OPTIMALISASI POTENSI KECERDASAN ANAK SEJAK DINI DALAM BELAJAR BAHASA ARAB
DOI:
https://doi.org/10.24256/cendekia.v3i2.1295Abstract
Abstrak: Tulisan ini membahas tentang Optimalisasi potensi kecerdasan anak sejak dini dalam belajar bahasa Arab. Dalam tulisan ini dibahas tentang faktor-faktor yang mempengaruhi tumbuh kembang kecerdasan seorang anak, faktor faktor yang mempengaruhi proses belajar anak baik yang bersifat internal maupun eksternal, optimalisasi potensi kecerdsan anak dalam mensinergikan kecerdasan spiritual, emosional dan intelektual yang mereka miliki, kemampuan untuk memahami hakikat iman, rasio, dan rasa dalam diri mereka. tulisan ini juga membahas tentang optimalisasi potensi kecerdasan anak dalam belajar bahasa Arab, baik dari segi metode, teknik, dan materi pelajaran bahasa Arab bagi anak diusia dini. Kecerdasan dan potensi yang dimiliki oleh seorang anak harus diasah dan dikembangkan sejak dini, pembelajaran yang menyenangkan dan menarik akan sangat menumbuhkan minat dan bakat mereka dalam belajar. Oleh sebab itu para pakar menganjurkan untuk tidak terlalu cepat memberikan materi-materi yang membosankan pada anak seperti menghapal rumus, teori dan sebagainya. Pembelajaran bahasa asing, selain membiasakan anak untuk berkomunikasi dengan lingkungan sejak dini, pembelajaran ini juga bisa menghibur dan menyenangkan bagi anak, khusunya bahasa Arab. Sebab bahasa sejatinya bukanlah penghapalan kosakata melainkan pembiasaan pengunaan dalam percakapan dan aktifitas sehari-hari yang mereka alami langsung. Pembelajaran bahasa arab yang menyenangkan dapat disajikan kepada anak melalui berbagai metode dan teknik pembelajaran yang bervariatif dan inovatif seperti, bermain peran, drama, berdongeng, dan bermin game.Â
Kata Kunci: Kecerdasan Anak, Belajar Bahasa Arab, Optimalisasi
References
DAFTAR PUSTAKA
Ahmadi Abu, Drs. Psikologi umum. Jakarta PT,Rineka, 1992.
Basuki AR. Buku Panduan Pelatihan Heart Intelligence Training (HI=IQ+EI+SI). Yogyakarta, Sinergy Press, TT.
Chaer, Abdul. Psikolonguistik Kajian Teoritik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2003.
Fachrurrazi, Aziz dan Ertha Mahyudin, Pembelajaran Bahasa Asing Metode Tradisional dan Kontemporer. Bania Publishing, Jakarta: 2010.
Gunawan, Adi W. Apakah IQ Anak Bisa Ditingkatkan?. Jakarta, PT Gramedia Pustaka Utama, 2007.
Hariwijaya. Tes IQ Anda. Yogyakarta, Pustaka Belajar, 2007.
Indrakusuma, Amir Daien. Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional, 1973.
Novianti, Sarah. thathwir ta’limi al-Lughah al-Arabiyyah fii dar al-Qur’an al-Anwariyah Maluku Tengah min sanah 1963-2010. Thesis. Malang UIN Maliki, 2013.
Saputra, Aji. Seratus Orang ber-IQ Super Tinggi. Jogjakarta, Flashbooks, 2010.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007.
Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008.
Thaimah, Rusydi Ahmad. al-Asas as-Tsaqafiyah lita’limi al-lughah al-Arabiyyah lighairi natiqina biha. Makkah al-Mukarramah: Jamiah Ummul Qura. TT.
Yunus, Mahmud. Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: PT. Mahmud Yunus Wadzuriyah.
Yusuf, Tayar. Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab. Raja Grafindo Persada, Jakarta 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Tunas Cedekia. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Tunas Cedekia's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Tunas Cedekia permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Tunas Cedekia on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Tunas Cedekia will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Tunas Cedekia will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Tunas Cedekia will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Tunas Cedekia's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Tunas Cendekia: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)