PENGGUNAAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA POKOK BAHASAN GARIS BILANGAN PADA PESERTA DIDIK KELAS III MI DATOK SULAIMAN KOTA PALOPO

Authors

  • Sri Sulviani Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v2i1.698

Keywords:

Concrete Media, Mathematics Learning Outcomes, Number Lines

Abstract

This research is a Classroom Action Research (CAR) which is the main problem of the low level of mathematics learning outcomes of class III students of MI Datok Sulaiman Palopo City. The research subjects were MI Datok Sulaiman third grade students in the odd semester of 2018/2019 school year with 28 students. This study was carried out in two cycles with number line material. Data collection techniques used consist of tests, observations, and documentation. Data processing and analysis techniques used are quantitative data analysis and qualitative analysis. The results showed that the learning outcomes with the number line material obtained by the average learning outcomes of students in cycle I was 64.85 including the category of not achieving the KKM score (Minimum Completeness Criteria) with the number of students completing learning were 11 people with a percentage of 39%, and learning outcomes in the second cycle on average obtained 82.89 including very good category with the number of students completing 26 with a percentage of 93%. This research was declared successful with the use of concrete media to improve mathematics learning outcomes.

References

Arikunto, Suharsimi dkk. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Cet. XII; Jakarta: Bumi Aksara.

. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Ed. Revisi. III; Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Cet. XIX; Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Asnawir dan Basyiruddin Usman. 20012. Media Pembelajaran. Cet. I; Jakarta: Ciputat Pers.

Aunurrahman. 2014. Belajar dan Pembelajaran. Cet. IX; Bandung: Alfabeta.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Cet. II; Jakarta: Asdi Mahasatya.

Hamzah, Ali dan Muhlisrarini. 2014. Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Cet. I; Jakarta: RajaGrafindo Persada

Hasri. 2013. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Alat Peraga pada Siswa Kelas VII MTs Negeri Model Palopo, Jurnal Kependidikan dan Penelitian Konsepsi. Palopo: Pusat Pengembangan Pendidikan Indonesia Luwu Raya Vol. 2 No. 1.

Ibrahim, R. dan Syaodih. 2010. Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rinika Cipta.

Jihad, Asep dan Abdul Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kementrian Agama Republik Indonesia. 2016. Al-Quran Al-Karim Samara Tajwid dan Terjemah Edisi Wanita, Surabaya: Halim.

Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Cet. VII; Jakarta: Rajawali Pers.

Maharani, Ervina. 2014. Panduan Sukses Menulis Penelitian Tindakan Kelas Yang Simpel, Cepat, Dan Memikat. Cet. I; Yogyakarta: Parasmu.

Masitoch, Nurul dkk. 2009. Gemar Matematika untuk SD dan MI Kelas III. Jakarta: Pelita Ilmu.

Purwanto. 2014. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Runtukahu, Tombokan dan Selpius Kandou.2014. Pembelajaran Matematika Dasar bagi anak berkesulitan belajar. Cet.I; Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rusman. 2016. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Cet. VI; Jakarta: Rajawali Pers.

Rustan, E. (2001). Budaya Leluhur dalam Memperkukuh Tatanan Masyarakat di Era Globalisasi. In Seminar Internasional Pemertahanan Identitas Masyarakat Multikultural di Era Globalisasi (pp. 79–86). Surabaya.

Rustan, E., Hanifah, N., & Kanro, B. (2018). De-radicalization in the Implementation of Islamic Education Curriculum in SMA Masamba South Sulawesi. Dinamika Ilmu, 18(2), 271–283. https://doi.org//10.21093/di.v18i2.1338

S. Sadiman, Arief. 2012. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Cet. XVI; Depok: Rajawali Pers.

Sanjaya, Wina. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Prenadamedia Group.

Satriani. 2015. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat melalui Pendekatan CTL (Contextual Teaching Learning) pada Kelas IV MIS Datok Sulaiman Palopo, Skripsi. Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.

Sudijono, Anas. 2016. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Cet.VI; Jakarta: Raja GrafindoPersada.

Pengantar Statistik Pendidikan, Ed. Ke-I; Jakarta: Raja Grafindo Petrsada.

Suharyono. 2009. Matematika untuk SD/MI Kelas III. Jakarta: Pusat Perbukuan.

Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Cet. I; Jakarta: Kencana.

Syah, Muhibin. 2009. Psikologi Pendidikan, Ed. Revisi. IX; Jakarta: RajawaliPers.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa- ed. 3, 2011. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cet. IV; Jakarta: Balai Pustaka.

Downloads

How to Cite

Sulviani, S. (2019). PENGGUNAAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA POKOK BAHASAN GARIS BILANGAN PADA PESERTA DIDIK KELAS III MI DATOK SULAIMAN KOTA PALOPO. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(1), 81–92. https://doi.org/10.24256/pijies.v2i1.698

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.