Publishment Mentioned.

Walk, Kerry. 2008. Teaching With Writing: A Guide for faculty and Graduate Students. Resources for Teaching With Writing. Princeton Writing Program The Trustees Princeton University.

Xudong, Deng et. al. No Publishment Year Attached. Academic Writing Development of ESL/EFL Graduate Students in NUS. National University of Singapore.

Downloads

Published

2015-08-23

Citation Check