Analisis Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2615Keywords:
Literacy, School literacy movement, Constraints on school literacy movementAbstract
References
A.Wijayanti, Fajriyah, K., & Priyanto, W. (2020). Implementation Of Scaintific Approach Based On STEM Education To Increase Scientific Literacy. Unnes Science Education Journal, 85.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi : CV Jejak.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian suatu pendekatan praktik. jakarta : Rineka Cipta.
Atmazaki, & dkk. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Dafit, F., & Ramadan, Z. H. (2020). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1429–1437. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.585
Dewantoro, Y., Ardiyanto, A., & Wijayanti, A. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Berbasis Permainan Train Smart (Kereta Pintar) Terhadap Kemampuan Literasi Membaca Tema 1 Subtema 2 . International Journal of ElementaryEducation, 456.
Harahap, & Syarif, S. (2004). Analisis kritis atas laporan keuangan . Jakaerta: PT Raja Grafindo Persada.
Hidayat, M. H., & Basuki, I. A. (2018). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan …, 2017, 810–817.
Ichsan, A. S. (2018). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Islam (Sebuah Analisis Ilmplementasi GLS di MI Muhammadiyah Gunungkidul). Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 76-79.
Ichsan, A. S. (2018). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Islam (Sebuah Analisis Implementasi GLS di MI Muhammadiyah Gunungkidul). Al-Bidayah, 70-87.
Ichsan, A. S. (2018). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Islam (Sebuah Analisis Implementasi GLS Di MI Muhammadiyah Gunungkidul). Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 69–88. https://doi.org/10.14421/AL-BIDAYAH.V10I1.189
Ilmi, N., & dkk. (2021). Gerakan Literasi Sekolah Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Edukatif, 2866-2873.
Kasman, T., & dkk. (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kasman, T., & dkk. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan: jakarta.
Kern, R. (2000). Literacy and Language Teaching. Hong kong: Oxford University Press.
Khotimah, K., Akbar, S., & Sa'diyah, C. (2018). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan, 1490-1492.
Lestari, M. R., & Septianingrum, T. D. (2019). Program Gerakan Literasi Sekolah di SD Dharma Karya . Holistika , 131-136.
Lestari, M. R., & Septianingrum, T. D. (2019). Program Gerkan Literasi Sekolah di SD Dharma Karya. Jurnal Ilmiah PGSD, 134-136.
Miles, Mattew B. & Huberman, A. M. (2007). Analisis Data Kualitatif, Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia Press.
Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif . Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Rahma, E. L. (2021). Penggunaan Budaya Perusahaan Terhadap SDM Toko Ritel dalam Menghadapi Era Disrupsi. Jurnal Manajemen Bisnis, 18(1), 70–85. https://doi.org/10.38043/jmb.v18i1.2789
Septiary, D., & Sidabutar, M. (2020). Pelaksanaan program gerakan literasi sekolah (GLS) di SD Muhammadiyah Sokonandi. Epistema, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.21831/ep.v1i1.32054
Sholichah, N. (2020). Mentoring Berbasis Literasi dan Kolaborasi Pangawas Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI SMK Binaan dalam Menerapkan Model Pembelajaran. Pendidikan Konvergensi, 132.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta,cv.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Ulfatin, N. (2015). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Media Nusa Creative.
Wells, G. (1987). Apprenticeship in Literacy. Institut Ontario, 109-110.
Widodo, A., Mafrudin, E., Sutisna, D., Sobri, M., & Erfan, M. ; (2019). IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI SEKOLAH UNTUK SISWA LEMAH BACA DI SD KRISTEN MARANATHA KEDUNGADEM BOJONEGORO. Jurnal Riset Kajian Teknologi Dan Lingkungan, 2(2), 133–140. https://doi.org/1553
Wijayanti, A., Sundari, R. S., & FerinaAgustini. (2016). Mengembangkan Literasi Sains Melalui Penerapan E-Portofolio Berbasis Web Blog untuk meningkatkan Karakter Kritis Mahasiswa Calon Guru SD. Journal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 3.
Wiratman, A., Mustaji, M., & Widodo, W. (2019, February). The effect of activity sheet based on outdoor learning on student’s science process skills. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 2, p. 022007). IOP Publishing.
Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar Dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26–31. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pbe
Yulianto, B., Jannah, F., Nurhidayah, M., & Asteria, P. (2018). The Implementation of School Literacy Movement in Elementary School. 43–46. https://doi.org/10.2991/ICEI-17.2018.12
Yuliasanti, I., & Satyarini, M. D. (2020). The Effect of Literacy Level on Students Learning Achivment in Entrepreneurship Subject in SMK Sultan Fatah Demak. Journal of Economic, 50.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright notice:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See the Effect of Open Access)