Dimensi-Dimensi Pendidikan Islam dalam Perspektif QS Surat As Sajdah Ayat 7-9

Ahmad Yusuf

Abstract


 

Abstract

Allah created everything in a perfect form according to its duties and functions. Likewise, humans are the most perfect creatures among other creatures. That is why humans carry out their duties as caliphs on earth. In order to carry out their roles and functions properly, humans cannot be separated from education. Islamic education is plays a very important role in equipping humans. The purpose of writing this article is to explore and describe the contextualization of the Al Qur'an Surat As Sajdah verses 7-9 in the Process of Islamic Education. The results of this study are: 1) Q.S. As Sajdah Verses 7-9 are the basis for refuting Darwin's theory which states that humans come from apes. 2) Islamic education in QS As Sajdah Verses 7-9 contains the main meaning, namely; confession of faith in Allah SWT, paying attention to the basic components of education, using a systematic-pragmatic method, 3). Education and learning will get optimal results if optimizing the potential of the human senses in the form of hearing, sight and reason (heart), 4) Al Qur'an surah As Sajdah verses 7-9 in Islamic education can be understood from various points of view, namely physiological, psychological, and theology and sociology of education as well as an open attitude and receiving information from various sciences can minimize the dichotomy of knowledge and give birth to educated people with multidisciplinary abilities

 

Keywords: Humans, Education, Q.S As Sajdah, Potential Sense

 

Abstrak

Allah menciptakan segala sesuatu dalam bentuk yang sempurna sesuai dengan tugas dan fungsinya. Begitupun manusia menjadi makhluk paling sempurna di antara makhluk yang lain. Oleh karena itulah manusia mengemban tugas sebagai khalifah di bumi. Agar dapat menjalankan peran dan fungsinya dengan baik, manusia tidak bisa terlepas dari pendidikan. PendidikanIslam sangat berperan dalam membekali manusia. Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk menggali dan mendeskripsikan kontekstualisasi Al Qur’an Surat As Sajdah ayat7-9 dalam Proses Pendidian Agama Islam. Hasil dari penelitian ini yaitu: 1) Q.S. As Sajdah Ayat 7-9 ini sebagai dasar yang membantah teori Darwin yang menyebutkan manusia berasal dari kera, 2) Pendidikan Islam dalam QS As Sajdah Ayat 7-9 mengandung makna utama yairtu; pengakuan keimanan kepada Allah SWT, memperhatikan komponen-komponen dasar pndidikan, menggunakan metode yang sistematis-pragmatis, 3). Pendidikan dan pembelajaran akan optimal memperoleh hasil jika mengoptimalkan potensi indera manusia berupa pendengaran, penglihatan dan akal(hati), 4) Al Qur’an surat As Sajdah ayat 7-9 dalam pendidikan Islam dapat difahami dari berbagai sudut pandang yaitu dimensi fisiologis, psikologis, teologis dan sosiologi pendidikan serta sikap terbuka dan menerima informasi dari berbagai ilmu dapat meminimlaisir dikotomi ilmu dan melahirkan orang-orang yang terdidik dengan kemampuan multidisiplin

 

Kata Kunci: Manusia, Pendidikan, Q.S As Sajdah, Potensi Indera


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

‘Utsaimin, Muhammad Sholih Al. Tafsir Al Qur’anul Karim Surat As Sajdah, Cet. I. Mesir: Da>r Ibnul Jauzi, 2015.

Attas, Muhammad Nuquib al. Konsep Pendidikan Islam, Terj. Haidar Bagir. Bandung: Mizan, 1994.

Brighouse, Harry, and Paula McAvoy. “Privilege, Well-Being, and Participation in Higher Education.” In Philosophy of Education in The Era of Globalization, edited by Yvonne Raley and Gerhard Preyer. New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2010.

Bungin, Burhan. Penelitian Kualitatif; Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, Dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana, 2012.

Connaway, Lynn Silipigni, and Ronald R.Powell. Basic Research Methods for Librarians. 5th ed. California: Greenwood Publishing Group, 2010.

Dimasyqi, Al Hafidz ‘Imaduddin Abi Al Fida’ Isma’il Ibnu Umar Ibnu Katsir Ad. Tafsir Ibnu Katsir, Juz 6. Beirut: Da>rul Kutub Ilmiyah, 1998.

Ghazali, Abu Hamid Mumammad Al. Bida>yatul Hida>yah. Beirut: Dar Sader, 1998.

———. Ihya’ Ulumiddin, Jilid I. Ter Moh Zuhri. Semarang: Asy Syifa, 2003.

Hadi, Sutrisno. Metodologi Research. Yogyakarta: Yasbit UGM, 1989.

Hamdanah. Bunga RamPendidikan Islam Ilmu Pendidikan Islam. Edited by Zainap Hartati. Banjarmasin: Pustaka Buana, 2017.

Hawi, Akmal. Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.

Hermawan, A. Heris. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Dirjend Pendidikan Islam Kemenag RI, 2012.

Hidayat, Rahmat. Ilmu Pendidikan Islam, Menuntun Arah Pendidikan Islam Indonesia. Medan: LPPPI, 2016.

Ihsan, Hamdan, and Fuad Ihsan. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: CV Pustaka Setia, 1998.

Mayer, Richard E. “Memory and Information Process.” In Handbook of Psychology Volume 7 Educational Psychology, edited by Irving B. Weiner. New Jersey: John Wiley & Sons, 2003.

Naish, Peter. “Attention.” In Cognitive Psychology, edited by Nick Braisby and Angus Gellatly. New York: Oxford University Press, 2005.

Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2002.

Rasyidin. Falsafah Pendidikan Islam (Membangun Kerangka Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi Praktik Pendidikan Islam). Bandung: Citapustaka Media Perintis, 2017.

Ridha, Muhammad Rasyid. Tafsir Al Qur’an, Tafsir Al Manar, Juz. VII. Beirut: Dar al Fikr, n.d.

Rizal, Soni Samsu. “Nilai-Nilai Pendidikan Islam Yang Terkandung Dalam Al Qur’an Surat As Sajdah Ayat 9 Relevansinya Dengan Pendidikan Pranatal (Studi Analisis Tafsir Al Misbah Karya Muhammad Quraish Shihab).” Jurnal Tarbiyah Al Aulad 1, no. 2 (2016).

Roqib, Moh. Ilmu Pendidikan Islam, Pengembangan Pendidikan Integratif Di Sekolah, Keluarga Dan Masyarakat. Yogyakarta: Lkis, 2009.

Selwyn, Neil. “The ‘New’ Connectivities of Digital Education.” In The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, edited by Michael W. Apple, Stephen J. Ball, Gandin, and Luis Armando. New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2010.

Shalaby, Ahmad. Sejarah Pendidikan Islam Terj. Muchtar Yahya Dan M. Sanusi Latief. Singapura: Pustaka nasional Singapura, 1976.

hidayatullah.com. “Ta’dib Konsep Ideal Pendidikan Islam,” 2011. https: //www.hidayatullah.com/artikel/tsaqafah/read/2011/06/17/2195/tadib-konsep-ideal-pendidikan-islam.html.

Wikipedia.org. “Tarbiyah.” Accessed November 1, 2020. https: //id.wikipedia.org/wiki/Tarbiyah .




DOI: https://doi.org/10.24256/iqro.v4i1.1855

Article Metrics

Abstract view : 215 times
PDF - 350 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright CC-BY- SA.

Creative Commons License

IQRO: Journal of Islamic Education, p-ISSN: 2622-2671 and e-ISSN: 2622-3201

 

My Stats