Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Yumriani Yumriani Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Maemunah Maemunah Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Samsuriadi Samsuriadi Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Muh Asri Tapa Universitas Veteran Republik Indonesia, Indonesia
  • Burbakir Burbakir Sekolah Dasar Inpres Perumnas Antang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2434

Keywords:

motivation, student achievement, teacher role

Abstract

This study aims, to determine the factors that support the achievement of student achievement in elementary schools in terms of the teacher's role. This research was conducted at the Inpres Pattallassang Elementary School. The type of research used is descriptive qualitative research with the aim of describing the teacher's role in increasing student motivation and learning achievement at the elementary school education level. Data collection was carried out using semi-structured interviews and observation. The fundamental thing in qualitative research is the researcher as an instrument. Therefore, in research, data analysis will be carried out from the time this research takes place to data collection to the preparation of research reports that become the object or target of research in the field. For qualitative data analysis, a sequence of analytical activities is carried out in stages, namely the process of data reduction, data presentation, drawing conclusions, and verifying information into statements. The results of the study reveal that teachers have a very important role in student motivation and achievement such as being a demonstrator, class managers, mediators, facilitators, evaluators, and motivators for students so that students can achieve their learning achievements.

References

Atmoko, D. (2010). Sikap Mahasiswa Pada Profesi Guru Dalam Menunjang Kemandirian Belajar Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling Fkip Universitas Slamet Riyadi Surakarta (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).

Choiri, m. M., nahdlatul, u., sunan, u., & bojonegoro, g. (2017). Upaya pemanfaatan lingkungan sekitar sebagai sumber belajar anak. Refleksi edukatika : jurnal ilmiah kependidikan, 8(1). Https://doi.org/10.24176/re.v8i1.1793

Darmadi, h., & darmadi, h. (2016). Tugas, peran, kompetensi, dan tanggung jawab menjadi guru profesional. Edukasi: jurnal pendidikan, 13(2), 161–174. Https://doi.org/10.31571/edukasi.v13i2.113

Djamal, N. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Pada Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMAN 1 Patimpeng (Doctoral dissertation, Ekonomi).

Husniyah, h. (2021). Pengaruh profesionalisme guru terhadap peningkatan prestasi belajar siswa kelas x di madrasah aliyah muhammadiyah 02 pondok modern paciran lamongan. Jurnal pendidikan islam, 7(1), 13–38. Https://doi.org/10.37286/ojs.v7i1.90

Kusuma, y., kusuma, h. E., tampubolon, a. C., & aryanti, t. (2019). Pengaruh kualitas lingkungan dan motivasi pada kinerja akademik siswa sma. Ruas (review of urbanism and architectural studies), 16(2), 28–41. Https://doi.org/10.21776/ub.ruas.2018.016.02.3

Moesthafa, i. (2018). Manajemen kurikulum sistem kredit semester dalam meningkatkan prestasi belajar siswa di sma negeri 1 probolinggo. Http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11135%0ahttp://etheses.uin-malang.ac.id/11135/1/15711014.pdf

Noviyanti, a., & rizki, r. (2019). Perbandingan siswa les dan tidak les terhadap prestasi belajar biologi di sma negeri 8 banda aceh. Bionatural, 6(1), 102–114. Https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/bio/article/viewfile/335/288

Nugraha, m. (2018). Manajemen kelas dalam meningkatkan proses pembelajaran. Tarbawi: jurnal keilmuan manajemen pendidikan, 4(01), 27. Https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i01.1769

Oktiani, i., nurul, m. I., wnatirta, a., & brebes, p. (2017). Kreativitas guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216–232. Https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Purwanto, Ngalim. 2006. Psikologi Pendidikan: Remaja Rosdakarya. Bandung.

Ramli, a. (2017). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Lantanida journal, 4(1), 35–49. Https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berbasis Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT. Bina aksara Sumadi: Jakarta.

Suarim, b., & neviyarni, n. (2021). Hakikat belajar konsep pada peserta didik. Edukatif : jurnal ilmu pendidikan, 3(1), 75–83. Https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.214

Sudirman, s. (2021). Mewujudkan guru ppkn yang ideal melalui pengembangan kualitas kepribadian guru. Jurnal pendidikan kewarganegaraan, 11(01), 57–70. Https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i01.10747

Syafi’i, a., marfiyanto, t., & rodiyah, s. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 115–123. Https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114

Syah, d. N., amin, a., putri, o., gumay, u., & pgri lubuklinggau, s. (2019). Hubungan motivasi belajar terhadap prestasi belajar ipa terpadu. Spej (science and physic education journal), 2(2), 66–71. Https://doi.org/10.31539/spej.v2i2.724

Winkel, W.S. 2007. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Gramedia: Jakarta.

Downloads

Published

2022-06-26

How to Cite

Yumriani, Y., Maemunah, M., Samsuriadi, S., Tapa, M. A., & Burbakir, B. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 5(1), 119–130. https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2434

Issue

Section

Articles

Citation Check