The Effect of Multiple Intelligences-Based Learning Strategies on the Naturalist Intelligence of Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.24256/pijies.v5i2.2791Keywords:
multiple intelligences, natural intelligence, elementary scienceAbstract
This study aims to determine the effect of multiple intelligences-based learning strategies on the natural intelligence of elementary school students on the concept of ecosystem. The subjects of this study were the fifth-grade students of Aroeppala State Elementary School, Makassar City, which consisted of 28 experimental class students and 25 control class students. This study uses a quantitative method with a quasi-experimental model with a non-equivalent control group design. The data collection technique is through observation, tests, and documentation. The data analysis technique used is descriptive and inferential analysis. The inferential test is in the form of an analysis prerequisite test consisting of a normality test and a homogeneity test as well as an N-Gain test, then a hypothesis test using a 2-sample T-test. The results showed an effect of multiple intelligences-based learning strategies on the natural intelligence of elementary school students. This strategy makes students actively involved in the teaching and learning process to provide a learning experience that is meaningful, more interesting, and easy to understand.
References
Agustian, A. G. 2016. Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosional dan Spiritual, ESQ. Arga Tilanta, Jakarta.
Amstrong, T. 2003. Setiap Anak cerdas! Panduan Membantu Anak Belajar Dengan Memanfaatkan Intelligence-nya. Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.
Azwar. 2013. Metode Penelitian. Pustaka Pelajar, Yogyakarta.
Chatib, M. 2011. Gurunya Manusia: Menjadikan Semua Anak Istimewa dan Semua Anak Juara. Kaifa Mizan Pustaka, Bandung.
Chatib, M. 2011. Sekolahnya Manusia Sekolah Berbasis Multiple Intelligences di Indonesia. Kaifa Mizan Pustaka, Bandung.
Darmadi. 2018. Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini Dalam Cakrawala Pendidikan Islam. Guepedia, Jakarta.
Depdiknas. 2003. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Pustaka Pelajar, Yogyakarta.
Handayani, T., dkk. 2017. Penerapan Model Kooperatif Tipe Snowball Throwin Belajar Peserta Didik. Jurnal Curricula, 2 (1), 22.
Haudi. 2021. Strategi Pembelajaran. Insan Cendikia Mandiri, Sumatra Barat.
Hendrawan, S. 2009. Spiritual Management. PT. Mizan Pustaka, Bandung.
Hulkairiyah, M. (2020). Pengembangan Media Big Book untuk Meningkatkan Kecerdasan Naturalis pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Ar-Rahma Desa Rigangan 3 Kabupaten Kaur (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).
Indria, A. (2020). Multiple intelligence. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 3(1).
Irwan, Z. D. 2004. Prinsip-Prinsip Ekologi, Ekosistem, Lingkungan dan Pelestariannya. Bumi Aksara, Jakarta.
Jahja, Y. 2013. Psikologi Perkembangan. Prenada Media, Jakarta.
Kadir. 2010. Statistika untuk Penelitian Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Rosemata Sampurna.
Khavari, Khalil A., 2006. The Art of Happines. Alih Bahasa Agung Prihantor, Jakarta: PT. Serambi Ilmu Semesta.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2017. Ekosistem. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud, Jakarta.
Legowo, E. 2017. Model Pembelajaran Berbasis Penstimulasian Multiple Intelligences Peserta Didik. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(1), 2017, 1–8
Madyawati, L. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Prenadamedia Group, Jakarta.
Mudlofar, M. 2019. Jurnal Tarbiyah-Syari’ah Islamiyah. Diakses pada tanggal 18 Maret 2022 http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/tasyri/article/view/3410. Jurnal Vol. 26. No. 01
Muhaimin, A. 2010. Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Bagi Anak. Katahati, Yogyakarta.
Nahdi, D. S., Yonanda, D. A., & Agustin, N. F. 2018. Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta didik Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Materi Pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4 (2), 9-16.
Nurmisantri. 2017. Identifikasi Hasil Belajar Ranah Kognitif Peserta didik pada Materi Fluida Statis. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 2 (1), 17.
Prasetyo, J.J. Reza dan Yeni Andriani. 2009. Multiply Your Multiple Intelligences. Yogyakarta: Andi.
Ramadhani, 2021. Statistik Penelitian Pendidikan. Prenada Media: Jakarta.
Riberu, H. 2019. Pengaruh Strategi Multiple Intelligences Terhadap Keterampilan Proses dan Hasil Belajar SD Inpres Ana Gowa Kabupaten Gowa. Program Pascasarjana Magister Pendidikan Dasar Universitas Muhammadiyah Makassar.
Richards, J. C., Rodgers, T. S. 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press, New York.
Rusman. 2017. Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana, Jakarta.
Said, A .2017. 95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences: Mengajar Sesuai Kerja Otak dan Gaya Belajar Peserta didik. Kencana, Jakarta.
Salama. 2021. Jurnal Penelitian. Diakses tanggal 10 september 2021 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/pgsd/article/view/11269 jurnal vol 4, No 5.
Samatowa, U. 2016. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. PT Indeks, Jakarta.
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana, Jakarta.
Savitra, K. 2021. Kecerdasan Spiritual. Diakses pada tanggal 12
Oktober 2021. https://dosenpsikologi.com/kecerdasan-spiritual.
Shandika. 2020. Kenali Kecerdasan Naturalis Pada Anak. Diakses 8
Mei 2022. http://seameo-ceccep.org/web/2020/11/25/kenali-kecerdasan-naturalis-pada-anak/.
Sinetar. 2001. Kecerdasan Spiritual. Mizan Pustaka, Bandung.
Solihatin, E. 2012. Strategi Pembelajaran PPKN. Bumi Aksara, Jakarta.
Sudijono. 2009. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali pers.
Sudjana, N. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya, Jakarta.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, Bandung.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, Bandung.
Sulaiman, M. 2022. Tafsir Qur’an. Diakses pada tanggal 11 Mei 2022. https://tafsirweb.com/1035-surat-al-baqarah-ayat-269.html.
Sunar, D. 2010. Edisi Lengkap Tes IQ, EQ, SQ. Flashbooks, Jogjakarta.
Suparsaputra, U. 2013. Menjadi Guru Berkarakter. PT Refika Aditama, Bandung.
Supriyadi. 2009. IPA Dasar. FMIPA UNY, Yogyakarta.
Suryana, D. 2013. Pendidikan Anak Usia Dini: Teori dan Praktik Pembelajaran. UNP Press, Padang.
Syafaruddin., Supiono., & Burhanuddin. 2019. Guru, Mari Kita Menulis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). CV Budi Utama, Yogyakarta.
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). PT Bumi Aksara, Jakarta.
Wahid, A. 2006. SQ Nabi Aplikasi & Model Kecerdasan Spirituan Rasulullah di Masa Kini. IRCisod, Yogyakarta.
Wahyono, B., Nurachmandani, S. 2008. Ilmu Pengetahuan Alam 4. Pusat Perbukuan, Depertaman Pendidikan Nasional, Jakarta.
Wasesa, A. 2018. Pengaruh Multiple Intelligences dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Fiqih Siswa MTs Tri Bakti At-Taqwa Rama Puja Raman Utara. Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana IAIN Metro Lampung.
Winarti, A., Yunita, l., & Nur, M. 2019. The effectiveness of multiple intelligences based teaching strategy in enhancing the multiple intelligences and scine process skills of junior high school students. Journal of technology and Sciene Education, 9(2), 122-135. https://doi.org/10.3926/jotse.404.
Yaumi, M. 2013. Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak. Prenadamedia Grup, Jakarta.
Yulmiati, 2012. Penerapan Pendekatan Pembelajaran Multiple Intelligences Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada SD Islam Terpadu Wihdatul Ummah Makassar. Program Pascasarjana UIN Alauddin Makassar.
Yus, A. 2014. Model Pendidikan Anak Usia Dini. Kencana, Jakarta.
Zohar, D., Marshal. 2007. Kecerdasan Spiritual (SQ) Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual Dalam Berpikir Integralistik dan Holistik Untuk Memaknai Hidup. Mizan, Bandung.
Zuhdan. 2011. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sains Terpadu Untuk Meningkatkan Kognitif, Keterampilan Proses, Kreativitas serta Menerapkan Konsep Ilmiah Peserta Didik SMP. Program Pascasarjana UNY, Yogyakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright notice:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See the Effect of Open Access)