PROSPEK PENDIDIKAN BAHASA ARAB DI IAIN PALOPO DAN PELUANG PENGEMBANGANNYA
DOI:
https://doi.org/10.24256/jale.v2i1.1205Abstract
Saat ini pendidik bahasa Arab tampaknya hanya menganggap bahasa Arab sebagai alat (wasilah) untuk memahami teks-teks Islam, dan belum menjadikannya sebagai disiplin terpisah yang perlu dikembangkan melalui berbagai penelitian. Tantangan dan masalah dalam pendidikan Arab tidak dapat diselesaikan secara pribadi, tetapi melalui pendekatan kelembagaan dan melibatkan banyak pihak. Bahasa Arab adalah kesempatan yang memberikan prospek yang lebih cerah dan lebih menarik di masa depan. Epistemologi sains dan kurikulum perlu ditangani dan diorientasikan ke arah pembentukan kemampuan kompetitif di era global ini. Ini semua membutuhkan banyak pihak untuk bekerja bersama dalam visi, misi, kebijakan dan pengembangan yang menyatukan yang didasarkan pada studi akademik.
Kata kunci: Prospek, Pendidikan, Bahasa Arab ∗
References
Arif, Abd al-Rahman Hasan (Ed.). Tammam Hassan Raidan Lughawiyyan. Kairo: Alam al-Kutub, Cet. I, 2002.
Inani, Muhammad. Fann al-Tarjamah. Kairo: al-Syarikah al-Mishriyyah al-Alamiyyah, 1992.
Abdul Wahab, Muhbib. “Quo Vadis Pendidikan Bahasa Arab di Era Globalisasi,” Makalah disampaikan dalam Seminar Sehari BEMJ PBA FITK UIN Jakarta, 29 Mei 2006.
Abu Zaid, Nashr Hamid. Mafhum al-Nashsh: Dirasat fi Ulum al-Quran. Kairo: al-Haiah al-Mishriyyah al-Ammah li al-Kitab, 1993.
Anshari, Farid. “Islah al-Talim wa Azmah al-Lughah al-Arabiyyah fi al-Alam al-Islami,” Http://www.albayan-magazine.com/Dialogues/12.htm.
Ansori, Imam. “Menuju Kurikulum PSPBA yang Kompetitif di Era Global,” dalam Dudung Rahmat Hidayat dan Yayan Nurbayan (Ed.). Seminar Internasional Bahasa Arab dan Sastra Islam: Kurikulum dan Perkembangannya. Bandung: UIN Bandung, 2007.
al-Dakhil, Hamd ibn Nashir. Maqalat wa Ara fi al-Lughah al-Arabiyyah. Riyadh: Maktabah al-Malik Fahd al-Wathaniyyah, 1994, Cet. IV.
Emzir. “Kebijakan Pemerintah tentang Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah dan Sekolah Umum,” dalam Dudung Rahmat Hidayat dan Yayan Nurbayan (Ed.). Seminar Internasional Bahasa Arab dan Sastra Islam: Kurikulum dan Perkembangannya. Bandung: UIN Bandung, 2007.
Hassan, Tammam. al-Lughah al-Arabiyyah: Manaha wa Manaha. Kairo: al-Haiah al-Mishriyyah al-Ammah li al-Kitab, Cet. III, 1985.
Hassan, Tammam. Ijtihadat Lughawiyyah. Kairo: Alam al-Kutub, 2007.
Hijazi, Mahmoud Fahmi. al-Lughah al-Arabiyyah fi al-Ashr al-Hadith: Qadhaya wa Musykilat. Kairo: Dar Quba, Cet. I, 1998.
al-Jilani, Ibrahim Badawi. Ilm al-Tarbiyah wa Fadhl al-Arabiyyah ala al-Lughat. Kairo: al-Maktab al-Arabi li al-Maarif, 2000.
al-Khuli, Amin. Manahij al-Tajdid fi al-Nahwi wa al-Balaghah wa al-Tafsir wa al-Adab. Kairo: Dar al-Maarif, Cet. I, 1961.
Maktabi, Nazir Muhammad. al-Fushha fi Muwajahat al-Tahaddiyat. Beirut: Dar al-Basyair al-Islamiyyah, 1991.
Manshur ibn Shalih al-Yusuf. “al-Lughah al-Arabiyyah wa Tahaddiyat al-Ashr,” diakses dari http://www.suhuf.net.sa/2000jaz/dec/10/ar8.htm.
Muhammad al-Didawi. Ilm al-Tarjamah Baina al-Nazhariyyah wa al-Tathbiq. Tunis: Dar al-Maarifah, 1992.
Musaddi, Abd al-Salam. “al-Lughah al-Arabiyyah wa al-Tahaddiyat al-Jadidah,” diakses dari http://www.alriyadh.com/2005/05/12/article.
Syahin, Abd al-Shabur. “al-Tahaddiyat al-lati Tuwajihu al-Lughah al-Arabiyyah,” dalam al-Tuwaijiri (Ed.). al-Lughah al-Arabiyyah... ila aina?. Rabath: Isesco, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2020 AL IBRAH: Journal of Arabic Languange Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.