Development of student activity sheets based on Science Literacy to Improve Primary School Student Learning Outcomes
DOI:
https://doi.org/10.24256/pijies.v5i2.2717Keywords:
student activity sheet, science literacy, learning outcomes, 4-d modelAbstract
References
Abdurrahman, Mulyono, (1999). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar, Jakarta: Rineka Cipta
Ardhyantama, V. (2019). Pengembangan media flash untuk meningkatkan hasil belajar siswa SD kelas IV SD Hangtuah VI Surabaya. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1).
Arikunto, Suharsimi. (2007). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta
Handayani, M., Rusilowati, A., & Sarwi, S. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Literasi Sains pada Materi Alat-Alat Optik untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 9(1), 79-88.
Kusuma, A. Y. (2016). Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA. Issn, 7(3B), 1693–7945. Retrieved from http://ejournal.unwir.ac.id/file.php?file=preview_jurnal&id=735&cd=0b2173ff6ad6a6- fb09c95f6d50001df6&name=8. Yani Kusuma Astuti STKIP NU INDRAMAYU_GW _Juni_2016.pdf
Listianingrum, N., Maridi, M., & Aminah, N. S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing Berbasis Literasi Sains Untuk Memberdayakan Ketrampilan Proses Sains. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (pp. 178-186).
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Express
Sudjana, N dan Ahmad, R, (2001). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru
Yuliati, Y. 2017. Literasi Sains Dalam pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2)
Zahroh, D. A., & Yuliani, Y. (2021). Pengembangan e-LKPD Berbasis Literasi Sains Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Pertumbuhan Dan Perkembangan. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(3), 605-616.
Supramono, A. (2016). Pengaruh model pembelajaran quantum (quantum teaching) terhadap hasil belajar IPA siswa kelas III SD YPS Lawewu kecamatan Nuha kabupaten Luwu Timur. Jurnal Nalar Pendidikan, 4(2).
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108-116.
Sari, M. Z., Fitriyani, Y., & Gunawan, I. (2022). Strategi belajar mengajar. Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Nurdyansyah, N. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Pelajaran IPA Materi Komponen Ekosistem. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Hutauruk, P., & Simbolon, R. (2018). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan alat peraga pada mata pelajaran IPA kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Education Journal PGSD FIP Unimed, 8(2), 121-129.
Wisudawati, A. W., & Sulistyowati, E. (2022). Metodologi pembelajaran IPA. Bumi Aksara.
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34-42.
Syamsu, F. D. (2018). Pengembangan penuntun praktikum ipa berbasis inkuiri terbimbing untuk siswa smp siswa kelas vii semester genap. Bionatural: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 4(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright notice:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See the Effect of Open Access)