PENERAPAN PENDEKATAN KOOPERATIF TIPE TGT PADA PEMBELAJARAN SAINS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ANAK DI KOTA MAKASSAR
DOI:
https://doi.org/10.24256/pijies.v1i2.407Keywords:
Cooperative Approach, Team Games Tournament, SCIENCE Learning.Abstract
References
Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, dan Supardi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Bundu, Patta. 2010. Konsep Dasar SAINS I. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Haling. Abdul. dkk. 2007. Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Hasbulah. 2009. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Ibrahim,N. 1999. Pemanfaatan Tutorial Audio Interaktif untuk Perataan Hasil Belajar, Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan.
Iskandar, 2009. Penelitian Tindakan Kelas. CSAINSyung-Ciputat, Bandung: Gaung Persada (GP) Press.
Mulyasa, 2008. Menjadi Guru Profesional menciptakan Pemebelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung, Remaja Rosdakarya.
Rahmat, Cece dan Suherdi, Didi. 1999. Evaluasi Pengajaran. Depdikbud.
Rusman. 2010. Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Propesionalisme Guru). Jakarta: Rajawali Pers.
Rustan, E., & Bahru, M. S. (2018). Penguatan Self Confidence dalam Pembelajaran Matematika melalui Metode Suggestopedia. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 1–14.
Saptono, 2003. Cooperative learning. Jakarta, Sinar Baru.
Slavin, Robert E. 2009. Cooperaive Laearning (Teori, Riset dan Praktik). Cetakan ke-III. Bandung: Nusa Media.
Sukarmin. 2002. Pembelajaran Coperatif. Solo. Tiga Serangkai
Taniredja, Tukiran dkk. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta.
Thaha, H., & Rustan, E. (2017). Orientasi Religiusitas dan Efikasi Diri dalam Hubungannya dengan Kebermaknaan Pendidikan Agama Islam pada Mahasiswa IAIN Palopo. Studi Agama Dan Masyarakat, 13(2), 163–179. https://doi.org/10.23971/jsam.v13i2.551
Tiro. A. 2002. Dasar-Dasar Statistik. Ujung Pandang: UNM
Trianto, 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Kencana Prenada Media Group: Jakarta.
Undang-Undang SISDIKNAS No.20 pasal 1. 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Citra Umbara.
Usman. Moh Uzer. 1994. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright notice:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See the Effect of Open Access)