PENINGKATAN KEMAMPUAN BERHITUNG ANAK MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN KANTONG STIK BERHITUNG DI TK NUR ALAM TAROBOK KABUPATEN LUWU UTARA
DOI:
https://doi.org/10.24256/tunascendekia.v5i2.5515Keywords:
Kemampuan Berhitung, Kantong StikAbstract
Penelitian ini membahas peningkatan kemampuan berhitung anak melalui penggunaan Kantong Stik Berhitung di TK Nur Alam Tarobok, Kabupaten Luwu Utara. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauh mana peningkatan kemampuan berhitung anak usia dini dapat dicapai melalui media Kantong Stik di TK Nur Alam Tarobok. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas, yang terdiri dari empat tahapan: perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas B2 TK Nur Alam Tarobok tahun pelajaran 2023/2024, yang berjumlah 18 siswa. Pengumpulan data dilakukan melalui teknik observasi, tes hasil belajar, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan menggunakan kategori perkembangan anak didik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Kantong Stik Berhitung dapat meningkatkan kemampuan berhitung anak di TK Nur Alam Tarobok. Berdasarkan persentase peningkatan kemampuan berhitung, hasil dari pra-siklus sebesar 30,01%, siklus I sebesar 43,99%, dan siklus II sebesar 76,54%. Dengan demikian, penggunaan media Kantong Stik terbukti efektif dalam meningkatkan kemampuan berhitung anak didik dan dapat direkomendasikan sebagai media pembelajaran yang bermanfaat.
References
Usman, F., & Romba, S. S. (2022). Peningkatan kemampuan berhitung melalui permainan ular tangga pada anak kelas B di TK Bukit Permai 2 di Desa Kampili, Kabupaten Gowa. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 3191-3205.
Martinis Yamin. (2018). Panduan PAUD Pendidikan Anak Usia Dini. Ciputat: Referensi.
Isjoni. (2019). Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta.
Utami, N. P., Rahman, A., & Yunita Putri, R. (2022). Penggunaan media kantong stik berhitung untuk meningkatkan kemampuan berhitung anak usia 5-6 tahun di TK Aisyiyah (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Prawesti, L. N. I., & Dewi, M. (2021). Efektivitas penggunaan media stick pouch (kantong stik) sebagai media pengembangan kemampuan kognitif mengenal konsep bilangan 1-10 anak TK. Journal of Early Childhood Education (JoEE): Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 24-38.
Hutami, E. P., & Yusannang, Y. (2022). Peningkatan kemampuan kognitif belajar anak melalui flip chart. Jurnal Panrita, 2(2), 47-62.
Yusuf, M., & Jurniati, J. (2018). Pengaruh pendidikan bagi perkembangan anak usia dini. Tunas Cendekia: Jurnal Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 31-38.
Sabani, F. (2019). Perkembangan anak-anak selama masa sekolah dasar (6–7 tahun). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89-100.
Musa, L. (2018). Alat Peraga Matematika. Penerbit Aksara Timur.
Yaie, F. I. J. Y., Fauzi, T., & Andriani, D. (2022). Upaya meningkatkan kemampuan berhitung melalui permainan kotak pintar pada anak usia dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(01), 8-16.
Utami, N. P., Rahman, A., & Yunita Putri, R. (2022). Penggunaan media kantong stik berhitung untuk meningkatkan kemampuan berhitung anak usia 5-6 tahun di TK Aisyiyah (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Tunas Cedekia. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Tunas Cedekia's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Tunas Cedekia permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Tunas Cedekia on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Tunas Cedekia will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Tunas Cedekia will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Tunas Cedekia will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Tunas Cedekia's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Tunas Cendekia: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)