OPTIMALISASI KOGNITIF ANAK PRASEKOLAH (Efektivitas Permainan Scramble di TK Pelita Harapan, Sulawesi Selatan)
DOI:
https://doi.org/10.24256/tunascendekia.v6i2.5493Keywords:
Kognitif, Permaian Scramble, Anak Pra SekolahAbstract
Penelitian ini memberikan informasi bagaimana peningkatan perkembangan kognitif anak di TK Pelita Harapan. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), dengan dua siklus yaitu Siklus I yang terdiri dari 4 kali pertemuan dan Siklus II yang terdiri dari 4 kali pertemuan. Subjek penelitian ini adalah anak kelompok A TK Pelita Harapan, yang berjumlah 12 orang anak, yang terdiri dari 8 anak laki-laki dan 4 anak perempuan. Metode pemecahan masalah yang digunakan yaitu dengan menerapkan proses belajar mengajar dengan menggunakan media Scramble untuk meningkatkan perkembangan kognitif belajar anak yang diperoleh dari hasil wawancara, observasi, dan dokumentasi. Keberhasilan penelitian ini ditentukan dengan skor hasil penelitian yang menunjukkan peningkatan hasil belajar anak. Skor pada kondisi awal atau pra tindakan sebesar 35% dari semua indikator dan belum memenuhi kategori baik. Siklus I dengan rata-rata skor observasi sebesar 53% dari semua jumlah indikator dan belum memenuhi kategori baik. Siklus II dengan rata-rata skor 85% secara keseluruhan dari semua jumlah indikator dan mencapai kategori baik. Dengan demikian, penelitian tindakan kelas (PTK) ini berhasil sehingga peneliti merekomendasikan pembelajaran menggunakan Scramble dapat meningkatkan perkembangan kognitif belajar anak di TK Pelita Harapan.
References
Amala, N., Lestari, B. P., & Anggraini, D. D. (2023). Pengaruh Media Softbook pada Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 30-43. https://doi.org/10.33367/piaud.v3i1.2961
Imani, I. C., Laely, K., & Sulistyaningtyas, R. E. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Scrabble di Tk ‘Aisyiyah Pituruh Kecamatan Pituruh Kabupaten Purworejo. Prosiding University Research Colloquium, 393–408. Retrieved from https://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/2335
Karim, M.B. & Wifroh, S.H. (2014). Meningkatkan Perkembangan Kognitif pada Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini. 1 (2), 103-112. https://journal.trunojoyo.ac.id/pgpaudtrunojoyo/article/view/3554
Liansari, V., & Zulikhatin Nuroh, E. (2023). THE SCRABBLE GAME AS LEARNING MEDIA IN STUDENTS’ READING OF ELEMENTARY SCHOOL: SCRABBLE GAME SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MEMBACA PERMULAAN PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. Academic Journal Research, 1(1), 58–67. https://doi.org/10.61796/acjoure.v1i1.22
Lismayani, A., Rahmi, S., Amriani, S. R., & Pratama, M. I. (2023). Pengembangan Model Permainan Scrabble Sederhana untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 6(1), 26-34. https://doi.org/10.30605/cjpe.612023.2462
Mahendra, J.W., Maghfiroh, A., Harmanto, B. & Hatmoko, D. (2023). The Effectiveness of Scrabble Games to Promote Vocabulary Achievement of Migrant Workers’ Children in Malaysia. JOLLT, 12 (2), 963-973. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jollt/article/view/10478/5622
Maimanah, S., Musayyadah, & Prasetyo, D. (2022). Pengembangan Media Labirin Berbasis Loose Part untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-5 tahun. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 25-35. https://doi.org/10.33367/piaud.v2i2.2935
Maimanah, S., Musayyadah, & Prasetyo, D. (2022). Pengembangan Media Labirin Berbasis Loose Part untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-5 tahun. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 25-35. https://doi.org/10.33367/piaud.v2i2.2935
Mulyana, E. H. ., Rahman, T. ., & Nur Alfioni, L. (2022). Elaborasi Instrumen Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 2669–2676. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5870
Musfiroh, T. & Tatminingsih, S. (2016). Bermain Dan Permainan Anak, ed. by Tadkiroatun Musfiroh and Sri Tatminingsih, 1st edn. Universitas Terbuka.
Rahmayanti, E., N, Z., & Kurnia, R. (2023). Pengaruh Permainan Arrange Ball Letters Terhadap Penguasaan Kosakata Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina 1 Pekanbaru . Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 476–489. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i4.3331
Sianturi, . R. ., Loita, . A. ., & Utami, T. M. (2022). Eskalasi Instrumen Deteksi Dini Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 2561–2571. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5835
Widayati, S. (2021). Pengembangan Media Stekpan Untuk Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Audhi; Anak Usia Dini Holistik Integratif, 4 (1), 8-17. https://jurnal.uai.ac.id/index.php/AUDHI/article/view/698/585
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nurmelinia Kasim, Asmah, Nilam Pahrisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Tunas Cedekia. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Tunas Cedekia's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Tunas Cedekia permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Tunas Cedekia on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Tunas Cedekia will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Tunas Cedekia will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Tunas Cedekia will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Tunas Cedekia's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Tunas Cendekia: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)