Efektivitas Penggunaan LKS Berbasis Keterampilan Generik Sains Terintegrasi Karakter untuk Kelas III Sekolah Dasar

Authors

  • Ninin Nun 'Aini Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia
  • Ashari Ashari Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia
  • Nur Ngazizah Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2647

Keywords:

Character, Generic science skills, LKS

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of LKS in training Integrated Science Generic Skills in Class III SD Theme 6 Energy and its Changes at SD Muhammadiyah Bayan. The research method used is quasi-experimental. The sample of this study used two classes as samples, namely the control class which opened 20 students and the experimental class which was carried out by 20 students. The research design used was the pretest and posttest groups. The instruments used are character observation, implementation of learning, and tests. The results of the study (1) the value of the character before being carried out with an average of 2.69 with good criteria and before doing 3.67 with very good criteria, (2) the value of generic science skills, namely from the pretest results with an average of 60.25 with good criteria and posttest results. with an average of 90.5 with very good criteria (3) the LKS t test analysis of the characters shows that Fcount > Ftable i.e. 2.655 > 1.73406, while the LKS t-test analysis on general science skills shows that Fcount > Ftable i.e. 12.769 > 1.73406 . It was concluded that there was a significant effect between LKS and generic science skills and class III characters in Theme 6 Energy and Its Changes.

Author Biographies

Ninin Nun 'Aini, Universitas Muhammadiyah Purworejo

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Universitas Muhammadiyah Purworejo

Ashari Ashari, Universitas Muhammadiyah Purworejo

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Universitas Muhammadiyah Purworejo

Nur Ngazizah, Universitas Muhammadiyah Purworejo

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Universitas Muhammadiyah Purworejo

References

Assalam, I. R., Sriyono, S., & Nurhidayati, N. (2020). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Group Investigation Untuk Menguatkan Karakter Peserta Didik Dalam Memecahkan Masalah. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 1(2), 33-41.

Fahmi, M. N., & Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 7(2),85-89.

Khoiri, N. (2020). Efektivitas Penggunaan Alat Peraga dengan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains pada Materi Kinematika Gerak Kelas X SMA. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(1), 63-68.

Kristanti, D., & Julia, S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model 4-D untuk Kelas Inklusi sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1).

Lestariningsih, N., & Suardiman, S. P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Karakter Peduli Dan Tanggung Jawab. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1).

Ngazizah, N., Saputri, D. R., Prahastiwi, F. A., Maulannisa, D., & Safitri, D. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Keterampilan Generik Sains Terintegrasi Karakter Tema 6 Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 81–89

Nitte, Y. M., & Bulu, V. R. (2020). Pemetaan Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar se-Kota Kupang. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(1), 38-47.

Prabowo, L. B. (2016). Analisis Keterampilan Generik Sains Siswa Sma Negeri Kelas X Se-Kabupaten Purworejo Dalam Pembelajaran Fisika Tahun Pelajaran 2015/2016 (Doctoral dissertation, Fisika/FKIP).

Prahastiwi, F. A., Ngazizah, N., & Khaq, M. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Keterampilan Generik Sains Terintegerasi Karakter Pada Tema 6 Energi dan Perubahannya di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 79-87.

Rosa, D. D. (2017). Keterampilan Generik Sains Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 7e Pada Materi Laju Reaksi Di Sma Negeri 1 Taman (Students’generic Science Skills Through The Implementation Of Learning Cycle 7e Models On Rate Of Reaction Matter In Senior High School 1 Taman). Unesa Journal of Chemical Education, 6(2).

Salahudin, A., & Alkrienciehie, I. (2017). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama & Budaya Bangsa. Pustaka Setia.

Salahudin, A., & Alkrienciehie, I. (2017). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama & Budaya Bangsa. Pustaka Setia.

Saputra, H. J., & Faizah, N. I. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 62-74.

Sari, E. N., & Ngazizah, N. (2019, March). Keterkaitan Antara Keterampilan Generik Sains Dengan Karakteristik Siswa Di Sd. In Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 1).

Sarita, R., & Kurniawati, Y. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Kimia Berbasis Keterampilan Generik Sains. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 12(1), 31-39.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (23rd ed.). Alfabeta.

Sungkawaningtyas, E. (2018). Peningkatan Keterampilan Generik Sains dan Hasil Belajar IPA (Fisika) dengan Model Learning Cycle 5e Disertai Metode Eksperimen pada Siswa Kelas Ix-c SMP Negeri 1 Beji. Jurnal Pembelajaran Sains, 2(1), 13-18.

Widoyoko, Eko. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Pelajar.

Widoyoko, Eko. 2014. Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2022-04-30

How to Cite

’Aini, N. N., Ashari, A., & Ngazizah, N. (2022). Efektivitas Penggunaan LKS Berbasis Keterampilan Generik Sains Terintegrasi Karakter untuk Kelas III Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 5(1), 95–108. https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2647

Issue

Section

Articles

Citation Check