The Influence of School Leadership and Academic Supervision on Teachers’ Professional Competence

Authors

  • Mokhamad Abidin Adham Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Yovitha Yuliejantiningsih Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Titik Haryati Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/iqro.v7i2.7663

Keywords:

School Leadership, Academic Supervision, Teachers' Professional Competence.

Abstract

This study investigates the influence of school leadership and academic supervision on teachers’ professional competence in public high schools in Batang District, Central Java. Using a quantitative approach with survey methods and linear regression analysis, the research involved 85 teachers selected through proportional random sampling. The findings reveal that school leadership significantly affects teachers’ professional competence (Sig. = 0.000; effect size = 71.4%), as does academic supervision (Sig. = 0.000; effect size = 64.7%). Combined, both variables also exert a significant influence (Sig. = 0.000; effect size = 66.2%). These results underscore the importance of effective leadership particularly in fostering innovation—and robust academic supervision, especially in evaluation and follow-up, in enhancing professional competence. The study recommends that school leaders strengthen these areas and collaborate with teachers to support professional growth. Teachers are also encouraged to deepen subject mastery and adopt more effective teaching strategies to improve instructional quality and student learning outcomes.

References

Alhabsyi, A. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Pendidikan 26, no. 1 (2023): 26–30.

Alhamdi, M. A. Transformational Leadership in Education: An Analysis of Teacher Performance. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan 10, no. 1 (2020): 100–106.

Arikunto, S. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta, 2016.

Bachtiar, H. Peran Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kualitas Pengajaran Guru. Jurnal Pengembangan Pendidikan 5, no. 2 (2020): 89–97.

Chandra, R., and Rahmat, S. Kompetensi Profesional: Teori dan Aplikasi dalam Pendidikan. Jakarta: Penerbit Edukasi, 2024.

Das, R. C. Kompetensi Profesional Guru: Konsep dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Pendidikan Abadi, 2019.

Daryanto, S. Manajemen Pendidikan: Teori dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta, 2013.

Fajriya, M., et al. Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan 20, no. 1 (2023): 18–22.

Glickman, C. D. Supervision of Instruction: A Developmental Approach. Boston: Allyn and Bacon, 2019.

Glickman, C. D., et al. Supervision of Instruction: A Developmental Approach. Boston: Allyn & Bacon, 2017.

Ghani, A., and Herlina, S. Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Disiplin Kerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan 6, no. 1 (2018): 15–22.

Hasanah, U. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Profesionalisme Guru. Jurnal Pendidikan 15, no. 3 (2012): 25–28.

Hidayat, R. Pengaruh Supervisi Akademik terhadap Profesionalisme Guru di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan 14, no. 2 (2021): 114–122.

Hidayat, et al. Pengaruh Supervisi Akademik dalam Pengembangan Profesionalisme Guru di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan 20, no. 3 (2021): 233–240.

Ibda, S. Pengembangan Kompetensi Profesional Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Cipta Ilmu, 2023.

Indriani, A., and Hasanah, U. Peran Kepala Sekolah dalam Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru. Yogyakarta: Pustaka Ilmu Mandiri, 2021.

Inna, W. Dimensi Supervisi Akademik dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Supervisi Pendidikan 18, no. 2 (2022): 84–89.

Irawati. Kepemimpinan Pendidikan: Teori dan Praktik Kepala Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2021.

Kurniawan, I., and Puspitaningtyas, A. Metode Penelitian Sosial: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Salemba Empat, 2016.

Kuncoro, A. 2021. "Kebijakan Pendidikan dan Pengaruhnya terhadap Profesionalisme Guru." Jurnal Kebijakan Pendidikan 14(2): 78–85.

Lapir, S. 2024. "Dimensi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan." Jurnal Manajemen Pendidikan 29(4): 3128–3134.

Langley, D. H., et al. 2015. "The Role of Academic Supervision in Teacher Development." Journal of Educational Psychology 107(3): 835–849.

Mulyasa, E. 2017. Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Mulyana, M., dan Priyono, P. 2021. "Efektivitas Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kemampuan Guru." Jurnal Pendidikan dan Pelatihan 15(3): 210–219.

Nasution, H. 2020. Kepemimpinan Kepala Sekolah: Teori dan Praktik di Sekolah. Yogyakarta: Penerbit Universitas.

Nawawi, H. 2023. Dasar-dasar Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kualitas Guru. Jakarta: Penerbit Pendidikan.

Nurkholis, M., dan Suryadarma, S. 2020. "Dimensi Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru." Jurnal Pendidikan 28(2): 62–66.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru.

Prayitno. 2020. Kompetensi Profesional Guru dalam Perspektif Pendidikan. Surabaya: Cipta Ilmu.

Prayoga, A., et al. 2024. "Faktor yang Mempengaruhi Profesionalisme Guru." Jurnal Pendidikan Dasar 22(3): 618–624.

Prastojo, S., dan Sudiyono, S. 2015. Prinsip-prinsip Supervisi Akademik dalam Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Pendidikan.

Prihadi, R. D., et al. 2020. "Refleksi Diri Guru dalam Proses Supervisi Akademik." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 18(2): 121–128.

Robinson, V., et al. 2008. "The Impact of Leadership on Student Outcomes: Making a Difference." Educational Administration Quarterly 44(3): 584–630.

Robinson, V., et al. 2009. "The Role of Leadership in School Improvement." International Journal of Educational Management 23(5): 423–444.

Robinson, V. M., et al. 2008. "School Leadership and Student Outcomes: Identifying What Works." Journal of Educational Administration 46(1): 15–36.

Rohiat, A. 2018. "Dimensi Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah." Jurnal Manajemen Sekolah 35(3): 45–50.

Rizki, A., dan Suharsimi, E. 2023. Kompetensi Profesional Guru dalam Era Pendidikan Modern. Bandung: Pustaka Cendekia.

Sari, M., et al. 2021. "Dimensi Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Implikasinya terhadap Kualitas Pendidikan." Jurnal Pendidikan Dasar 18(3): 331–336.

Sari, M. 2019. "Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru." Jurnal Manajemen Pendidikan 12(3): 145–153.

Siraj, M., et al. 2021. "Strategi Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 20(1): 45–53.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, edisi ke-13. Bandung: Alfabeta.

Syarafudin, A., dan Ikawati, E. 2020. "Faktor-faktor yang Mempengaruhi Profesionalisme Guru." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 30(1): 49–52.

Supardi, S. 2014. Supervisi Akademik dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Jakarta: Penerbit Pendidikan.

Sudjana, N. 2016. Statistika Untuk Penelitian, edisi revisi. Bandung: Tarsito.

Suyanto, I., dan Jihat, I. 2013. Kompetensi Profesional Guru: Pengertian dan Implementasinya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Thoha, M. Dalam Syamsu, M., dan Djafri, R. 2017. "Kepemimpinan dalam Organisasi Pendidikan." Jurnal Manajemen Pendidikan 29(4): 31–35.

Uno, H. B. 2021. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahyudi, S. 2020. "Pengaruh Supervisi Akademik terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah." Jurnal Pendidikan dan Teknologi 8(2): 150–157.

Winarni, A. 2020. "Dimensi dan Indikator Kompetensi Profesional Guru." Jurnal Pendidikan Indonesia 17(1): 7–10.

Wijaya, P. 2020. "Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pengaruhnya terhadap Peningkatan Kompetensi Guru." Jurnal Pendidikan Dasar 7(1): 67–75.

Yanti, P., et al. 2021. "Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru." Jurnal Ilmu Pendidikan 23(3): 215–223.

Downloads

Published

2025-08-02

Citation Check