Pengaruh Role Playing Terhadap Minat Belajar Peserta Didik

Nurjannah Nurjannah

Abstract


This research to talk about the influence of role playing against interest in school tuition and interest in students in the basic stadi Islamic Religious Education class VIII SMPN 3 palopo.Quantitative research study is using techniques the survey covered, observation and non participants. unstructured interviewThe population in this research is the whole students viii class a and viii b in junior high schools 3 palopo were 65. studentsthe analysis used techniques to learn is simple, regression analysis and test the validity of, reliability a coefficient determination, test test a hypothesis by using SPSS. The result showed that any impact on role playing preference for school students is as much as the state 3 palopo is significant.The analysis of the coefficients determined obtained r2= 11,9 % , and the hypothesis obtained  0,355 statistically means we can conclude that the role playing each other related to each other , and its effect on very low preference for school students SMPN 3 Palopo 

Keywords


Role Playing; Minat Belajar; Hasil Belajar; Pendidikan Agama Islam.

Full Text:

PDF

References


Abdul Rahman Shaleh dan Muhbib Abdul Wahab, Psikologi Suatu Pengantar dalam Persektif Islam. Jakarta : Kencana,2003.

Abu Dawud Sulaiman ibn Asy’as Ashubuhastani, Sunan Abu Daud, kitab, Sunnah, Juz 3, Bairut-Libanon: Darul Kutub ‘Ilmiyah, 1996 M.

Ahmadi Abu & Widodo Supriyono, Psikologi Belajar. Jakarta:Rineka Cipta,1991.

Arif Arnai, Pengantar Ilmu dan Metodologi pendidikan islam. Jakarta: Cipta Pers, 2002.

Arifin Bey dkk, Terjemahan Sunan Abu Daud. Jilid III. Asy-Syifa, 1992.

Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian: Suatu pendekatnan Prektek edisi Revis II,Jakarta: Rhineka Cipta, 2002.

Arikunto,Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Prakhtek. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

Burhan Bungin, Metode Penelitian Sosial: Format 2 Kuantitatif dan Kualitatif. Surabaya: Airlangga University Press, 2005.

Daradjat Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2000.

Dimayati dan Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta, 2009.

Djaali. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara, 2007.

Djamarah, Saiful Bahri. Prestasi Belajar dan Kompotensi guru.Surabaya:Usaha Nasional, 1994.

Gie Liang. Cara Belajar yang Efisien. Yogya : Liberty, 2002.

Hanafiyah dan Cucu Suhana. Konsep Srategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama, 2009.

Hendri Tanjung dan Abrista Devi, Metodologi Penelitian Ekonomi Islam. Bekasi: Gramatha Publishing, 2013.

http://www.academia.edu Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa diakses 5 April 2017

Hurlock, E. Perkembangan Anak. Jakarta : Erlangga,2000.

Husanah, Belajar dan Pembelajaran, http//Husanah.staff.umm.ac.id./2010/03/ belajar dan pembelajaran/ diakses pada tanggal 20 April 2017

Husni Ulkia, ”peranan guru dalam meningkatkan minat belajar peserta didik pada bidang studi pendidikan agama islam (PAI) di SMPN 1 SABBANG”. Palopo: Institut Agama Islam Negeri Palopo, 2014.

Imran, Ali. Belajar dan Pembelajaran.Jakarta:Pustaka Jaya, 1996.

Iqbal, Hasan, Pokok-Pokok Materi Staristik 2 (Statistik Inferensif), Ed. I. Cet. I; Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2009.

Ismail SM, Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM, Semarang : Rasail Media Group, 2011.

Joko Subagyo, Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta, 2005.

Kurt singer, membina Hasrat Belajar di Sekolah, terjemah: Bergman Sitorus, Bandung : CV, Remadja Karya,1987.

Langgulung hasan, Manusia dan Pendidikan. Jakarta: Pustaka Al-Husna, 1986.

Maftuha, Pengaruh Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Playing) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XII SMA Dalam Konsep Substansi Genetika. Palopo: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Palopo, 2011.

Marimba Ahmad, Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Al_ma’arif, 1980.

Muhaimin, Paradigma Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2001.

Oemar Hamalik, Perencanaan Pengajaran Berdasarka Pendekatan Sistem. Bandung: Bumi Aksara, 2001.

Ramayulis dkk, Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2010.

S.Winataputra Udin, Ragam Penelitian Tindakan Kelas, dalam file///D1/aku/penerapan pembelajaran role. Diakses tanggal 5 April 2017.

Sagala S. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta,2010.

Singgih D. Ny Gunarsa. Y. Singgih Gunarsah, Psikologi Perawatan. Jakarta : PT. BPK. Gunung Mulia, 2003.

Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2010.

Subari, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Granmedia,1994.

Sumardi Suryakarta, Psikologi Pendidikan. Jakarta PT. raja Grafindo Persada, 1995.

Sumiati dan Asra, Metode Pembelajaran. Bandung : Wacana Prima, 2009.

Supranto, Statistik Teori Dan Aplikasi. Jakarta: Erlangga, 2009.

Syah Muhibin, Psikologi Pendidikan, Bandung : Remaja Rosdakarya, 2008.

Tampubolon, Mengembangkan Minat Baca Pada Anak. Bandung : Angkasa, 1993.

...........,Mengembangkan Minat dan Kebiasaan membaca Pada Anak. Bandung : ngkasa, 1993

Tanzeh Ahmad, Metodologi Penelitian Praktis,Yogyakarta: Teras, 2011.

Tri Rama K, Kamus Lengkap Bahasa Indonesia, Surabaya: Mitra Pelajar, 2006. Ukhbiyati Nur, Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Stia, 1997.




DOI: https://doi.org/10.24256/iqro.v2i2.988

Article Metrics

Abstract view : 7 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright CC-BY- SA.

Creative Commons License

IQRO: Journal of Islamic Education, p-ISSN: 2622-2671 and e-ISSN: 2622-3201

 

My Stats