Efektivitas Model Pembelajaran ELPSA Berbantuan Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v13i2.5556Keywords:
ELPSA, Literasi Numerasi, WordwallAbstract
Abstract:
Abstrak:
References
A.I Nadia, K.D.A. Afiani, and I. Naila. “Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19.” Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia 12, no. 1 (2022): 33–43. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v12i1.791.
Almanasreh, Enas, Rebekah J. Moles, and Timothy F. Chen. “A Practical Approach to the Assessment and Quantification of Content Validity.” In Contemporary Research Methods in Pharmacy and Health Services, edited by Shane P. Desselle, Victoria García-Cárdenas, Claire Anderson, Parisa Aslani, Timothy F. Chen, and Aleda M.H. Chen. Elsevier, 2022. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-91888-6.00013-2.
Andhika Ayu Wulandari. “Implementasi Worksheet ELPSA Pada Pembelajaran Relasi Rekurensi Implementation of ELPSA Worksheets on Recurrence Relation Learning.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) 6, no. 1 (2017): 60–67.
Arif Agus Mujahidin, Unik Hanifah Salsabila, Aisyah Luthfi Hasanah, Meti Andani, and Windy Aprillia. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, Dan Wordwall) Kelas 5 Di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti.” INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research 1, no. 2 (2021): 552–60.
Ayu Wikasari, I Made Suarsana, and I Gusti Nyoman Yudi Hartawan. “Penerapan Model Pembelajaran Experience, Language, Picture, Symbol, Application (ELPSA) Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa.” JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) 4, no. 2 (2020): 308. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i2.3517.
Azizah Siti Lathifah. “Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Pembelajaran Konstruktivisme: Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Era Digital.” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD) 4, no. 1 (2024): 69–76. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2838.
Bella Yurinda and Nurbaiti Widyasari. “Analisis Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Guru Profesional Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.” FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika 8, no. 1 (2022): 47. https://doi.org/10.24853/fbc.8.1.47-60.
Darwanto, Mar’atun Khasanah, and Anggi Monica Putri. “Penguatan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah (Sebuah Upaya Menghadapi Era Digital Dan Disrupsi).” Jurnal Eksponen 11, no. 2 (2021): 25–35.
Direktorat Sekolah Menengah Pertama. Inspirasi Pembelajaran Yang Menguatkan Numerasi. Kementerian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi RI, 2021.
Eka Patmi Seta, Suherman, and Farida. “Model Pembelajaran ELPSA: Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Literasi Matematis Dan Kecemasan Belajar.” Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung 9, no. 2 (2021): 156–68. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i2.pp156-168.
Gerakan Literasi Nasional. Materi Pendukung Literasi Numerasi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2017.
Graldo Immanuel Siagian and Daitin Tarigan. “Pengaruh Media Pembelajaran Berbantuan Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Matematika Kelas IV SDN 173633 Porsea.” Journal on Education 06, no. 01 (2023): 886–93.
Herwandi and Andi Kaharuddin. “Exploration of the Influence of Learning ELPSA (Experiences, Language, Pictures, Symbols, and Applications) on the Understanding of Mathematical Concepts.” In Indonesian Journal of Instructional Media and Model, vol. 2. no. 2. 2020. www.journal.univetbantara.ac.id/index.php/ijimm.
Hilman Imadul Umam and Salma Hikmatul Jiddiyyah. “Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Ilmiah Sebagai Salah Satu Keterampilan Abad 21.” Jurnal Basicedu 5, no. 1 (2020): 350–56. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.645.
Karunia Eka Lestari and Mokhammad Ridwan Yudhanegara. Penelitian Pendidikan Matematika. PT Refika Aditama, 2017.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Seri Pendidikan Orang Tua: Mendidik Anak Di Era Digital. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018.
Khairunisa. Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze Chase Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika Dan Probabilitas. 2021.
Mahmudi, Moh Rosyid, Salshabila, and Sonia Yulia Friska. “Pengembangan Media Game Edukasi Berbasis Web Wordwall Pada Materi Balok dan Kubus Kelas IV SD Dalam Kurikulum Merdeka.” Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 9, no. 4 (2023): 1015–18.
Mustakim. “Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar Segiempat Melalui Model Pembelajaran ELPSA Dengan Permainan KSD Bagi Siswa Kelas VII A SMPN 2 Patean Kendal Semester 2 Tahun Pelajaran 2015/2016.” Jurnal Pendidikan 17, no. 1 (2016): 22–44.
Nadia Alfa Rizki and Najam Mudin. “Penerapan Pembelajaran ELPSA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Materi Peluang.” PHI: Jurnal Pendidikan Matematika 7, no. 2 (2023): 126. https://doi.org/10.33087/phi.v7i2.286.
Nana Sutrisna. “Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik SMA Di Kota Sungai Penuh.” Jurnal Inovasi Penelitian 1, no. 12 (2021): 2683–94.
Nindy Puji Nabilah and Attin Warmi. “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Website Wordwall Games Terhadap Motivasi Belajar Matematika Di Kelas VIII SMPN 2 Jalancagak.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara 4, no. 2 (2023): 1454–64. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v4i2.1062.
OECD. PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. PISA. OECD, 2023. https://doi.org/10.1787/53f23881-en.
Primanita Sholihah Rosmana, Sofyan Iskandar, Adesti Novita Sari, Asthiyani Kholida, Dzulfa Nur Firdaus, and Puput Trisnawati. “Penggunaan Media Wordwall Sebagai Evaluasi Pembelajaran Organ Pernapasan Pada Hewan Kelas V Di SDN 3 Nagri Kaler.” Journal on Education 05, no. 02 (2022): 1965–73.
Rahmah Johar, Nurhalimah, and Yusrizal. “Desain Pembelajaran ELPSA Pada Materi Pencerminan.” Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika 6, no. 2 (2016): 49–59.
Simon Panjaitan, Chirstina Sitepu, and Santa Goretty Pintubatu. “Analisis Penerapan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Pada Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Di Kelas VII SMP Negeri 3 Barusjahe T.A 2023/2024.” INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research 3, no. 5 (2023): 7088–101.
Sri Hartatik and Nafiah. “Kemampuan Numerasi Mahasiswa Pendidikan Profesi Guru Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika.” Education and Human Development Journal 5, no. 1 (2020): 32–42. https://doi.org/10.33086/ehdj.v5i1.1456.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta, 2022.
Syahrina Anisa Pulungan. “Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Pada Materi Persamaan Linear Siswa SMP PAB 2 Helvetia Syahrina Anisa Pulungan.” Journal on Teacher Education 3, no. 3 (2022): 2686–1798.
Tri Suryaningsih, Edwita, and Gusti Yarmi. “The Effect of Realia Media Based On Realistic Mathematics Education On Numeracy Literacy Ability.” AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam 10, no. 2 (2023): 193–204. https://doi.org/10.24252/auladuna.v10i2a6.2023.
U Hasanah, N Fajrie, and D Kurniati. “Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD Melalui Pendidikan Matematika Realistik Berbantuan Ular Tangga.” PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia 7, no. 2 (2023): 321–30.
Ummu Soim Daimah and Suparni. “Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum Merdeka Dalam Mempersiapkan Peserta Didik Di Era Society 5.0.” Journal of Mathematics Education and Applied 4, no. 2 (2023): 131–39. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i1.
Wahidatun Nisa Umasyithoh, Febrisa Rifda Izharifa, Puji Lestari, and Diana Ermawati. “Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Kelas I.” JURNAL MAGISTRA 14, no. 2 (2023): 103–14. https://doi.org/10.31942/mgs.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who wish to publish and disseminate their papers with the Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, shall agree to the publishing rights set by Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Authors understand that they shall assign publication rights as part of the process upon acceptance for publication. The authors agreed that they would transfer certain copyrights to Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Consecutively, authors still retain some rights to use and share their own published articles without written permission from Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Authors granted Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam the following rights; (1) the right to publish and provide the manuscripts in all forms and media for publication and dissemination, (2) the authority to enforce the rights in the manuscript, for example in the case of plagiarism or in copyright infringement.
Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam will follow COPE's Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors to protect the research results and take allegations of any infringements, plagiarisms, ethical issues, and frauds should those issues arise. The manuscript is attributed as the authors' work, and is properly identified.