Pengaruh Pendidikan Bagi Perkembangan Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.24256/cendekia.v1i1.375Keywords:
Pengaruh, Pendidikan, Perkembangan AUDAbstract
Pendidikan memberikan pengaruh dan kontribusi yang sangat besar bagi perkembangan diri anak. Pendidikan dalam hal ini dipahami sebagai suatu tindakan yang dilakukan dengan sengaja oleh seorang pendidik atau pengasuh anak guna mecapai tujuan yang telah ditentukan, atau mencapai kondisi yang lebih baik bagi anak. Aspek yang dilihat dalam pembahasan imi ada lima, yakni perkembangan fisik, moral, emosional, intelektual, dan perkembangan spiritual. Masing-masing aspek tersebut dapat berkembang secara baik dengan adanya program pendidikan yang teah ditetapkan kepada anak. Baik pendidikan dalam keluarga, pendidikan pra sekolah maupun pendidikan di sekolah.Segala perilaku dan stimulasi yang diterima anak akan berpengaruh terhadap pembentukan dan pengembangan dirinya, baik disengaja maupun tidak. Pendidikan merupakan bentuk perilaku dan stimulasi yang disengaja dan disadari oleh pendidik atau pengasuhnya, sehingga efek yang dihasilkan diharapkan akan lebih baik dibanding dengan perilaku atau stimulasi yang diterima anak secara spontan.
References
Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta
Dida.(2010).http://sadidadalila.wordpress. com/2010/01/03/pentingnya- pendidikan -anak- usia-dini-di- indonesia/. (diakses pada tanggal 15 Maret 2017)
Hasan, Maimunnah. (2010). Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta: Diva Press
Kania. 2006. Stimulasi Tumbuh Kembang Anak Untuk Mencapai Tumbuh Kembang Yang Optimal. http://pustaka.unpad.ac.id/. Diakses 15 Maret 2017
Kuntjojo. (2010). Konsep-konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. http://kunt34.blogspot.com/2010/11/konsep-konsep-dasar- pendidikan- anak.html (diakses pada tanggal 21 Maret 2017)
Narendra, Moersintowarti B, dkk. (2002). Buku Ajar Tumbuh Kembang Anak dan Remaja. Jakarta: Sagung Seto
Mansur, H. (2009). Psikologi Ibu dan Anak untuk Kebidanan. Jakarta : Salemba Medika
Mulyasa, H. (2012). Manajemen PAUD. Bandung :PT.Remaja Rosdakarya
Santrock, J.W. (2007). Perkembangan Anak Edisi 11 Jilid 1. Jakarta : Erlangga
Soetjiningsih. (2002). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta : EGC
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Tunas Cedekia. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Tunas Cedekia's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Tunas Cedekia permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Tunas Cedekia on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Tunas Cedekia will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Tunas Cedekia will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Tunas Cedekia will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Tunas Cedekia's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Tunas Cendekia: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)